النموذج البنائي للعلاقات بين السعادة الذاتية والشفقة بالذات وكل من الاستراتيجيات الاستباقية والاندماج الوظيفي وبيئة العمل المُدركة لدى المعلم

Faculty Education Year: 2023
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: المجلة المصرية للدراسات النفسية الجمعية المصرية للدراسات النفسية Volume:
Keywords : النموذج البنائي للعلاقات , السعادة الذاتية والشفقة    
Abstract:
This research aimed to identify the nature of the structural model of the relationships between subjective-happiness, self-compassion and each of proactive strategies, Teacher's work engagement and perceived work environment. To achieve that; a total of 316 Teachers in Sharkia and Dakahlia Governorates (122 males-194 females) (Mean ± SD = 39.6 ±13.7) completed scales of subjective-happiness, self-compassion, proactive strategies, Teacher's work engagement and perceived work environment. Results showed that there are no statistically significant differences between the mean scores of teachers in the research variables according to the gender (male-female) or the education style (governmental-private), while there were statistically significant differences at (0.05) between the mean scores of teachers in subjective-happiness and Proactive strategies according to the years of experience, and at (0.01) between the mean scores of teachers in the perceived work environment, however there were no statistically significant differences between the mean scores of teachers in both self-compassion and work engagement according to years of experience.In addition the subjective-happiness was found to be predictive of each proactive strategies, work engagement and the perceived work environment. It was also possible to reach a structural-causal model that clarifies the relationships between subjective-happiness, self-compassion, proactive strategies, work engagement, and the teacher's perceived work environment. Key words: Subjective-happiness, self-compassion, proactive strategies, work engagement, and perceived work environment
   
     
 
       

Author Related Publications

  • FatimaZahra Mohammed Zahir Ibrahim, "المعارف الصحية والمعتقدات الميتامعرفية كوسيط في العلاقة بين قلق الصحة والسايبركوندريا لطلبة البرامج المميّزة بكلية التربية", كلية التربية جامعة طنطا, 2024 More
  • FatimaZahra Mohammed Zahir Ibrahim, "الدور الوسيط والمعدل لإدارة الغضب في العلاقة بين تنظيم الانفعال وتقدير الذات لدى عينة من طلبة الثانوية العامة", كلية التربية جامعة سوهاج, 2024 More
  • FatimaZahra Mohammed Zahir Ibrahim, "الإسهام النسبي للمخططات المعرفية اللاتكيفية المبكرة وأنماط التعلُّق في التنبؤ بالالتزام الزواجي لدى المتزوجين", كليةالتربية جامعة بني سويف, 2024 More
  • FatimaZahra Mohammed Zahir Ibrahim, "اضطراب الشخصية النرجسية وعلاقته بالطموح المهني لدى طلاب الجامعة (دراسة سيكومترية كلينيكية)", كلية التربية جامعة بنها, 2020 More
  • FatimaZahra Mohammed Zahir Ibrahim, "فعالية العلاج بالقبول والالتزام في تعديل استراتيجيات ضبط الفكر وخفض اضطراب الوسواس القهري لدى طلاب الدراسات العليا"", كلية التربية جامعة سوهاج, 2021 More

Department Related Publications

  • Ereny Samir Awad Gobrial, "). Comorbid psychopathology in children with Autism Spectrum Disorder in Egypt", UK, 2018 More
  • Hisham Ibrahim Abdallah Mohammed, "الإرشاد المعرفى السلوكى ومدى فاعليته فى خفض بعض الاضطرابات الانفعالية لدى الأفراد ذوي الحاجات الخاصة .", جامعة الخليج العربي ، مسقط 19-21 إبريل 1999م, 1999 More
Tweet