المشكلات التربوية والاجتماعية لدمج التلاميذ ذوى الإعاقة بالمرحلة الابتدائية : دراسة ميدانية

Faculty disability sciences and rehabilitation Year: 2020
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة كلية التربية جامعة بني سويف جامعة بني سويف Volume:
Keywords : المشكلات التربوية والاجتماعية لدمج التلاميذ , الإعاقة    
Abstract:
The aim of this research is to identify the most important educational and social problems for integrating students with disabilities in primary stage. The research sample is (31) teachers of integration schools in sharkia governorate. the research " used descriptive method "which has been applied on the sample of the teachers. The current research is seeking to identify the educational problems that face the process of integration of primary school pupils, These problems are increasing in the number of pupils in the classroom is (96,77%) , The curricula is not suitable for the abilities and the level of disabilities is (87,1%) The lack of teacher guides for text looks for these pupils is (83,87%) . There is arange of social problems inside and outside school as poor budget is (93,55%) which is needed to spend on trips , field visits to historical , cultural places and enjoyment . The scarcity of groups and school activities in these schools which include the students with disabilities is (54,84%) The weakness of the ability of a student with abilities to communicate and interact with his class mates is (51,61%) . To over come the educational and social problems that the process of integration with in the primary stage has been applied .
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "الشراكة البينية للإشراف العلمي مدخل لتجويد الدراسات العليا بالجامعات المصرية", جامعة سوهاج, 2021 More
  • Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "وعي الطلاب ذوي الإعاقة البصرية بالمرحلة الثانوية بأبعاد المواطنة الرقمية وسبل تعزيزها من وجهة نظرهم ومعلميهم "دراسة ميدانية"", جامعة سوهاج, 2021 More
  • Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "متطلبات توفير بيئة امتحانات مُلائمة للطلبة ذوي الإعاقة في جامعة الزقازيق " رؤية مقترحة في ضوء بعض التجارب والخبرات العالمية المعاصرة"", كلية علوم ذوي الاعاقة والتأهيل, 2022 More
  • Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "الكفايات المهنية لمعلم الكبار من ذوي الإعاقة في ضوء مهارات القرن الحادي والعشرين (تصور مقترح)", جامعة بنها, 2023 More
  • Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "دور مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في مواجهة ظاهرة التنمر من وجهة نظر بعض أعضاء المجتمع المدرسي (دراسة ميدانية)", جامعة الفيوم, 2023 More

Department Related Publications

  • Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "الشراكة البينية للإشراف العلمي مدخل لتجويد الدراسات العليا بالجامعات المصرية", جامعة سوهاج, 2021 More
  • Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "وعي الطلاب ذوي الإعاقة البصرية بالمرحلة الثانوية بأبعاد المواطنة الرقمية وسبل تعزيزها من وجهة نظرهم ومعلميهم "دراسة ميدانية"", جامعة سوهاج, 2021 More
  • Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "متطلبات توفير بيئة امتحانات مُلائمة للطلبة ذوي الإعاقة في جامعة الزقازيق " رؤية مقترحة في ضوء بعض التجارب والخبرات العالمية المعاصرة"", كلية علوم ذوي الاعاقة والتأهيل, 2022 More
  • Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "الكفايات المهنية لمعلم الكبار من ذوي الإعاقة في ضوء مهارات القرن الحادي والعشرين (تصور مقترح)", جامعة بنها, 2023 More
  • Rasha Mostafa ElSayed Mustafa, "دور مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في مواجهة ظاهرة التنمر من وجهة نظر بعض أعضاء المجتمع المدرسي (دراسة ميدانية)", جامعة الفيوم, 2023 More
Tweet