فاعلية برنامج مقترح في مهارات التدريس قائم على التعلم الخبراتى لتنمية مهارات التفكير البيني وبعض المعتقدات الإبستمولوجية حول التعلم لدى الطلبة المعلمين بشعبتى الفيزياء والجغرافيا"

Faculty Education Year: 2022
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة العلوم التربوية والنفسية كلية التربية- جامعة الفيوم Volume:
Keywords : فاعلية برنامج مقترح , مهارات التدريس قائم    
Abstract:
Abstract: The research aims at developing the skills of inter- disciplinary thinking skills and correct some epistemological beliefs about learning among student teachers in the Physics and Geography divisions, To achieve this purpose A program has been proposed in teaching skills based on the mARC model of experiential learning, which is an acronym for (more Authentic, Reflective and Collaborative). Two lists were judged by specialists, and they were relied upon in determining the objectives of teaching the proposed program in teaching skills. The research settled on identifying four inter-thinking skills, which are (Inter-inquiry skill, inter-communication skill, inter-linking skill, inter-comprehension skill), And identifying five dimensions of epistemological beliefs about learning, which are (the source of knowledge, the structure and modification of knowledge, the speed of learning, the control of learning, and the unity of knowledge), The research tools represented in interdisciplinary thinking skills measurement and the epistemological beliefs measurement for (prepared by the two researchers) . The sample of the research consisted of 40 male and female students from the physics and geography divisions of the second year, Faculty of Education, Zagazig University. The current research based on the experimental design with single experimental group. The results refer to a statistically significant difference at significance level (0.01) between the average scores of the students of experimental group in the pre and post application for both of the interdisciplinary thinking skills measurement and the epistemological beliefs measurement in favor of the post application. The results also led to a positive correlation between the interdisciplinary thinking skills and the the epistemological beliefs. The research presented its recommendations for the necessity of paying attention to university education based on interdisciplinary thinking, as it aims to develop and develop the capabilities of student teachers with different specializations. Keywords: experiential learning, interdisciplinary thinking, epistemological beliefs.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Nariman Gomaa Ismail Ibrahiem, "برنامج مقترح في العلوم البيئية2 قائم علي مدخل القضايا الاجتماعية العلمية ( SSI) وأثره في تنمية مهارات التفكير المنتج والوعي بالقضايا العلمية الاجتماعية لدى الطلاب المعلمين بكلية التربية.", كلية التربية- جامعة الفيوم, 2021 More
  • Nariman Gomaa Ismail Ibrahiem, "فاعلية مقرر الكتروني في طرق تدريس العلوم قائم علي الرحلات المعرفية عبر الويب علي تنمية بعض مهارات التعلم الذاتي واليقظة العقلية لدى طلاب الشعب العلمية بكلية التربية.", كلية التربية- جامعة الفيوم, 2022 More
  • Nariman Gomaa Ismail Ibrahiem, "برنامج تدريبي مقترح قائم على كفايات القرن الحادي والعشرين ورؤية مصر للتعليم 2030 لتنمية مهارات إدارة المعرفة ومعتقدات الكفاءة الذاتية لدى الطلبة معلمي العلوم بكلية التربية", كلية التربية- جامعة سوهاج, 2022 More
  • Nariman Gomaa Ismail Ibrahiem, "اثر نموذج مقترح لتدريس الكيمياء قائم على مباديء نظرية المرونة المعرفية في تنمية بعض مهارات التفكير السابر والتدفق النفسي لدى طلبة الصف الأول الثانوي", كلية التربية-جامعة بنها, 2023 More
  • Nariman Gomaa Ismail Ibrahiem, "فاعلية تدريس العلوم باستخدام منحى ستيم القائم على المشروعات PBL) (STEMفي تنمية مهارات التفكير العملي التطبيقي والاندماج الأكاديمي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية", الجمعية المصرية للتربية العلمية, 2024 More

Department Related Publications

  • Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""أثر وحدة مقترحة في تنمية المهارات الحياتية المعاصرة لدى طلاب التعليم الثانوي الصناعي"", مجلة كلية التربية - جامعة قناة السويس, 2014 More
  • Nahla Abdelmoaty Alsadek Gadelhak, "استراتيجية مقترحة قائمة على التعلم المستند إلى الدماغ لتنمية مهارات التفكير التأملي وعادات الاستذكار فى الكيمياء لدى طلاب الصف الأول الثانوي", مجلة كلية التربية- جامعة طنطا, 2015 More
  • Essam Mohamed Abdou Mohamed Khattab, "فاعلية التعلم التشاركي الإلكتروني في تنمية مهارات القراءة التحليلية للخطاب الأكاديمي لدى طلبة الدراسات العليا بكلية التربية", كلية التربية جامعة عين شمس, 2020 More
  • Tahani Mohammad Suleiman Mohammed, "برنامج انشطة مقترح قائم على المحطات العلمية لاكساب اطفال الروضة بعض المفاهيم العلمية وعمليات العلم", مجلة التربية العلمية, 2015 More
  • Tahani Mohammad Suleiman Mohammed, "استخدام استراتيجية شكل البيت الدائرى فلا تدريس العلوم لتنمية التفكير البصرى وبقاء اثر التعلم لدى تلاميذ الصف الثانى الاعدادى", مجلة التربية العلمية, 2014 More
Tweet