فعالية برنامج تدريبي إلكتروني في تنمية مهارات الإدراك البصري لدى الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة

Faculty disability sciences and rehabilitation Year: 2024
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: Volume:
Keywords : فعالية برنامج تدريبي إلكتروني , تنمية مهارات    
Abstract:
Visual perception is an important issue affecting individuals with intellectual disabilities, which in turn affects their learning process and adaptation to society. These children experience difficulties in perceiving the different characteristics of objects such as shapes, sizes, and colors, they have trouble focusing on details and understanding them, and they lack the ability to perceive and understand different situations they encounter. Therefore, the aim of the study was to develop visual perception skills in children with mild intellectual disabilities through the preparation and implementation of an electronic training program, to ensure its effectiveness in achieving the desired goal, and to assess its continued effectiveness after completion. The experimental method was used, and the study sample consisted of (12) children with mild intellectual disabilities, divided into two groups: an experimental group and a control group, each consisting of six children. The researcher used the Stanford-Binet Scale (Fifth Edition), the Visual Perception Scale (prepared by Hossam El-Sayed Awad and Nesma Mohamed Nagieb Ibrahim, 2023), and the electronic training program (prepared by the researcher). The study results showed the program's effectiveness in developing visual perception skills in the experimental group of children, and also the continued effectiveness of the program after the follow-up period. The study concluded the importance of electronic training programs and the impact of training on developing visual perception skills in children with mild intellectual disabilities. Keywords: children with mild intellectual disabilities - visual perception skills – electronic training program.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Hossam Alsayed Mohamed Mohamed Gaballah Awad, "تأثير استخدام بعض أنشطة الذكاءات المتعددة على تنمية المهارات النفسية وتعلم المهارات الأساسية للمبتدئين في المبارزة بسلاح الشيش", المجلة العلمية للتربية البدنية وعلوم الرياضية, 2015 More
  • Hossam Alsayed Mohamed Mohamed Gaballah Awad, "تأثير استخدام الأسلوب المتباين على مستوى أداء بعض المهارات الأساسية في المبارزة بسلاح الشيش لطلبة كلية التربية الرياضية بنين بالزقازيق", المجلة العلمية للتربية البدنية وعلوم الرياضة, 2016 More
  • Hossam Alsayed Mohamed Mohamed Gaballah Awad, "تأثير إستخدام التعميم المدمج عمى بعض المتغي ا رت البدنية والمهارية فى سلاح الشيش وزيادة الدافعية نحو التعمم", المجلة العلمية للتربية البدنية وعلوم الرياضة كلية التربية الرياضية للبنين جامعة حلوان, 2016 More
  • Hossam Alsayed Mohamed Mohamed Gaballah Awad, "تأثير استخدام أسموب التطبيق الذاتى متعدد المستويات عمى بعض المتغي ا رت البدنية واليارية لممبتدئين في سلاح الشيش", المجلة العلمية للتربية البدنية وعلوم الرياضة كلية التربية الرياضية للبنين جامعة حلوان, 2016 More
  • Hossam Alsayed Mohamed Mohamed Gaballah Awad, "المرونة النفسية وعلاقتها بمستوى قمق توقع المستقبل الرياضى لدى لاعبى المنازلات", المجلة العلمية للتربية البدنية وعلوم الرياضة كلية التربية الرياضية للبنين جامعة حلوان, 2017 More

Department Related Publications

  • Iman Fouad Mohammed Kashif, "دراسة تحليلية للعنف في المجتمع المصري وعلاقتة بانهيار القيم", جامعة الزقازيق, 2011 More
  • Iman Fouad Mohammed Kashif, "الاحتياجات الارشادية لاسرة الطفل الموهوب", جامعة الزقازيق, 2010 More
  • Iman Fouad Mohammed Kashif, "دراسة لبعض أنواع الضغوط لدى أمهات الأطفال المعاقين وعلاقتها بالاحتياجات الأسرية ‏ومصادر المساندة الاجتماعية", جامعة الزقازيق, 2000 More
  • Iman Fouad Mohammed Kashif, "نحو فهم أكثر عمقا لاضطراب التوحد", جامعة الزقازيق, 2012 More
  • Iman Fouad Mohammed Kashif, "استراتيجية مقترحة لدعم أمهات الأطفال ذوى التوحد لمواجهة الضغوط والاحتياجات الأسرية", جامعة الزقازيق, 2013 More
Tweet