فاعلية تدريس العلوم باستخدام منحى ستيم القائم على المشروعات PBL) (STEMفي تنمية مهارات التفكير العملي التطبيقي والاندماج الأكاديمي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية

Faculty Education Year: 2024
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: المجلة المصرية للتربية العلمية الجمعية المصرية للتربية العلمية Volume:
Keywords : فاعلية تدريس العلوم باستخدام منحى ستيم    
Abstract:
The aim of the research is to verify the effectiveness of teaching science using the project-based STEM approach (PBL) in developing applied practical thinking skills and academic integration among primary school students. To achieve this, the researcher prepared (a guide for the teacher in the Natural Resources Unit on Earth) using the STEM approach based on Projects - Testing Applied Practical Thinking Skills - Academic Integration Scale). The research sample amounted to (102) male and female students. They were divided into two groups, an experimental group and a control group, and by applying the pre- and post-research tools to the research sample, and after collecting and analyzing the data, several results were reached, the most important of which is the presence of a statistically significant difference at the significance level (0.01) between the average scores of students in the experimental and control groups in the post-application of the two research tools (applied practical thinking skills - academic engagement scale) in favor of the students in the experimental group and in favor of the post-application. The results also confirmed that the size of the effect of using the project-based STEAM approach in teaching the selected unit in the science book for the fifth grade Primary school was significant in developing applied practical thinking skills and the dimensions of academic Which confirms the effectiveness and significant impact of the project-based STEM approach in teaching science. Key words:. Project-based STEM approach - Applied Practical Thinking Skills - Academic Engagement
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Nariman Gomaa Ismail Ibrahiem, "برنامج مقترح في العلوم البيئية2 قائم علي مدخل القضايا الاجتماعية العلمية ( SSI) وأثره في تنمية مهارات التفكير المنتج والوعي بالقضايا العلمية الاجتماعية لدى الطلاب المعلمين بكلية التربية.", كلية التربية- جامعة الفيوم, 2021 More
  • Nariman Gomaa Ismail Ibrahiem, "فاعلية مقرر الكتروني في طرق تدريس العلوم قائم علي الرحلات المعرفية عبر الويب علي تنمية بعض مهارات التعلم الذاتي واليقظة العقلية لدى طلاب الشعب العلمية بكلية التربية.", كلية التربية- جامعة الفيوم, 2022 More
  • Nariman Gomaa Ismail Ibrahiem, "فاعلية برنامج مقترح في مهارات التدريس قائم على التعلم الخبراتى لتنمية مهارات التفكير البيني وبعض المعتقدات الإبستمولوجية حول التعلم لدى الطلبة المعلمين بشعبتى الفيزياء والجغرافيا"", كلية التربية- جامعة الفيوم, 2022 More
  • Nariman Gomaa Ismail Ibrahiem, "برنامج تدريبي مقترح قائم على كفايات القرن الحادي والعشرين ورؤية مصر للتعليم 2030 لتنمية مهارات إدارة المعرفة ومعتقدات الكفاءة الذاتية لدى الطلبة معلمي العلوم بكلية التربية", كلية التربية- جامعة سوهاج, 2022 More
  • Nariman Gomaa Ismail Ibrahiem, "اثر نموذج مقترح لتدريس الكيمياء قائم على مباديء نظرية المرونة المعرفية في تنمية بعض مهارات التفكير السابر والتدفق النفسي لدى طلبة الصف الأول الثانوي", كلية التربية-جامعة بنها, 2023 More

Department Related Publications

  • Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""فعالية وحدة مقترحة في تنمية الوعي بحقوق الإنسان لدى طلاب التعليم الثانوي الصناعي"", كلية العلوم التربوية, 2009 More
  • Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""فعالية التعليم الالكتروني في تنمية مهارات اعداد الدروس الالكترونية والاتجاه نحو استخدام التعليم الالكتروني في التدريس لدى معلمي التعليم الثانوي الصناعي"", مجلة كلية التربية - جامعة بني سويف, 2010 More
  • Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""فعالية برمجية تعليمية في الرسم الهندسي في ضوء النظرية البنائية على تنمية التحصيل والتفكير الهندسي لدى طلاب الصف الأول الثانوي الصناعي"", مجلة كلية التربية - جامعة قناة السويس, 2011 More
  • Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""فعالية برنامج الكتروني مقترح في المستحدثات التكنولوجية لتنمية بعض الكفايات المهنية التكنولوجية لدى معلمي التعليم الثانوي الصناعي"", مجلة كلية التربية - جامعة بني سويف, 2014 More
  • Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""أثر وحدة مقترحة في تنمية المهارات الحياتية المعاصرة لدى طلاب التعليم الثانوي الصناعي"", مجلة كلية التربية - جامعة قناة السويس, 2014 More
Tweet