"وحدة مقترحة في علم الاجتماع قائمة على نموذج الاستقصاء التَّقدمي لتنمية التحصيل والفهم العميق والتَّكيُّف الاجتماعي لدى طلبة الصَّف الثاني الثانوي"

Faculty Education Year: 2024
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة الجمعية التربوية للدراسات الاجتماعية مجلة الجمعية التربوية للدراسات الاجتماعية Volume:
Keywords : "وحدة مقترحة , , الاجتماع قائمة , نموذج الاستقصاء    
Abstract:
The aim of the current research is to develop achievement, deep understanding and social adaptation among second-year high school students through the presentation of a proposed unit in sociology based on the Progressive Inquiry Model, To achieve this objective the researcher built the proposed unit on contemporary social problems, and prepared a teacher's guide for guidance during the teaching of the topics of the proposed unit according to the progressive inquiry model. It also required the preparation of the following research tools: (achievement test to measure students' achievement in the topics of the proposed unit - deep understanding test - social adaptation scale). The research sample consisted of an experimental group comprising (30) male and female students in the second year of high school in one of the schools affiliated with the Minya El-Qamh Educational Administration. The results indicated statistically significant differences at a significance level of (0.01) between the means of the grades of the students in the experimental group in the pre and post applications of the achievement test, the deep understanding test, and the social adaptation scale as a whole and in the sub-dimensions individually in favor of the post-application, indicating the effectiveness of the proposed unit based on the progressive inquiry model in developing achievement, deep understanding, and social adaptation among the research sample.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Mai Mostafa Mohamed Youns, "فاعلية برنامج قائم على مدخل المواقف الحياتية لتدريس الفلسفة فى تنمية الوعى ببعض القضايا الفلسفية المعاصرة لدى طلبة المرحلة الثانوية", مجلة كلية التربية جامعة بنها, 2017 More
  • Mai Mostafa Mohamed Youns, "فاعلية تدريس علم النفس باستخدام التعلم التحويلي في تنمية مهارات التفكير المحوري ومتعة التعلم لدى طلبة المرحلة الثانوية", 2024 More
  • Mai Mostafa Mohamed Youns, ""برنامج مقترح في علم النَّفس السَّيبراني لتنمية الأمن الفِكري والاندماج النَّفسي والمعرفي لدى طلبة كليَّة التربية شعبة علم النَّفس"", كلية التربية - جامعة مدينة السادات, 2023 More
  • Mai Mostafa Mohamed Youns, ""فاعلية تدريس الفلسفة باستخدام التَّعلم القائم على التَّحدي في تنمية التَّفكير المرن والابتكارية الانفعالية لدى طالبات المرحلة الثَّانوية"", مجلة الجمعية التربوية للدراسات الاجتماعية, 2024 More
  • Mai Mostafa Mohamed Youns, ""استراتيجية مقترحة قائمة على نظرية الذكاء الثلاثى لستيرنبرج فى تدريس الفلسفة لتنمية التفكير التخيلى والدافعية العقلية لدى طلاب المرحلة الثانوية"", مجلة كلية التربية- جامعة بنها, 2020 More

Department Related Publications

  • Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""فعالية وحدة مقترحة في تنمية الوعي بحقوق الإنسان لدى طلاب التعليم الثانوي الصناعي"", كلية العلوم التربوية, 2009 More
  • Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""فعالية التعليم الالكتروني في تنمية مهارات اعداد الدروس الالكترونية والاتجاه نحو استخدام التعليم الالكتروني في التدريس لدى معلمي التعليم الثانوي الصناعي"", مجلة كلية التربية - جامعة بني سويف, 2010 More
  • Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""فعالية برمجية تعليمية في الرسم الهندسي في ضوء النظرية البنائية على تنمية التحصيل والتفكير الهندسي لدى طلاب الصف الأول الثانوي الصناعي"", مجلة كلية التربية - جامعة قناة السويس, 2011 More
  • Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""فعالية برنامج الكتروني مقترح في المستحدثات التكنولوجية لتنمية بعض الكفايات المهنية التكنولوجية لدى معلمي التعليم الثانوي الصناعي"", مجلة كلية التربية - جامعة بني سويف, 2014 More
  • Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""أثر وحدة مقترحة في تنمية المهارات الحياتية المعاصرة لدى طلاب التعليم الثانوي الصناعي"", مجلة كلية التربية - جامعة قناة السويس, 2014 More
Tweet