فعالية برنامج تدريبي قائم على التكامل الحسي في تنمية التخطيط الحركي للأطفال ذوى الشلل الدماغي من ذوي الإعاقة الفكرية

Faculty disability sciences and rehabilitation Year: 2024
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: Volume:
Keywords : فعالية برنامج تدريبي قائم , , التكامل الحسي    
Abstract:
Summary Introduction: Cerebral palsy is one of the development disabilities or motor neuron disorders, and damage does not affect the entire brain, but only parts of it, especially the parts that control movement. It may be accompanied by a sensory, cognitive, emotional, or motor imbalance. Cerebral palsy is one of the main important causes of motor and intellectual disability in children, but it responds to therapeutic intervention. Many methods have been developed in the fields of physical and occupational therapy to prevent motor-sensory problems such as (sensory integration). The study problem: The intellectually handicapper’s awareness of his physical image helps him in the sensory and motor functional organization of interaction and direct contact with the surrounding environment, and sensory integration is of great importance in children’s lives, and the study of (Trouli, Zimmer, Christoforidis, Xanthi, Aggeloussis, 2008) confirmed that sensory integration at this stage helps It aims to develop the child's abilities and provide him with the skills that give him the opportunity to adapt physically and intellectually according to the surrounding circumstances, and it also contributes to treating many of the difficulties that the intellectually disabled child suffers from. Determine the problem of the study in the following: What is the effectiveness of a training program based on sensory integration in developing motor planning for children with cerebral palsy with intellectual disabilities?
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Hossam Alsayed Mohamed Mohamed Gaballah Awad, "تأثير استخدام بعض أنشطة الذكاءات المتعددة على تنمية المهارات النفسية وتعلم المهارات الأساسية للمبتدئين في المبارزة بسلاح الشيش", المجلة العلمية للتربية البدنية وعلوم الرياضية, 2015 More
  • Hossam Alsayed Mohamed Mohamed Gaballah Awad, "تأثير استخدام الأسلوب المتباين على مستوى أداء بعض المهارات الأساسية في المبارزة بسلاح الشيش لطلبة كلية التربية الرياضية بنين بالزقازيق", المجلة العلمية للتربية البدنية وعلوم الرياضة, 2016 More
  • Hossam Alsayed Mohamed Mohamed Gaballah Awad, "تأثير إستخدام التعميم المدمج عمى بعض المتغي ا رت البدنية والمهارية فى سلاح الشيش وزيادة الدافعية نحو التعمم", المجلة العلمية للتربية البدنية وعلوم الرياضة كلية التربية الرياضية للبنين جامعة حلوان, 2016 More
  • Hossam Alsayed Mohamed Mohamed Gaballah Awad, "تأثير استخدام أسموب التطبيق الذاتى متعدد المستويات عمى بعض المتغي ا رت البدنية واليارية لممبتدئين في سلاح الشيش", المجلة العلمية للتربية البدنية وعلوم الرياضة كلية التربية الرياضية للبنين جامعة حلوان, 2016 More
  • Hossam Alsayed Mohamed Mohamed Gaballah Awad, "المرونة النفسية وعلاقتها بمستوى قمق توقع المستقبل الرياضى لدى لاعبى المنازلات", المجلة العلمية للتربية البدنية وعلوم الرياضة كلية التربية الرياضية للبنين جامعة حلوان, 2017 More

Department Related Publications

  • Iman Fouad Mohammed Kashif, "دراسة تحليلية للعنف في المجتمع المصري وعلاقتة بانهيار القيم", جامعة الزقازيق, 2011 More
  • Iman Fouad Mohammed Kashif, "الاحتياجات الارشادية لاسرة الطفل الموهوب", جامعة الزقازيق, 2010 More
  • Iman Fouad Mohammed Kashif, "دراسة لبعض أنواع الضغوط لدى أمهات الأطفال المعاقين وعلاقتها بالاحتياجات الأسرية ‏ومصادر المساندة الاجتماعية", جامعة الزقازيق, 2000 More
  • Iman Fouad Mohammed Kashif, "نحو فهم أكثر عمقا لاضطراب التوحد", جامعة الزقازيق, 2012 More
  • Iman Fouad Mohammed Kashif, "استراتيجية مقترحة لدعم أمهات الأطفال ذوى التوحد لمواجهة الضغوط والاحتياجات الأسرية", جامعة الزقازيق, 2013 More
Tweet