وعي الطلاب ذوي الإعاقة البصرية بالمرحلة الثانوية بأبعاد المواطنة الرقمية وسبل تعزيزها من وجهة نظرهم ومعلميهم "دراسة ميدانية"

Faculty disability sciences and rehabilitation Year: 2021
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: المجلة التربوية لكلية التربية بسوهاج جامعة سوهاج Volume:
Keywords : , الطلاب , الإعاقة البصرية بالمرحلة الثانوية بأبعاد    
Abstract:
The aim of the research is to identify the extent of awareness of students with visual impairment at the secondary stage of the dimensions of digital citizenship and ways to enhance it from their point of view and their teachers, and the study used the descriptive approach, and the final research sample consisted of (74) students with visual impairment in the general secondary stage from four governorates ( Beheira Governorate, Dakahlia Governorate, Sharkia Governorate, Gharbia Governorate), and a questionnaire was applied to measure the extent of students with visual impairment awareness of the dimensions of digital citizenship. A questionnaire was also applied to ways to enhance the dimensions of digital citizenship from the viewpoint of students and teachers, and the sample included (74) teachers of students with disabilities By using the appropriate statistical methods, the results of the research revealed that Students' awareness of the dimensions of digital citizenship was moderate, except for digital behavior, as the level was high, and statistically significant differences were found at the level (0.01) in all the statements of the questionnaire for ways to enhance the dimensions of digital citizenship in favor of response (completely agree) from the point of view of students and their teachers, and in the end the results were interpreted, discussed, and a proposed concept was developed The dimensions of digital citizenship for students with visual impairment in the secondary stage are highlighted, In general, the research recommended the need to teach visually impaired people how to deal with digital technology in order to achieve digital access to electronic and digital information in all its forms, and a set of proposed research has been developed.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "المشكلات التربوية والاجتماعية لدمج التلاميذ ذوى الإعاقة بالمرحلة الابتدائية : دراسة ميدانية", جامعة بني سويف, 2020 More
  • Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "الشراكة البينية للإشراف العلمي مدخل لتجويد الدراسات العليا بالجامعات المصرية", جامعة سوهاج, 2021 More
  • Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "متطلبات توفير بيئة امتحانات مُلائمة للطلبة ذوي الإعاقة في جامعة الزقازيق " رؤية مقترحة في ضوء بعض التجارب والخبرات العالمية المعاصرة"", كلية علوم ذوي الاعاقة والتأهيل, 2022 More
  • Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "الكفايات المهنية لمعلم الكبار من ذوي الإعاقة في ضوء مهارات القرن الحادي والعشرين (تصور مقترح)", جامعة بنها, 2023 More
  • Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "دور مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في مواجهة ظاهرة التنمر من وجهة نظر بعض أعضاء المجتمع المدرسي (دراسة ميدانية)", جامعة الفيوم, 2023 More

Department Related Publications

  • Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "المشكلات التربوية والاجتماعية لدمج التلاميذ ذوى الإعاقة بالمرحلة الابتدائية : دراسة ميدانية", جامعة بني سويف, 2020 More
  • Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "الشراكة البينية للإشراف العلمي مدخل لتجويد الدراسات العليا بالجامعات المصرية", جامعة سوهاج, 2021 More
  • Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "متطلبات توفير بيئة امتحانات مُلائمة للطلبة ذوي الإعاقة في جامعة الزقازيق " رؤية مقترحة في ضوء بعض التجارب والخبرات العالمية المعاصرة"", كلية علوم ذوي الاعاقة والتأهيل, 2022 More
  • Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "الكفايات المهنية لمعلم الكبار من ذوي الإعاقة في ضوء مهارات القرن الحادي والعشرين (تصور مقترح)", جامعة بنها, 2023 More
  • Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "دور مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في مواجهة ظاهرة التنمر من وجهة نظر بعض أعضاء المجتمع المدرسي (دراسة ميدانية)", جامعة الفيوم, 2023 More
Tweet