الدلالات الكلينيكية لاختبار تفهم الأسرة (FAT) في الكشف عن العوامل الدينامية لهوس السرقة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية

Faculty Education Year: 2024
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: المجلة العربية للقياس والتقويم المجلة العربية للقياس والتقويم Volume:
Keywords : الدلالات الكلينيكية لاختبار تفهم الأسرة (FAT)    
Abstract:
The research aimed to identify the clinical implications of the Family Understanding Test (FAT) in detecting the dynamic factors of kleptomania among primary school students, identifying the underlying subconscious factors that push children to steal, and revealing their psychological structure. The researcher used the clinical approach (case study) for the case of a ten-year-old girl in the fifth grade of primary school who suffers from kleptomania. The researcher used the Abdel Moati case history study form (1998), observation, the clinical interview form for kleptomania prepared by the researcher, and the Family Understanding Test (FAT) prepared by (Sotile et al., 1999), in addition to research reports, of which the most important is the social report by the school social worker. Besides, community sources, of which the most important is the family. The condition was diagnosed in light of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. The research results revealed the presence of personal dynamics and subconscious factors characteristic of a kleptomania patient, the emergence of a negative self-image, low self-esteem, and loss of self-confidence, in addition to the effectiveness of the Family Understanding Test (FAT) in revealing the underlying factors that led the case to steal, as the case lives in a family environment full of With family and marital conflicts and the parents’ inability to satisfy her psychological needs, which led to the emergence of psychological and behavioral problems in the case. The research also presented some recommendations and proposed research.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Nesreen Alsayed Hassan Abdallah Soued, "القدرة التنبؤية لليقظة العقلية بالتنظيم الانفعالي لدى طلاب الجامعة (دراسة سيكومترية كلينيكية)", مجلة كلية التربية جامعة بنها, 2020 More
  • Nesreen Alsayed Hassan Abdallah Soued, "النموذج البنائي للعلاقات بين التفاؤل الأكاديمي والاتجاه نحو التعليم الهجين ودافعية الانجاز لدى طلبة الفرقة الرابعة بكلية التربية جامعة الزقازيق", مجلة كلية التربية جامعة بنها, 2021 More
  • Nesreen Alsayed Hassan Abdallah Soued, "الكمالية العصابية وعلاقتها بالطلاق النفسي لدى المتزوجين من طلاب الدراسات العليا بجامعة الزقازيق", المجلة العربية للقياس والتقويم, 2022 More
  • Nesreen Alsayed Hassan Abdallah Soued, "نموذج بنائى للإسهام النسبى لإجترار الأفكار وتقدير الذات على صورة الجسم لدى عينة من طلاب الجامعة", المجلة التربوية لكلية التربية- جامعة سوهاج, 2023 More
  • Nesreen Alsayed Hassan Abdallah Soued, "فعالية العلاج الجدلي السلوكي لتحسين ضبط الذات في خفض التمرد النفسي لدي طالبات المرحلة الثانوية", المجلة التربوية لكلية التربية - جامعة سوهاج, 2023 More

Department Related Publications

  • Enas Ans elsayed, "فعالية برنامج إرشادي قائم على القصص لتنمية العلاقات الإيجابية مع الأقران لدى طفل الروضة", 2024 More
  • Hisham Ibrahim Abdallah Mohammed, "The Effectiveness Of Using Certain Behavior Modification Styles In Enhancing The Daily Life Skills Among A Sample Of Intellectually Disabled Students", International Education & Research Journal [IERJ, 2016 More
  • Samah Saleh Mahmoud Mohammed, "جودة أداء مترجم لغة الإشارة من منظور طلاب الجامعة الصم وضعاف السمع وعلاقتها بالأداء الأكاديمي لديهم", بمجلة كلية التربية– جامعة سوهاج, 2020 More
  • Rania AbdelAzim Mahmoud AbuZeid, "فعالية برنامج إرشادي قائم على هندسة الذات لتنمية المناعة النفسية لطلاب الجامعة", المجله التربويه لكلية التربية بسوهاج, 2022 More
  • Rania AbdelAzim Mahmoud AbuZeid, "النموذج السببي للعلاقة بين الوفاء الوجودي والاحتراق الوظيفي والتنمر في بيئة العمل لدى المعلمين", مجله جامعه الفيوم للعلوم التربويه والنفسية, 2024 More
Tweet