أساليب التربية الوالدية كما يدركها الطلاب ذوي الإعاقة البصرية في ضوء خبرات بعض الدول كمنبئات بالتشوهات المعرفية لديهم

Faculty disability sciences and rehabilitation Year: 2024
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة كلية التربية- جامعة المنصورة، جامعة المنصورة Volume:
Keywords : أساليب التربية الوالدية , يدركها الطلاب , الإعاقة    
Abstract:
The current study aimed to investigate the contribution of parenting styles With a sample of students with visual impairment to predicting cognitive distortions. The study used a descriptive correlational comparative methodology, with a sample of 108 university students (42 males and 66 females) aged 18 to 33 years With an average age of 24.2 and a standard deviation of 2.6, the researchers applied their questionnaire on parenting styles and cognitive impairments to visually impaired students in both undergraduate and postgraduate levels from universities in Zagazig, Damietta, South Valley, and Aswan. Results revealed a negative relationship between democratic parenting style, negative selection, binary thinking, and no relationship with negative generalization, binary thinking, comparison with others, and catastrophic thinking. Additionally, a negative relationship was found between acceptance and independence styles and comparison with others, negative selection, and catastrophic thinking. On the other hand, neglectful parenting style showed a positive relationship with negative generalization, comparison with others, negative selection, and catastrophic thinking. Excessive protection and harsh parenting styles were positively correlated with all cognitive distortions. No significant differences were found in parenting styles and cognitive distortions based on demographic variables (gender, age, type of disability, and family disability). Finally, the results indicated the predictive contribution of independence, neglect, excessive protection, and harshness in negative generalization and negative selection, while democratic and acceptance styles did not contribute to negative generalization prediction. Additionally, excessive protection and harshness contributed to binary thinking prediction, while other styles did not. All parenting styles contributed to predicting comparison with others, while only neglectful style contributed to negative selection prediction.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "المشكلات التربوية والاجتماعية لدمج التلاميذ ذوى الإعاقة بالمرحلة الابتدائية : دراسة ميدانية", جامعة بني سويف, 2020 More
  • Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "الشراكة البينية للإشراف العلمي مدخل لتجويد الدراسات العليا بالجامعات المصرية", جامعة سوهاج, 2021 More
  • Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "وعي الطلاب ذوي الإعاقة البصرية بالمرحلة الثانوية بأبعاد المواطنة الرقمية وسبل تعزيزها من وجهة نظرهم ومعلميهم "دراسة ميدانية"", جامعة سوهاج, 2021 More
  • Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "متطلبات توفير بيئة امتحانات مُلائمة للطلبة ذوي الإعاقة في جامعة الزقازيق " رؤية مقترحة في ضوء بعض التجارب والخبرات العالمية المعاصرة"", كلية علوم ذوي الاعاقة والتأهيل, 2022 More
  • Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "الكفايات المهنية لمعلم الكبار من ذوي الإعاقة في ضوء مهارات القرن الحادي والعشرين (تصور مقترح)", جامعة بنها, 2023 More

Department Related Publications

  • Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "المشكلات التربوية والاجتماعية لدمج التلاميذ ذوى الإعاقة بالمرحلة الابتدائية : دراسة ميدانية", جامعة بني سويف, 2020 More
  • Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "الشراكة البينية للإشراف العلمي مدخل لتجويد الدراسات العليا بالجامعات المصرية", جامعة سوهاج, 2021 More
  • Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "وعي الطلاب ذوي الإعاقة البصرية بالمرحلة الثانوية بأبعاد المواطنة الرقمية وسبل تعزيزها من وجهة نظرهم ومعلميهم "دراسة ميدانية"", جامعة سوهاج, 2021 More
  • Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "متطلبات توفير بيئة امتحانات مُلائمة للطلبة ذوي الإعاقة في جامعة الزقازيق " رؤية مقترحة في ضوء بعض التجارب والخبرات العالمية المعاصرة"", كلية علوم ذوي الاعاقة والتأهيل, 2022 More
  • Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "الكفايات المهنية لمعلم الكبار من ذوي الإعاقة في ضوء مهارات القرن الحادي والعشرين (تصور مقترح)", جامعة بنها, 2023 More
Tweet