دور إدارة رياض الأطفال في تنمية الوعي بالأزمات والكوارث لطفل الروضة في ضوء المتغيرات البيئية

Faculty Early childhood education Year: 2023
Type of Publication: ZU Hosted Pages: 54
Authors:
Journal: مجلة التربية وثقافة الطفل، كلية التربية للطفولة المبكرة (كلية معتمدة) جامعة المنيا مجلة التربية وثقافة الطفل، كلية التربية للطفولة المبكرة (كلية معتمدة) جامعة المنيا Volume:
Keywords : , إدارة رياض الأطفال , تنمية الوعي بالأزمات    
Abstract:
The research aimed to identify each of: the role of kindergarten administration in developing awareness of crises and disasters for kindergarten children in the light of environmental variables, the extent of awareness and responsibilities of kindergarten managers of the importance of confronting crises and disasters in kindergartens, and the competencies that must be available in managing crises and disasters, and its role in developing awareness Concepts related to crises and disasters, studying the reality of the procedures used to confront the negative effects of crises and disasters, the extent of application of security and safety standards in kindergarten, the reality of developing children's awareness of concepts related to crises and disasters, and the procedures used to confront them and their obstacles on the part of teachers. Kindergarten principals include (6) axes, and a questionnaire addressed to kindergarten teachers includes (3) axes. The research sample was (335) female teachers and (82) principals. His responsibilities in facing crises and disasters are high, and the availability of the competencies of the crisis leader at an average rate, and his role in developing awareness of the concepts related to crises and disasters was medium, and the reality of the procedures used to confront the negative effects of crises and disasters was medium, and the reality of applying security and safety standards in kindergarten was medium, and the reality of developing children’s awareness The concepts related to crises and disasters on the part of the teachers were high, and the reality of developing children’s awareness of the procedures used to confront the negative effects of crises and disasters was high, and the obstacles faced by female teachers in developing children’s awareness of crises and disasters were medium
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Heba Salah Salem Abdelwahab, "مدى ممارسة الجدارات القيادية لمديري رياض الأطفال في ضوء الرشاقة التنظيمية من وجهه نظر المعلمات", مجلة الطفولة والتربية، كلية التربية للطفولة المبكرة، جامعة الإسكندرية, 2022 More
  • Heba Salah Salem Abdelwahab, "التجديد التربوي كمدخل لزيادة القدرة التنافسية في مؤسسات رياض الأطفال", مجلة الطفولة والتربية، كلية التربية للطفولة المبكرة، جامعة الإسكندرية, 2024 More
  • Heba Salah Salem Abdelwahab, "دور المهارات التربوية لموجهات رياض الأطفال في تحسين الكفاية المهنية للمعلمات", المجلة العلمية لكلية التربية للطفولة المبكرة، جامعة بورسعيد, 2023 More
  • Heba Salah Salem Abdelwahab, "النضج الوظيفي وعلاقته بفاعلية اتخاذ القرار لدي مديري رياض الأطفال في ضوء تحديات العصر الرقمي من وجهه نظر المعلمات", مجلة الطفولة والتربية، كلية التربية للطفولة المبكرة، جامعة القاهرة, 2024 More
  • Heba Salah Salem Abdelwahab, "واقع ممارسة معلمات الروضة لاستراتيجيات التدريس وادارة الصف في المنهج الجديد (2.0) في ضوء معايير اختيارها بمحافظة الشرقية", مجلة الطفولة والتربية، كلية التربية للطفولة المبكرة، جامعة الإسكندرية, 2021 More

Department Related Publications

  • Lamiaa Ahmed Mohamed Elsagheer, "فاعلية استخدام الألعاب التعليمية لتنمية بعض مهارات ما قبل الحساب لأطفال الروضة فى ضوء منهج منتسورى", مجلة دراسات الطفولة كلية الدراسات العليا للطفولة جامعة عين شمس, 2022 More
  • Lamiaa Ahmed Mohamed Elsagheer, "فعالية برنامج قائم على السقالات التعليمية في تنمية المهارات الحياتية لدى طفل الروضة في ضوء منهج 2.0", مجلة التربية وثقافة الطفل كلية التربية للطفولة المبكرة جامعة المنيا, 2019 More
  • Lamiaa Ahmed Mohamed Elsagheer, "فاعلية الأنشطة المسرحية في تنمية بعض مهارات حماية الذات لدى أطفال الروضة "دراسة شبه تجريبية"", مجلة التربية وثقافة الطفل كلية التربية للطفولة المبكرة جامعة المنيا, 2020 More
  • Heba Salah Salem Abdelwahab, "مدى ممارسة الجدارات القيادية لمديري رياض الأطفال في ضوء الرشاقة التنظيمية من وجهه نظر المعلمات", مجلة الطفولة والتربية، كلية التربية للطفولة المبكرة، جامعة الإسكندرية, 2022 More
Tweet