Zagazig University Digital Repository
Home
Thesis & Publications
All Contents
Publications
Thesis
Graduation Projects
Research Area
Research Area Reports
Search by Research Area
Universities Thesis
ACADEMIC Links
ACADEMIC RESEARCH
Zagazig University Authors
Africa Research Statistics
Google Scholar
Research Gate
Researcher ID
CrossRef
فعالية العلاج بالقبول والالتزام في تعديل استراتيجيات ضبط الفكر وخفض اضطراب الوسواس القهري لدى طلاب الدراسات العليا"
Faculty
Education
Year:
2021
Type of Publication:
ZU Hosted
Pages:
Authors:
FatimaZahra Mohammed Zahir Ibrahim
Staff Zu Site
Abstract In Staff Site
Journal:
مجلة كليةالتربية جامعة سوهاج كلية التربية جامعة سوهاج
Volume:
Keywords :
فعالية العلاج بالقبول والالتزام , تعديل استراتيجيات
Abstract:
This research aimes to recognize the effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy in modifying Thought Control Strategies and reducing Obsessive Compulsive disorder in post graduate students, to achieve this goal, the research was conducted on an experimental group of (6) post graduate students in Zagazig university with high degree of both thought control strategies and Obsessive compulsive thoughts scale, (4 females-2 males), aged between (24-37)years,Mean=28year, sd=5,02year ).They completed Thought Control Strategies questionnaire (TCQ) (Wells, & Davies, 1994, translated by researcher) and obsessive compulsive thoughts Scale (by: Mohammed Ahmed Saafan& Fatma El-zahraa Mohamed zaher). Results showed that there is statistically significant differences at the level of (0.05) between the mean ranks of the pre-test and post-test for the experimental group members on both TCQ and obsessive compulsive thoughts Scale in favor of the post-test measures,While there is no statistically significant differences between the mean ranks of the post-test and follow-up-test for the experimental group members on the Thought Control Strategies questionnaire, and obsessive compulsive thoughts Scale. Results show that Acceptance and Commitment Therapy is effective on modifying Thought Control Strategies and reducing Obsessive Compulsive Thoughts in post graduate students. Key words: Acceptance and Commitment Therapy, Thought Control Strategies, Obsessive Compulsive disorder. Post graduate students.
Author Related Publications
FatimaZahra Mohammed Zahir Ibrahim, "النموذج البنائي للعلاقات بين السعادة الذاتية والشفقة بالذات وكل من الاستراتيجيات الاستباقية والاندماج الوظيفي وبيئة العمل المُدركة لدى المعلم", الجمعية المصرية للدراسات النفسية, 2023
More
FatimaZahra Mohammed Zahir Ibrahim, "المعارف الصحية والمعتقدات الميتامعرفية كوسيط في العلاقة بين قلق الصحة والسايبركوندريا لطلبة البرامج المميّزة بكلية التربية", كلية التربية جامعة طنطا, 2024
More
FatimaZahra Mohammed Zahir Ibrahim, "الدور الوسيط والمعدل لإدارة الغضب في العلاقة بين تنظيم الانفعال وتقدير الذات لدى عينة من طلبة الثانوية العامة", كلية التربية جامعة سوهاج, 2024
More
FatimaZahra Mohammed Zahir Ibrahim, "الإسهام النسبي للمخططات المعرفية اللاتكيفية المبكرة وأنماط التعلُّق في التنبؤ بالالتزام الزواجي لدى المتزوجين", كليةالتربية جامعة بني سويف, 2024
More
FatimaZahra Mohammed Zahir Ibrahim, "اضطراب الشخصية النرجسية وعلاقته بالطموح المهني لدى طلاب الجامعة (دراسة سيكومترية كلينيكية)", كلية التربية جامعة بنها, 2020
More
Department Related Publications
Enas Ans elsayed, "فعالية برنامج إرشادي قائم على القصص لتنمية العلاقات الإيجابية مع الأقران لدى طفل الروضة", 2024
More
Hisham Ibrahim Abdallah Mohammed, "The Effectiveness Of Using Certain Behavior Modification Styles In Enhancing The Daily Life Skills Among A Sample Of Intellectually Disabled Students", International Education & Research Journal [IERJ, 2016
More
Samah Saleh Mahmoud Mohammed, "جودة أداء مترجم لغة الإشارة من منظور طلاب الجامعة الصم وضعاف السمع وعلاقتها بالأداء الأكاديمي لديهم", بمجلة كلية التربية– جامعة سوهاج, 2020
More
Rania AbdelAzim Mahmoud AbuZeid, "فعالية برنامج إرشادي قائم على هندسة الذات لتنمية المناعة النفسية لطلاب الجامعة", المجله التربويه لكلية التربية بسوهاج, 2022
More
Rania AbdelAzim Mahmoud AbuZeid, "النموذج السببي للعلاقة بين الوفاء الوجودي والاحتراق الوظيفي والتنمر في بيئة العمل لدى المعلمين", مجله جامعه الفيوم للعلوم التربويه والنفسية, 2024
More
جامعة المنصورة
جامعة الاسكندرية
جامعة القاهرة
جامعة سوهاج
جامعة الفيوم
جامعة بنها
جامعة دمياط
جامعة بورسعيد
جامعة حلوان
جامعة السويس
شراقوة
جامعة المنيا
جامعة دمنهور
جامعة المنوفية
جامعة أسوان
جامعة جنوب الوادى
جامعة قناة السويس
جامعة عين شمس
جامعة أسيوط
جامعة كفر الشيخ
جامعة السادات
جامعة طنطا
جامعة بنى سويف