برنـــامج مقترح قائم على القضايا العلمية الاجتماعــية لتنمـــية مــــهارات التفكير التولـــيدي واتـــخاذ القرار الجدلي لدى طلبة شـــعبة البيولــوجى بكلية التربية

Faculty Education Year: 2023
Type of Publication: ZU Hosted Pages: 1-93
Authors:
Journal: مجلة دراسات تربوية ونفسية كلية التربية بجامعة الزقازيق كلية التربية - جامعة الزقازيق Volume: المجلد (38) الجزء الاول
Keywords : برنـــامج مقترح قائم , القضايا العلمية الاجتماعــية    
Abstract:
The current research aimed to identify the effectiveness of a proposed program based on social-scientific issues in developing the skills of generative thinking and dialectical decision-making among the students of the Biology Division at the Faculty of Education, Zagazig University. The proposed program was taught to the research sample, and after its completion, the research tools were applied post-test, and the data was processed using appropriate statistical methods, and the results resulted in a statistically significant difference at the level (0.01) between the average scores of the research group members in the pre and post applications of the generative thinking test as a whole and its sub-skills separately in favor of the post application, and the presence of a statistically significant difference at the level (0.01) between the average scores of the research group members in the pre and post applications of the dialectical decision-making scale as a whole and its skills In addition, a positive correlation was found between the students' scores in the generative thinking test and the student's scores in the Dialectical Decision-Making Scale, and some recommendations and proposals were presented in the light of the results that were reached. Keywords: Socio-scientific Issues- Generative thinking Skills- argumentative decision-making Skills. .
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Mariam Rizk Solymam Salama, "فاعلية استخدام استراتيجية التعلم مدى الحياة لتدريس مقرر علوم بيئية في تنمية مهارات التفكير الاستدلالي والمعتقدات المعرفية لدى طلبة كلية التربية", كلية التربية، جامعة طنطا, 2019 More
  • Mariam Rizk Solymam Salama, "فاعلية وحدة مقترحة في تدريـــــس العلـــوم قائمة على التعلم الاجتماعي والعاطفي (SEL) في تنمية الوعي بالمناعة والتفكير الإيجابي لدى تلاميذ المرحلة الاعدادية", كلية التربية، جامعة سوهاج, 2022 More
  • Mariam Rizk Solymam Salama, "فاعــــلية تدريـس الأحــــياء باســـتخدام مدخل التصــميم الشامل للتعلم(UDL) في تنمية الفهم العميق والكفاءة الذاتية لدى طلاب المرحلة الثانوية", كلية التربية - جامعة عين شمس, 2023 More
  • Mariam Rizk Solymam Salama, "تدريس العلوم باسـتخدام عادات العقل الإبداعية لتنمية مهارات حل المشكلات وخفض التجول العقلي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية", كلية التربية - جامعة بنها, 2024 More
  • Mariam Rizk Solymam Salama, "برنامج مقترح قائم على عملية التصميم الهندسي لتنمية التفكير الاستراتيجي والدافعية للإنجاز لدى طلبة الدبلوم المهنية (STEM) بكلية التربية", كلية التربية، جامعة سوهاج, 2021 More

Department Related Publications

  • Fatma Ahmed Mohamed Elmaghreby, "Maintaining Student Autonomy in Reading via Some Teaching Strategies .", CDELT Ain Shams University, 2003 More
  • Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""فعالية التعليم الالكتروني في تنمية مهارات اعداد الدروس الالكترونية والاتجاه نحو استخدام التعليم الالكتروني في التدريس لدى معلمي التعليم الثانوي الصناعي"", مجلة كلية التربية - جامعة بني سويف, 2010 More
  • Enas AbdelMaksoud Tohamy Diab, "The Effectiveness of Using Computer in teaching Geography to Develop the Maps and Charts Using Skills at the property Stage", مجلة كلية التربية, 2000 More
  • Reda Elhoseny Ali Elsabagh, "تصور مقترح لتطوير مناهج التعليم الثانوى الصناعى من وجهة نظر المعلمين وأصحاب الأعمال في ضوء إحتياجات سوق العمل", جامعة بني سويف, 2009 More
  • Nahla Abdelmoaty Alsadek Gadelhak, "فاعلية النمذجة لتدريس الفيزياء فى تنمية مهارات التفكير المنظومى والتحصيل لدى طلاب الصف الأول الثانوى.", مجلة التربية العلمية, 2013 More
Tweet