Zagazig University Digital Repository
Home
Thesis & Publications
All Contents
Publications
Thesis
Graduation Projects
Research Area
Research Area Reports
Search by Research Area
Universities Thesis
ACADEMIC Links
ACADEMIC RESEARCH
Zagazig University Authors
Africa Research Statistics
Google Scholar
Research Gate
Researcher ID
CrossRef
وعي الطلاب ذوي الإعاقة البصرية بالمرحلة الثانوية بأبعاد المواطنة الرقمية وسبل تعزيزها من وجهة نظرهم ومعلميهم "دراسة ميدانية"
Faculty
disability sciences and rehabilitation
Year:
2021
Type of Publication:
ZU Hosted
Pages:
Authors:
Rasha Mostafa ElSayed Mustafa
Staff Zu Site
Abstract In Staff Site
Journal:
المجلة التربوية لكلية التربية بسوهاج جامعة سوهاج
Volume:
Keywords :
, الطلاب , الإعاقة البصرية بالمرحلة الثانوية بأبعاد
Abstract:
The aim of the research is to identify the extent of awareness of students with visual impairment at the secondary stage of the dimensions of digital citizenship and ways to enhance it from their point of view and their teachers, and the study used the descriptive approach, and the final research sample consisted of (74) students with visual impairment in the general secondary stage from four governorates ( Beheira Governorate, Dakahlia Governorate, Sharkia Governorate, Gharbia Governorate), and a questionnaire was applied to measure the extent of students with visual impairment awareness of the dimensions of digital citizenship. A questionnaire was also applied to ways to enhance the dimensions of digital citizenship from the viewpoint of students and teachers, and the sample included (74) teachers of students with disabilities By using the appropriate statistical methods, the results of the research revealed that Students' awareness of the dimensions of digital citizenship was moderate, except for digital behavior, as the level was high, and statistically significant differences were found at the level (0.01) in all the statements of the questionnaire for ways to enhance the dimensions of digital citizenship in favor of response (completely agree) from the point of view of students and their teachers, and in the end the results were interpreted, discussed, and a proposed concept was developed The dimensions of digital citizenship for students with visual impairment in the secondary stage are highlighted, In general, the research recommended the need to teach visually impaired people how to deal with digital technology in order to achieve digital access to electronic and digital information in all its forms, and a set of proposed research has been developed.
Author Related Publications
Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "المشكلات التربوية والاجتماعية لدمج التلاميذ ذوى الإعاقة بالمرحلة الابتدائية : دراسة ميدانية", جامعة بني سويف, 2020
More
Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "الشراكة البينية للإشراف العلمي مدخل لتجويد الدراسات العليا بالجامعات المصرية", جامعة سوهاج, 2021
More
Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "متطلبات توفير بيئة امتحانات مُلائمة للطلبة ذوي الإعاقة في جامعة الزقازيق " رؤية مقترحة في ضوء بعض التجارب والخبرات العالمية المعاصرة"", كلية علوم ذوي الاعاقة والتأهيل, 2022
More
Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "الكفايات المهنية لمعلم الكبار من ذوي الإعاقة في ضوء مهارات القرن الحادي والعشرين (تصور مقترح)", جامعة بنها, 2023
More
Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "دور مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في مواجهة ظاهرة التنمر من وجهة نظر بعض أعضاء المجتمع المدرسي (دراسة ميدانية)", جامعة الفيوم, 2023
More
Department Related Publications
Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "المشكلات التربوية والاجتماعية لدمج التلاميذ ذوى الإعاقة بالمرحلة الابتدائية : دراسة ميدانية", جامعة بني سويف, 2020
More
Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "الشراكة البينية للإشراف العلمي مدخل لتجويد الدراسات العليا بالجامعات المصرية", جامعة سوهاج, 2021
More
Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "متطلبات توفير بيئة امتحانات مُلائمة للطلبة ذوي الإعاقة في جامعة الزقازيق " رؤية مقترحة في ضوء بعض التجارب والخبرات العالمية المعاصرة"", كلية علوم ذوي الاعاقة والتأهيل, 2022
More
Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "الكفايات المهنية لمعلم الكبار من ذوي الإعاقة في ضوء مهارات القرن الحادي والعشرين (تصور مقترح)", جامعة بنها, 2023
More
Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "دور مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في مواجهة ظاهرة التنمر من وجهة نظر بعض أعضاء المجتمع المدرسي (دراسة ميدانية)", جامعة الفيوم, 2023
More
جامعة المنصورة
جامعة الاسكندرية
جامعة القاهرة
جامعة سوهاج
جامعة الفيوم
جامعة بنها
جامعة دمياط
جامعة بورسعيد
جامعة حلوان
جامعة السويس
شراقوة
جامعة المنيا
جامعة دمنهور
جامعة المنوفية
جامعة أسوان
جامعة جنوب الوادى
جامعة قناة السويس
جامعة عين شمس
جامعة أسيوط
جامعة كفر الشيخ
جامعة السادات
جامعة طنطا
جامعة بنى سويف