Zagazig University Digital Repository
Home
Thesis & Publications
All Contents
Publications
Thesis
Graduation Projects
Research Area
Research Area Reports
Search by Research Area
Universities Thesis
ACADEMIC Links
ACADEMIC RESEARCH
Zagazig University Authors
Africa Research Statistics
Google Scholar
Research Gate
Researcher ID
CrossRef
فعالية الإستراتيجية البنائية لتحسين التحصيل الأكاديمي فى خفض العجز المتعلم لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية ذوى صعوبات التعلم فى الدراسات الاجتماعية
Faculty
disability sciences and rehabilitation
Year:
2024
Type of Publication:
ZU Hosted
Pages:
Authors:
Journal:
Volume:
Keywords :
فعالية الإستراتيجية البنائية لتحسين التحصيل الأكاديمي
Abstract:
The current study aimed to improve the academic achievement to reduce the learning disability of middle school students with learning disabilities in social studies by using the constructivist strategy. To achieve this goal, the researcher used the experimental method, and the study sample consisted of (20) male and female students from the first grade of preparatory school. Their ages ranged between (11-12) years and they were divided into two groups, an experimental group consisting of (10) students who studied using the constructivist strategy, and a control group consisting of (10) students who studied using traditional methods. Emad Hassan, 2016), and the neurological survey test (Arabization: Abdel-Wahhab Kamel: 2007), and the learner disability scale (prepared by Reda Al-Husseini, Al-Zahraa Muhammad), and the academic achievement test (prepared by Reda Al-Husseini, Al-Zahraa Muhammad). The experimental results revealed: 1- There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental and control groups of middle school students with learning disabilities in social studies in the post-measurement of the learned disability scale in favor of the experimental group (in the better direction). 2- There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the pre and post measurements on the learned disability scale in favor of the post measurement (in the better direction). 3- There are no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the post and follow-up measurements on the learned disability scale. 5- There is a statistically significant difference between the mean scores of the experimental group in the pre and post measurements of the academic achievement test in social studies in favor of the post measurement. 6- There is no statistically significant difference between the mean scores of the experimental group that is taught using the constructivist strategy in the post and follow-up measurements of the academic achievement test in social studies. .Keywords: constructive strategy - learned disability - middle school students with learning difficulties.
Author Related Publications
Department Related Publications
Doaa Mohamed Hassan Khattab, "الألكسيثيميا وعلاقتها بتقدير الذات لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم", مجلة الطفولة والتربية- بكلية التربية للطفولة المبكرة- جامعة الإسكندرية, 2019
More
Doaa Mohamed Hassan Khattab, "فعالية برنامج تدريبي لتنمية بعض المهارات الاجتماعية في تحسين جودة الحياة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي صعوبات التعلم", جامعة بنها, 2020
More
Doaa Mohamed Hassan Khattab, "فعالية برنامج إرشادي معرفي سلوكي لتنمية الذكاء الوجداني في خفض سلوك التنمر المدرسي لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم", بكلية علوم الإعاقة والتأهيل – جامعة الزقازيق, 2020
More
Doaa Mohamed Hassan Khattab, "فعالية برنامج تدريبى لتنمية مهارات تقرير المصير فى تحسين الثقة بالنفس لدى طلاب المرحلة الإعدادية ذوى صعوبات التعلم", جامعة بنها, 2020
More
Doaa Mohamed Hassan Khattab, "فعالية برنامج إرشادي معرفي سلوكي لتنمية الصمود النفسي في خفض الضغوط النفسية لدى طلاب المرحلة الإعدادية ذوي صعوبات التعلم", بكلية التربية- جامعة عين شمس, 2021
More
جامعة المنصورة
جامعة الاسكندرية
جامعة القاهرة
جامعة سوهاج
جامعة الفيوم
جامعة بنها
جامعة دمياط
جامعة بورسعيد
جامعة حلوان
جامعة السويس
شراقوة
جامعة المنيا
جامعة دمنهور
جامعة المنوفية
جامعة أسوان
جامعة جنوب الوادى
جامعة قناة السويس
جامعة عين شمس
جامعة أسيوط
جامعة كفر الشيخ
جامعة السادات
جامعة طنطا
جامعة بنى سويف