دور معلمات رياض الأطفال في تنمية الوعي بالآخر لدى أطفال الروضة ومعوقات ذلك من وجهة نظرهن في ضوء بعض المتغيرات.

Faculty Specific Education Year: 2021
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة الطفولة والتربية (جامعة الإسكندرية). جامعة الإسكندرية، كلية التربية للطفولة المبكرة. Volume:
Keywords : , معلمات رياض الأطفال , تنمية الوعي بالآخر    
Abstract:
The current research aims to identify the role of kindergarten teachers in developing awareness of the other among kindergarten children and the obstacles to this from their point of view, as well as to investigate the impact of variables: (years of experience, scientific qualification, age group they teach them and specialization) at the degree of appreciation of kindergarten teachers for their role in developing awareness of the other among kindergarten children and revealing the various methods used by them, and revealing the dimensions of awareness of the other that must be developed In order to achieve this, the first two questionnaires were prepared to measure the role of the teacher in developing awareness of the other consisting of (28) words divided into four axes: (respect for the other - feeling the other - accepting the other - the right of the other) and the second resolution to measure the level of the disabled 18 words distributed in four axes (parents - child - kindergarten - teacher), and after verifying their sincerity and stability distributed to the sample of the study consisting of (60) teacher kindergarten, the research was used The descriptive approach to suit the nature of the research, and after conducting appropriate statistical analyses, the results showed that the degree of appreciation of kindergarten teachers for their role in developing awareness of the other in kindergarten children was (high) on the tool as a whole and the level of disabilities was low on the tool as a whole, and did not show statistically significant differences due to the variable years of experience and scientific qualification and the age group they teach and specialize in, and in the light of these results I recommend research with many recommendations, the most important of which is the need to pay attention to the awareness of the child in others to contribute to the upbringing of the child , to raise together psychologically and socially.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Rasha Sayed Ahmed Mohamed Elsaid, "فعالية برنامج لتنمية مهارات الطالبة المعلمة فى توظيف القصة لتعديل بعض سلوكات الطفل المشكل داخل الروضة (ماجستير)", لايوجد, 1900 More
  • Rasha Sayed Ahmed Mohamed Elsaid, " فعالية برنامج لتدريب الطالبة المعلمة برياض الأطفال على بعض أساليب تقديم وتقويم قصص وحكايات الأطفال . (دكتوراة لم تناقش بعد)", لايوجد, 1900 More
  • Rasha Sayed Ahmed Mohamed Elsaid, "فاعلية برنامج قائم على الأنشطة اللاصفية بملعب الروضة في تنمية بعض القيم الأخلاقية لدى طفل الروضة في ضوء أهداف التربية الأخلاقية", جامعة الإسكندرية، كلية التربية للطفولة المبكرة., 2020 More
  • Rasha Sayed Ahmed Mohamed Elsaid, "فاعلية برنامج قائم على الشراكة الأسرية لتنمية الثقافة الصحية لدى طفل الروضة لمواجهة فيروس كورونا و متحوراته", جامعة الإسكندرية، كلية التربية للطفولة المبكرة., 2021 More
  • Rasha Sayed Ahmed Mohamed Elsaid, "فاعلية برنامج قائم على استراتيجية التعلم بالمشروعات في تنمية الوعي بالهوية الجنسية لطفل الروضة", جامعة القاهرة، كلية التربية للطفولة المبكرة., 2022 More

Department Related Publications

  • Mayar Mohamed Mohamed Ali Soliman, "مدى كفاية أدوات القياس والتشخيص فى برامج الاكتشاف والتدخل المبكر للإعاقة الفكرية البسيطة لدى أطفال الروضة The adequacy of the measurement and diagnosis tools in the early detection and intervention programs of the simple intellectual disability of the kindergarten children", معهد الدراسات العليا للطفولة - جامعة عين شمس, 2013 More
  • FatimaZahra Mustafa Elsayed Sabbagh, "ااستخدام اسلوب تحليل النظم لزيادة عدد الممارسين الرياضيين بجامعة الزقازيق", لايوجد, 1900 More
  • Fatma Gamal Mahmoud Ahmed, " فعالية الوسائط المعينة فى تنمية الذكاء الاجتماعى واللغوى لدى عينة من أطفال الروضة (دكتوراة لم تناقش بعد)", لايوجد, 1900 More
  • Samia Mokhtar Mohamed Ali Shahbo, "مفهوم الذات لدى عينة من أطفال الروضة في ضوء بعض السمات الشخصية لأمهاتهم.", جامعة القاهرة, 2018 More
  • Mayar Mohamed Mohamed Ali Soliman, "المرونة العقلية وعلاقتها بكل من السعادة النفسية واتخاذ القرار لدى معلمة الروضة Mental flexibility and its relationship to both psychological happiness and make the decision to a kindergarten teacher", كلية التربية للطفولة المبكرة – جامعة اسيوط, 2020 More
Tweet