Zagazig University Digital Repository
Home
Thesis & Publications
All Contents
Publications
Thesis
Graduation Projects
Research Area
Research Area Reports
Search by Research Area
Universities Thesis
ACADEMIC Links
ACADEMIC RESEARCH
Zagazig University Authors
Africa Research Statistics
Google Scholar
Research Gate
Researcher ID
CrossRef
فعالية برنامج تدريبي قائم على استخدام الخرائط الذهنية في تحسين اللغة لدى التلاكيذ ضعاف السمع بالمرحلة الابتدائية
Faculty
disability sciences and rehabilitation
Year:
2024
Type of Publication:
ZU Hosted
Pages:
Authors:
Journal:
Volume:
Keywords :
فعالية برنامج تدريبي قائم , استخدام الخرائط
Abstract:
Hearing impairment affects many aspects of a child's development, and the language aspect is one of the aspects most affected by hearing impairment. The current study aimed to identify the effectiveness of a training program based on the use of mental maps in improving the language of heanng-impaired students in the primary stage. and a standard deviation of (0.37). The tools of the study were the Stanford Binet intelligence scale, the fifth picture, the language scale, and the training program based on the use of mental maps (prepared by the researcher), and the results of the study revealed that there are statistically significant differences between the mean scores of the experimental and control groups of hearing impaired students on the language scale in the post- measurement in favor of the experimental group and there are statistically significant differences between the mean scores of the scores The experimental group of the hearing impaired students on the language scale in the pre and post measurements in favor of the post measurement, and there were no statistically significant differences between the mean scores of the expenmental group of the hearing impaired students on the language scale in the post and follow up measurements. The study concluded that it is possible to develop and improve the linguistic aspect of the hearing impaired students by using different intervention programs. Keywords: mind maps language hearing impaired
Author Related Publications
Department Related Publications
Doaa Mohamed Hassan Khattab, "الألكسيثيميا وعلاقتها بتقدير الذات لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم", مجلة الطفولة والتربية- بكلية التربية للطفولة المبكرة- جامعة الإسكندرية, 2019
More
Doaa Mohamed Hassan Khattab, "فعالية برنامج تدريبي لتنمية بعض المهارات الاجتماعية في تحسين جودة الحياة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي صعوبات التعلم", جامعة بنها, 2020
More
Doaa Mohamed Hassan Khattab, "فعالية برنامج إرشادي معرفي سلوكي لتنمية الذكاء الوجداني في خفض سلوك التنمر المدرسي لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم", بكلية علوم الإعاقة والتأهيل – جامعة الزقازيق, 2020
More
Doaa Mohamed Hassan Khattab, "فعالية برنامج تدريبى لتنمية مهارات تقرير المصير فى تحسين الثقة بالنفس لدى طلاب المرحلة الإعدادية ذوى صعوبات التعلم", جامعة بنها, 2020
More
Doaa Mohamed Hassan Khattab, "فعالية برنامج إرشادي معرفي سلوكي لتنمية الصمود النفسي في خفض الضغوط النفسية لدى طلاب المرحلة الإعدادية ذوي صعوبات التعلم", بكلية التربية- جامعة عين شمس, 2021
More
جامعة المنصورة
جامعة الاسكندرية
جامعة القاهرة
جامعة سوهاج
جامعة الفيوم
جامعة بنها
جامعة دمياط
جامعة بورسعيد
جامعة حلوان
جامعة السويس
شراقوة
جامعة المنيا
جامعة دمنهور
جامعة المنوفية
جامعة أسوان
جامعة جنوب الوادى
جامعة قناة السويس
جامعة عين شمس
جامعة أسيوط
جامعة كفر الشيخ
جامعة السادات
جامعة طنطا
جامعة بنى سويف