فاعلية وحدة مقترحة في تدريـــــس العلـــوم قائمة على التعلم الاجتماعي والعاطفي (SEL) في تنمية الوعي بالمناعة والتفكير الإيجابي لدى تلاميذ المرحلة الاعدادية

Faculty Education Year: 2022
Type of Publication: ZU Hosted Pages: 766- 839
Authors:
Journal: المجلة التربوية لكلية التربية بسوهاج كلية التربية، جامعة سوهاج Volume: الجزء الثاني
Keywords : فاعلية وحدة مقترحة , تدريـــــس العلـــوم قائمة    
Abstract:
The current research aimed to identify the effectiveness of a suggested unit in science based on social-emotional learning (SEL) to develop an awareness of immunity and positive thinking for pupils of the Preparatory Stage, and in light of that, the research sample was selected from the second year of middle school. It consisted of (30) female students from the Kafr Saqr School Preparatory School for Girls for the academic year 2021/2022 AD, The research materials represented in the suggested unit in immunity, teacher’s guide and Student activity book were prepared. Research tools were prepared and applied to the research group, which consisted of (the cognitive test of awareness and behavioral test of awareness - the scale of attitude towards awareness and the scale of positive thinking) before, the suggested unit of the research sample was taught and after its completion, the research tools were applied remotely. The data was processed using the appropriate statistical methods. The results resulted in the presence of a statistically significant difference at the level (0.01) between the mean scores of the research group members in the pre and post application of the cognitive test for awareness as a whole and in its sub-dimensions each separately in favor of the post application, and there was a statistically significant difference at the level (0.01) between the mean scores of individuals The research group in the pre and post application of the behavioral test for awareness as a whole in favor of the post application, and there is a statistically significant difference at the level (0.01) between the mean scores of the research group members in the pre and post application of the scale of attitude towards awareness as a whole in favor of the post application, there is a statistically significant difference at the level (0.01) between the mean scores of the research group members in the pre and post application of the positive thinking test as a whole and in its sub-skills each separately in favor of the post application. Some recommendations and suggestions were presented in light of the results that were reached. Keywords: Social &Emotional Learning (SEL), Awareness of Immunity, Positive Thinking
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Mariam Rizk Solymam Salama, "فاعلية استخدام استراتيجية التعلم مدى الحياة لتدريس مقرر علوم بيئية في تنمية مهارات التفكير الاستدلالي والمعتقدات المعرفية لدى طلبة كلية التربية", كلية التربية، جامعة طنطا, 2019 More
  • Mariam Rizk Solymam Salama, "فاعــــلية تدريـس الأحــــياء باســـتخدام مدخل التصــميم الشامل للتعلم(UDL) في تنمية الفهم العميق والكفاءة الذاتية لدى طلاب المرحلة الثانوية", كلية التربية - جامعة عين شمس, 2023 More
  • Mariam Rizk Solymam Salama, "تدريس العلوم باسـتخدام عادات العقل الإبداعية لتنمية مهارات حل المشكلات وخفض التجول العقلي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية", كلية التربية - جامعة بنها, 2024 More
  • Mariam Rizk Solymam Salama, "برنـــامج مقترح قائم على القضايا العلمية الاجتماعــية لتنمـــية مــــهارات التفكير التولـــيدي واتـــخاذ القرار الجدلي لدى طلبة شـــعبة البيولــوجى بكلية التربية", كلية التربية - جامعة الزقازيق, 2023 More
  • Mariam Rizk Solymam Salama, "برنامج مقترح قائم على عملية التصميم الهندسي لتنمية التفكير الاستراتيجي والدافعية للإنجاز لدى طلبة الدبلوم المهنية (STEM) بكلية التربية", كلية التربية، جامعة سوهاج, 2021 More

Department Related Publications

  • Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""فعالية وحدة مقترحة في تنمية الوعي بحقوق الإنسان لدى طلاب التعليم الثانوي الصناعي"", كلية العلوم التربوية, 2009 More
  • Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""فعالية التعليم الالكتروني في تنمية مهارات اعداد الدروس الالكترونية والاتجاه نحو استخدام التعليم الالكتروني في التدريس لدى معلمي التعليم الثانوي الصناعي"", مجلة كلية التربية - جامعة بني سويف, 2010 More
  • Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""فعالية برمجية تعليمية في الرسم الهندسي في ضوء النظرية البنائية على تنمية التحصيل والتفكير الهندسي لدى طلاب الصف الأول الثانوي الصناعي"", مجلة كلية التربية - جامعة قناة السويس, 2011 More
  • Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""فعالية برنامج الكتروني مقترح في المستحدثات التكنولوجية لتنمية بعض الكفايات المهنية التكنولوجية لدى معلمي التعليم الثانوي الصناعي"", مجلة كلية التربية - جامعة بني سويف, 2014 More
  • Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""أثر وحدة مقترحة في تنمية المهارات الحياتية المعاصرة لدى طلاب التعليم الثانوي الصناعي"", مجلة كلية التربية - جامعة قناة السويس, 2014 More
Tweet