متطلبات تحقيق الميزة التنافسية بكليات التربية للطفولة المبكرة في ضوء معايير ضمان الجودة والاعتماد ورؤية مصر المستدامة 2030

Faculty Early childhood education Year: 2023
Type of Publication: ZU Hosted Pages: 93
Authors:
Journal: المجلة العلمية لكلية التربية للطفولة المبكرة، جامعة بورسعيد المجلة العلمية لكلية التربية للطفولة المبكرة، جامعة بورسعيد Volume:
Keywords : متطلبات تحقيق الميزة التنافسية بكليات التربية    
Abstract:
The aim of the research is to identify the requirements for achieving the competitive advantage in the faculties of early childhood education in view of the standards of quality assurance and accreditation and Egypt's sustainable vision 2030, and to identify proposals and mechanisms for achieving the competitive advantage of the Faculty of Early Childhood Education, and to reveal the most important obstacles that prevent the achievement of the competitive advantage in the faculties of childhood education. The researcher used the descriptive analytical approach, and the research tools were determined in designing a questionnaire of the requirements for achieving competitive advantage in the faculties of early childhood education in the light of the standards of quality assurance and accreditation and Egypt's sustainable vision 2030 (prepared by the researcher). These axes are (development of teaching and learning processes, development of educational programs, development of community service and environment development, development of human resources, development of material and technological requirements, development of administrative and organizational requirements, development of postgraduate studies, development of quality, innovation and excellence, and internationalization of education), the formation of a society The research was conducted by faculty members at the Faculties of Early Childhood at Alexandria University and Manna University Image and Zagazig University, a sample of (115) faculty members was selected, and the results of the research concluded that the most important requirements for achieving competitive advantage are: In the first place is the development of human resources with an average of 3.95 degrees and a standard deviation of 0.19, then the internationalization of education with an average of 3.83 degrees and a standard deviation of 0.18, then the development of quality and innovation Distinction with an average of 3.80 degrees and a standard deviation of 0.19, then developing physical and technological requirements with an average of 3.73 degrees and a standard deviation of 0.19, then developing postgraduate studies with an average of 3.73 degrees and a standard deviation of 0.17, then developing administrative and organizational requirements with an average of 3.71 degrees and a standard deviation of 0.18, then developing community service and environmental development with an average 3.59 degrees and a standard deviation of 0.19, then the development of educational programs with an average of 3.47 degrees and a standard deviation, then the development of scientific research with an average of 3.45 degrees and a standard deviation of 0.16, then the development of the teaching and learning processes with an average of 3.12 degrees and a standard deviation of 0.16, and the research reached a set of mechanisms to achieve competitive advantage in faculties of education for early childhood as well as revealing obstacles to achieving competitive advantage in early childhood education faculties.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Heba Salah Salem Abdelwahab, "مدى ممارسة الجدارات القيادية لمديري رياض الأطفال في ضوء الرشاقة التنظيمية من وجهه نظر المعلمات", مجلة الطفولة والتربية، كلية التربية للطفولة المبكرة، جامعة الإسكندرية, 2022 More
  • Heba Salah Salem Abdelwahab, "التجديد التربوي كمدخل لزيادة القدرة التنافسية في مؤسسات رياض الأطفال", مجلة الطفولة والتربية، كلية التربية للطفولة المبكرة، جامعة الإسكندرية, 2024 More
  • Heba Salah Salem Abdelwahab, "دور المهارات التربوية لموجهات رياض الأطفال في تحسين الكفاية المهنية للمعلمات", المجلة العلمية لكلية التربية للطفولة المبكرة، جامعة بورسعيد, 2023 More
  • Heba Salah Salem Abdelwahab, "دور إدارة رياض الأطفال في تنمية الوعي بالأزمات والكوارث لطفل الروضة في ضوء المتغيرات البيئية", مجلة التربية وثقافة الطفل، كلية التربية للطفولة المبكرة (كلية معتمدة) جامعة المنيا, 2023 More
  • Heba Salah Salem Abdelwahab, "النضج الوظيفي وعلاقته بفاعلية اتخاذ القرار لدي مديري رياض الأطفال في ضوء تحديات العصر الرقمي من وجهه نظر المعلمات", مجلة الطفولة والتربية، كلية التربية للطفولة المبكرة، جامعة القاهرة, 2024 More

Department Related Publications

  • Lamiaa Ahmed Mohamed Elsagheer, "فاعلية استخدام الألعاب التعليمية لتنمية بعض مهارات ما قبل الحساب لأطفال الروضة فى ضوء منهج منتسورى", مجلة دراسات الطفولة كلية الدراسات العليا للطفولة جامعة عين شمس, 2022 More
  • Lamiaa Ahmed Mohamed Elsagheer, "فعالية برنامج قائم على السقالات التعليمية في تنمية المهارات الحياتية لدى طفل الروضة في ضوء منهج 2.0", مجلة التربية وثقافة الطفل كلية التربية للطفولة المبكرة جامعة المنيا, 2019 More
  • Lamiaa Ahmed Mohamed Elsagheer, "فاعلية الأنشطة المسرحية في تنمية بعض مهارات حماية الذات لدى أطفال الروضة "دراسة شبه تجريبية"", مجلة التربية وثقافة الطفل كلية التربية للطفولة المبكرة جامعة المنيا, 2020 More
  • Heba Salah Salem Abdelwahab, "مدى ممارسة الجدارات القيادية لمديري رياض الأطفال في ضوء الرشاقة التنظيمية من وجهه نظر المعلمات", مجلة الطفولة والتربية، كلية التربية للطفولة المبكرة، جامعة الإسكندرية, 2022 More
Tweet