الدور الوسيط والمعدل لإدارة الغضب في العلاقة بين تنظيم الانفعال وتقدير الذات لدى عينة من طلبة الثانوية العامة

Faculty Education Year: 2024
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة كلية التربية جامعة سوهاج كلية التربية جامعة سوهاج Volume:
Keywords : الدور الوسيط والمعدل لإدارة الغضب , العلاقة    
Abstract:
The current research aims to study the effect of anger management as a mediating variable in the relationship between emotion regulation and self-esteem in high school students, and to study the effect of anger management as a moderating variable on the relationship between emotion regulation and self-esteem among high school students. It also aims to verify the existence of differences in each of (anger management- emotion regulation- self-esteem) due to the gender variable (males- females), specialization (scientific - literary), and place of residence (rural- urban). It also aims to verify the effect of the specialization variable (scientific- literary) as a moderating variable on the relationship between anger management and self-esteem. To achieve these goals, the anger management scale, the emotion regulation questionnaire, and the self-esteem scale (translation and Arabization by the researchers) were applied to a sample of (227) high school students (178 females- 49 males), selected randomly. Results indicated that there was a statistically significant effect of the anger management variable as a mediator in the relationship between emotion regulation and self-esteem, and there was an effect of anger management as a moderating variable on the relationship between emotion regulation and self-esteem. Results also indicated that there were a statistically significant differences according to specialization (Scientific - Literary) in each of (anger management- emotion regulation- self-esteem) in favor of the scientific specialization, and there were no statistically significant differences due to gender and place of residence in all research variables. Results also showed the presence of an effect of specialization (scientific- literary) as a moderating variable on the relationship between anger management and self-esteem. Keywords: Anger Management- Emotion Regulation- Self-Esteem -High School Students.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • FatimaZahra Mohammed Zahir Ibrahim, "النموذج البنائي للعلاقات بين السعادة الذاتية والشفقة بالذات وكل من الاستراتيجيات الاستباقية والاندماج الوظيفي وبيئة العمل المُدركة لدى المعلم", الجمعية المصرية للدراسات النفسية, 2023 More
  • FatimaZahra Mohammed Zahir Ibrahim, "المعارف الصحية والمعتقدات الميتامعرفية كوسيط في العلاقة بين قلق الصحة والسايبركوندريا لطلبة البرامج المميّزة بكلية التربية", كلية التربية جامعة طنطا, 2024 More
  • FatimaZahra Mohammed Zahir Ibrahim, "الإسهام النسبي للمخططات المعرفية اللاتكيفية المبكرة وأنماط التعلُّق في التنبؤ بالالتزام الزواجي لدى المتزوجين", كليةالتربية جامعة بني سويف, 2024 More
  • FatimaZahra Mohammed Zahir Ibrahim, "اضطراب الشخصية النرجسية وعلاقته بالطموح المهني لدى طلاب الجامعة (دراسة سيكومترية كلينيكية)", كلية التربية جامعة بنها, 2020 More
  • FatimaZahra Mohammed Zahir Ibrahim, "فعالية العلاج بالقبول والالتزام في تعديل استراتيجيات ضبط الفكر وخفض اضطراب الوسواس القهري لدى طلاب الدراسات العليا"", كلية التربية جامعة سوهاج, 2021 More

Department Related Publications

  • Enas Ans elsayed, "فعالية برنامج إرشادي قائم على القصص لتنمية العلاقات الإيجابية مع الأقران لدى طفل الروضة", 2024 More
  • Hisham Ibrahim Abdallah Mohammed, "The Effectiveness Of Using Certain Behavior Modification Styles In Enhancing The Daily Life Skills Among A Sample Of Intellectually Disabled Students", International Education & Research Journal [IERJ, 2016 More
  • Samah Saleh Mahmoud Mohammed, "جودة أداء مترجم لغة الإشارة من منظور طلاب الجامعة الصم وضعاف السمع وعلاقتها بالأداء الأكاديمي لديهم", بمجلة كلية التربية– جامعة سوهاج, 2020 More
  • Rania AbdelAzim Mahmoud AbuZeid, "فعالية برنامج إرشادي قائم على هندسة الذات لتنمية المناعة النفسية لطلاب الجامعة", المجله التربويه لكلية التربية بسوهاج, 2022 More
  • Rania AbdelAzim Mahmoud AbuZeid, "النموذج السببي للعلاقة بين الوفاء الوجودي والاحتراق الوظيفي والتنمر في بيئة العمل لدى المعلمين", مجله جامعه الفيوم للعلوم التربويه والنفسية, 2024 More
Tweet