متطلبات توفير بيئة امتحانات مُلائمة للطلبة ذوي الإعاقة في جامعة الزقازيق " رؤية مقترحة في ضوء بعض التجارب والخبرات العالمية المعاصرة"

Faculty disability sciences and rehabilitation Year: 2022
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة التربية الخاصة- كلية علوم الإعاقة والتأهيل جامعة الزقازيق كلية علوم ذوي الاعاقة والتأهيل Volume:
Keywords : متطلبات توفير بيئة امتحانات مُلائمة للطلبة    
Abstract:
The aim of the present study was to develop a proposed vision for providing an examination accommodation for students with disabilities at Zagazig University in the lights of some international experiences and trials. Our study used a descriptive-analytical method which is suitable to the study’s nature. The study sample consisted of 175 students with disabilities from different specifications, at both undergraduate and postgraduate levels, at Zagazig University. Tools of the study was to prepare a questionnaire that investigate the most important problems of the examinations accommodations and environment in the point of view of students with disabilities. A survey was conducted through the help of 30 university’s students with disabilities to get the benefits of their opinion to build up the questionnaire used in the study and to get to know more about the problems that face them through their examinations. The results led to the development of a proposed vision for providing a suitable exam environment for students with disabilities at Zagazig University. The first dimension (problems related to the exam paper), ranked first, while the third dimension (the exam environment), ranked second. The second dimension (the timing and duration of the exam), ranked third, and the fourth dimension (facilities and sign language interpreters), ranked fourth, followed by the fifth and sixth dimensions (technological tools and semester assignments). There were no statistically significant differences in the overall score of the examination problems questionnaire for students with disabilities at Zagazig University due to gender (male/female), while the type of disability and college had a significant effect at a level of 0.01. Finally, the study presented the proposed vision it sought to achieve.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "المشكلات التربوية والاجتماعية لدمج التلاميذ ذوى الإعاقة بالمرحلة الابتدائية : دراسة ميدانية", جامعة بني سويف, 2020 More
  • Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "الشراكة البينية للإشراف العلمي مدخل لتجويد الدراسات العليا بالجامعات المصرية", جامعة سوهاج, 2021 More
  • Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "وعي الطلاب ذوي الإعاقة البصرية بالمرحلة الثانوية بأبعاد المواطنة الرقمية وسبل تعزيزها من وجهة نظرهم ومعلميهم "دراسة ميدانية"", جامعة سوهاج, 2021 More
  • Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "الكفايات المهنية لمعلم الكبار من ذوي الإعاقة في ضوء مهارات القرن الحادي والعشرين (تصور مقترح)", جامعة بنها, 2023 More
  • Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "دور مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في مواجهة ظاهرة التنمر من وجهة نظر بعض أعضاء المجتمع المدرسي (دراسة ميدانية)", جامعة الفيوم, 2023 More

Department Related Publications

  • Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "المشكلات التربوية والاجتماعية لدمج التلاميذ ذوى الإعاقة بالمرحلة الابتدائية : دراسة ميدانية", جامعة بني سويف, 2020 More
  • Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "الشراكة البينية للإشراف العلمي مدخل لتجويد الدراسات العليا بالجامعات المصرية", جامعة سوهاج, 2021 More
  • Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "وعي الطلاب ذوي الإعاقة البصرية بالمرحلة الثانوية بأبعاد المواطنة الرقمية وسبل تعزيزها من وجهة نظرهم ومعلميهم "دراسة ميدانية"", جامعة سوهاج, 2021 More
  • Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "الكفايات المهنية لمعلم الكبار من ذوي الإعاقة في ضوء مهارات القرن الحادي والعشرين (تصور مقترح)", جامعة بنها, 2023 More
  • Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "دور مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في مواجهة ظاهرة التنمر من وجهة نظر بعض أعضاء المجتمع المدرسي (دراسة ميدانية)", جامعة الفيوم, 2023 More
Tweet