Zagazig University Digital Repository
Home
Thesis & Publications
All Contents
Publications
Thesis
Graduation Projects
Research Area
Research Area Reports
Search by Research Area
Universities Thesis
ACADEMIC Links
ACADEMIC RESEARCH
Zagazig University Authors
Africa Research Statistics
Google Scholar
Research Gate
Researcher ID
CrossRef
فاعلية تدريس العلوم باستخدام منحى ستيم القائم على المشروعات PBL) (STEMفي تنمية مهارات التفكير العملي التطبيقي والاندماج الأكاديمي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية
Faculty
Education
Year:
2024
Type of Publication:
ZU Hosted
Pages:
Authors:
Nariman Gomaa Ismail Ibrahiem
Staff Zu Site
Abstract In Staff Site
Journal:
المجلة المصرية للتربية العلمية الجمعية المصرية للتربية العلمية
Volume:
Keywords :
فاعلية تدريس العلوم باستخدام منحى ستيم
Abstract:
The aim of the research is to verify the effectiveness of teaching science using the project-based STEM approach (PBL) in developing applied practical thinking skills and academic integration among primary school students. To achieve this, the researcher prepared (a guide for the teacher in the Natural Resources Unit on Earth) using the STEM approach based on Projects - Testing Applied Practical Thinking Skills - Academic Integration Scale). The research sample amounted to (102) male and female students. They were divided into two groups, an experimental group and a control group, and by applying the pre- and post-research tools to the research sample, and after collecting and analyzing the data, several results were reached, the most important of which is the presence of a statistically significant difference at the significance level (0.01) between the average scores of students in the experimental and control groups in the post-application of the two research tools (applied practical thinking skills - academic engagement scale) in favor of the students in the experimental group and in favor of the post-application. The results also confirmed that the size of the effect of using the project-based STEAM approach in teaching the selected unit in the science book for the fifth grade Primary school was significant in developing applied practical thinking skills and the dimensions of academic Which confirms the effectiveness and significant impact of the project-based STEM approach in teaching science. Key words:. Project-based STEM approach - Applied Practical Thinking Skills - Academic Engagement
Author Related Publications
Nariman Gomaa Ismail Ibrahiem, "برنامج مقترح في العلوم البيئية2 قائم علي مدخل القضايا الاجتماعية العلمية ( SSI) وأثره في تنمية مهارات التفكير المنتج والوعي بالقضايا العلمية الاجتماعية لدى الطلاب المعلمين بكلية التربية.", كلية التربية- جامعة الفيوم, 2021
More
Nariman Gomaa Ismail Ibrahiem, "فاعلية مقرر الكتروني في طرق تدريس العلوم قائم علي الرحلات المعرفية عبر الويب علي تنمية بعض مهارات التعلم الذاتي واليقظة العقلية لدى طلاب الشعب العلمية بكلية التربية.", كلية التربية- جامعة الفيوم, 2022
More
Nariman Gomaa Ismail Ibrahiem, "فاعلية برنامج مقترح في مهارات التدريس قائم على التعلم الخبراتى لتنمية مهارات التفكير البيني وبعض المعتقدات الإبستمولوجية حول التعلم لدى الطلبة المعلمين بشعبتى الفيزياء والجغرافيا"", كلية التربية- جامعة الفيوم, 2022
More
Nariman Gomaa Ismail Ibrahiem, "برنامج تدريبي مقترح قائم على كفايات القرن الحادي والعشرين ورؤية مصر للتعليم 2030 لتنمية مهارات إدارة المعرفة ومعتقدات الكفاءة الذاتية لدى الطلبة معلمي العلوم بكلية التربية", كلية التربية- جامعة سوهاج, 2022
More
Nariman Gomaa Ismail Ibrahiem, "اثر نموذج مقترح لتدريس الكيمياء قائم على مباديء نظرية المرونة المعرفية في تنمية بعض مهارات التفكير السابر والتدفق النفسي لدى طلبة الصف الأول الثانوي", كلية التربية-جامعة بنها, 2023
More
Department Related Publications
Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""فعالية التعليم الالكتروني في تنمية مهارات اعداد الدروس الالكترونية والاتجاه نحو استخدام التعليم الالكتروني في التدريس لدى معلمي التعليم الثانوي الصناعي"", مجلة كلية التربية - جامعة بني سويف, 2010
More
ebrahim mohamed Saeid ebrahim, "فاعلية تدريس علم النفس باستخدام التعلم التحويلي في تنمية مهارات التفكير المحوري ومتعة التعلم لدى طلبة المرحلة الثانوية", 2024
More
Mai Mostafa Mohamed Youns, "فاعلية تدريس علم النفس باستخدام التعلم التحويلي في تنمية مهارات التفكير المحوري ومتعة التعلم لدى طلبة المرحلة الثانوية", 2024
More
Rania Mohamed Ibrahim Mohamed, "فاعلية استخدام استراتيجية REACT في تنمية مهارات التفكير المستقبلي ودافعية الإنجاز الأكاديمي لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي", كلية التربية- جامعة بنها, 2019
More
جامعة المنصورة
جامعة الاسكندرية
جامعة القاهرة
جامعة سوهاج
جامعة الفيوم
جامعة بنها
جامعة دمياط
جامعة بورسعيد
جامعة حلوان
جامعة السويس
شراقوة
جامعة المنيا
جامعة دمنهور
جامعة المنوفية
جامعة أسوان
جامعة جنوب الوادى
جامعة قناة السويس
جامعة عين شمس
جامعة أسيوط
جامعة كفر الشيخ
جامعة السادات
جامعة طنطا
جامعة بنى سويف