Zagazig University Digital Repository
Home
Thesis & Publications
All Contents
Publications
Thesis
Graduation Projects
Research Area
Research Area Reports
Search by Research Area
Universities Thesis
ACADEMIC Links
ACADEMIC RESEARCH
Zagazig University Authors
Africa Research Statistics
Google Scholar
Research Gate
Researcher ID
CrossRef
متطلبات توفير بيئة امتحانات مُلائمة للطلبة ذوي الإعاقة في جامعة الزقازيق " رؤية مقترحة في ضوء بعض التجارب والخبرات العالمية المعاصرة"
Faculty
disability sciences and rehabilitation
Year:
2022
Type of Publication:
ZU Hosted
Pages:
Authors:
Rasha Mostafa ElSayed Mustafa
Staff Zu Site
Abstract In Staff Site
Journal:
مجلة التربية الخاصة- كلية علوم الإعاقة والتأهيل جامعة الزقازيق كلية علوم ذوي الاعاقة والتأهيل
Volume:
Keywords :
متطلبات توفير بيئة امتحانات مُلائمة للطلبة
Abstract:
The aim of the present study was to develop a proposed vision for providing an examination accommodation for students with disabilities at Zagazig University in the lights of some international experiences and trials. Our study used a descriptive-analytical method which is suitable to the study’s nature. The study sample consisted of 175 students with disabilities from different specifications, at both undergraduate and postgraduate levels, at Zagazig University. Tools of the study was to prepare a questionnaire that investigate the most important problems of the examinations accommodations and environment in the point of view of students with disabilities. A survey was conducted through the help of 30 university’s students with disabilities to get the benefits of their opinion to build up the questionnaire used in the study and to get to know more about the problems that face them through their examinations. The results led to the development of a proposed vision for providing a suitable exam environment for students with disabilities at Zagazig University. The first dimension (problems related to the exam paper), ranked first, while the third dimension (the exam environment), ranked second. The second dimension (the timing and duration of the exam), ranked third, and the fourth dimension (facilities and sign language interpreters), ranked fourth, followed by the fifth and sixth dimensions (technological tools and semester assignments). There were no statistically significant differences in the overall score of the examination problems questionnaire for students with disabilities at Zagazig University due to gender (male/female), while the type of disability and college had a significant effect at a level of 0.01. Finally, the study presented the proposed vision it sought to achieve.
Author Related Publications
Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "المشكلات التربوية والاجتماعية لدمج التلاميذ ذوى الإعاقة بالمرحلة الابتدائية : دراسة ميدانية", جامعة بني سويف, 2020
More
Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "الشراكة البينية للإشراف العلمي مدخل لتجويد الدراسات العليا بالجامعات المصرية", جامعة سوهاج, 2021
More
Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "وعي الطلاب ذوي الإعاقة البصرية بالمرحلة الثانوية بأبعاد المواطنة الرقمية وسبل تعزيزها من وجهة نظرهم ومعلميهم "دراسة ميدانية"", جامعة سوهاج, 2021
More
Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "الكفايات المهنية لمعلم الكبار من ذوي الإعاقة في ضوء مهارات القرن الحادي والعشرين (تصور مقترح)", جامعة بنها, 2023
More
Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "دور مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في مواجهة ظاهرة التنمر من وجهة نظر بعض أعضاء المجتمع المدرسي (دراسة ميدانية)", جامعة الفيوم, 2023
More
Department Related Publications
Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "المشكلات التربوية والاجتماعية لدمج التلاميذ ذوى الإعاقة بالمرحلة الابتدائية : دراسة ميدانية", جامعة بني سويف, 2020
More
Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "الشراكة البينية للإشراف العلمي مدخل لتجويد الدراسات العليا بالجامعات المصرية", جامعة سوهاج, 2021
More
Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "وعي الطلاب ذوي الإعاقة البصرية بالمرحلة الثانوية بأبعاد المواطنة الرقمية وسبل تعزيزها من وجهة نظرهم ومعلميهم "دراسة ميدانية"", جامعة سوهاج, 2021
More
Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "الكفايات المهنية لمعلم الكبار من ذوي الإعاقة في ضوء مهارات القرن الحادي والعشرين (تصور مقترح)", جامعة بنها, 2023
More
Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "دور مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في مواجهة ظاهرة التنمر من وجهة نظر بعض أعضاء المجتمع المدرسي (دراسة ميدانية)", جامعة الفيوم, 2023
More
جامعة المنصورة
جامعة الاسكندرية
جامعة القاهرة
جامعة سوهاج
جامعة الفيوم
جامعة بنها
جامعة دمياط
جامعة بورسعيد
جامعة حلوان
جامعة السويس
شراقوة
جامعة المنيا
جامعة دمنهور
جامعة المنوفية
جامعة أسوان
جامعة جنوب الوادى
جامعة قناة السويس
جامعة عين شمس
جامعة أسيوط
جامعة كفر الشيخ
جامعة السادات
جامعة طنطا
جامعة بنى سويف