برنامج مقترح في العلوم البيئية2 قائم علي مدخل القضايا الاجتماعية العلمية ( SSI) وأثره في تنمية مهارات التفكير المنتج والوعي بالقضايا العلمية الاجتماعية لدى الطلاب المعلمين بكلية التربية.

Faculty Education Year: 2021
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة العلوم التربوية والنفسية كلية التربية- جامعة الفيوم Volume:
Keywords : برنامج مقترح , العلوم البيئية2 , قائم , مدخل    
Abstract:
:** "A proposed program in Environmental Sciences2 based on the Social Scientific Issues (SSI) approach and its impact on developing productive thinking skills and awareness of social scientific issues among student teachers at the College of Education" The aim of the current research is to identify the impact of a proposed program in environmental sciences 2 based on the Social Scientific Issues (SSI) approach on developing productive thinking skills and awareness of social scientific issues among student teachers at the College of Education, To achieve this goal, the two researchers prepared (the program based on the SSI Social Issues Entrance - Productive Thinking Skills Test - Social Scientific Issues Awareness Scale, The study sample was selected, which was represented by the third year students (Physics - Chemistry) at the Faculty of Education, Zagazig University. The current research found that there is a statistically significant difference at the level (0.01) between the mean scores of the experimental group students in the pre and post applications of the productive thinking test As a whole and in its sub-dimensions in favor of the dimensional application, as is evident by the large size and strength of the effect, which indicates the effectiveness of teaching the two units selected from the proposed program prepared in the light of the Social Scientific Issues (SSI) approach in developing productive thinking skills for students of the third year, the specific research sample, The current research also found that there is a statistically significant difference at the level (0.01) between the mean scores of the experimental group students in the pre and post applications of the scale of awareness of social scientific issues as a whole and in its sub-dimensions in favor of the post application, Which indicates the effectiveness of teaching the two units selected from the proposed program prepared in the light of the Social Scientific Issues (SSI) in developing productive thinking skills and awareness of social scientific issues among students of the third year, the specific research sample. The research also found a positive and significant correlation between the scores of the experimental group students in the productive thinking test and their scores in the scale of awareness of social scientific issues In light of the results of the current research, the two researchers recommended paying attention to education based on social scientific issues, as it aims to develop students' awareness of facing these issues, solving the problems associated with them, developing productive thinking as well, coexisting with life and its requirements, and facing its daily challenges in light of the changes and developments of the current era and its issues. key words: - the Social Scientific Issues (SSI) approach awareness of social scientific issues . productive thinking skills
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Nariman Gomaa Ismail Ibrahiem, "فاعلية مقرر الكتروني في طرق تدريس العلوم قائم علي الرحلات المعرفية عبر الويب علي تنمية بعض مهارات التعلم الذاتي واليقظة العقلية لدى طلاب الشعب العلمية بكلية التربية.", كلية التربية- جامعة الفيوم, 2022 More
  • Nariman Gomaa Ismail Ibrahiem, "فاعلية برنامج مقترح في مهارات التدريس قائم على التعلم الخبراتى لتنمية مهارات التفكير البيني وبعض المعتقدات الإبستمولوجية حول التعلم لدى الطلبة المعلمين بشعبتى الفيزياء والجغرافيا"", كلية التربية- جامعة الفيوم, 2022 More
  • Nariman Gomaa Ismail Ibrahiem, "برنامج تدريبي مقترح قائم على كفايات القرن الحادي والعشرين ورؤية مصر للتعليم 2030 لتنمية مهارات إدارة المعرفة ومعتقدات الكفاءة الذاتية لدى الطلبة معلمي العلوم بكلية التربية", كلية التربية- جامعة سوهاج, 2022 More
  • Nariman Gomaa Ismail Ibrahiem, "اثر نموذج مقترح لتدريس الكيمياء قائم على مباديء نظرية المرونة المعرفية في تنمية بعض مهارات التفكير السابر والتدفق النفسي لدى طلبة الصف الأول الثانوي", كلية التربية-جامعة بنها, 2023 More
  • Nariman Gomaa Ismail Ibrahiem, "فاعلية تدريس العلوم باستخدام منحى ستيم القائم على المشروعات PBL) (STEMفي تنمية مهارات التفكير العملي التطبيقي والاندماج الأكاديمي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية", الجمعية المصرية للتربية العلمية, 2024 More

Department Related Publications

  • Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""فعالية وحدة مقترحة في تنمية الوعي بحقوق الإنسان لدى طلاب التعليم الثانوي الصناعي"", كلية العلوم التربوية, 2009 More
  • Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""فعالية التعليم الالكتروني في تنمية مهارات اعداد الدروس الالكترونية والاتجاه نحو استخدام التعليم الالكتروني في التدريس لدى معلمي التعليم الثانوي الصناعي"", مجلة كلية التربية - جامعة بني سويف, 2010 More
  • Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""فعالية برمجية تعليمية في الرسم الهندسي في ضوء النظرية البنائية على تنمية التحصيل والتفكير الهندسي لدى طلاب الصف الأول الثانوي الصناعي"", مجلة كلية التربية - جامعة قناة السويس, 2011 More
  • Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""فعالية برنامج الكتروني مقترح في المستحدثات التكنولوجية لتنمية بعض الكفايات المهنية التكنولوجية لدى معلمي التعليم الثانوي الصناعي"", مجلة كلية التربية - جامعة بني سويف, 2014 More
  • Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""أثر وحدة مقترحة في تنمية المهارات الحياتية المعاصرة لدى طلاب التعليم الثانوي الصناعي"", مجلة كلية التربية - جامعة قناة السويس, 2014 More
Tweet