فعالية برنامج تدريبي قائم على التعليم المتمايز لمادة الدراسات الاجتماعية في تنمية مهارات قراءة الخريطة لدى تلاميذ الصف الخامس الابتدائي ذوي صعوبات التعلم

Faculty disability sciences and rehabilitation Year: 2024
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: Volume:
Keywords : فعالية برنامج تدريبي قائم , التعليم المتمايز    
Abstract:
Learning disabilities are some of the main reason for school failure، in addition to that they lead to many incompatible behaviors، and pupils with learning disabilities suffer from weak map reading skills، but they can be taught map reading skills using a strategy، and one of these strategies is the strategy of differentiated education، so the current study aims to develop map reading skills among fifth grade pupils with learning disabilities ، by using a program based on the strategy of differentiated education. To achieve this goal the experimental method was used and the study sample consisted of (12) pupils divided into (2) groups, experimental and control. Each of them consisted of (6) pupils. The researcher used the Stanford-Binet scale to measure intelligence. (The fifth edition), the rapid neurological survey scale (prepared by: Abdel-Wahhab Kamel (2007)), the battery of the diagnostic assessment scale for reading difficulties (prepared by Fathi Al-Zayyat (2015)), the scale of map reading skills for pupils with learning disabilities (prepared by Reda Al-Husseini and Noura Mahmoud), and the remedial education program based on the differentiated education strategy. The study resulted in the effectiveness of the program used in developing map reading skills among the pupils of the experimental group and also the continued effectiveness of the program after the follow-up period. The study highlights the importance of differentiated education strategy and the impact of training on it in developing and improving the map reading skills among fifth grade pupils with learning disabilities. Keywords: pupils with learning disabilities- map skills - differentiated education.
   
     
 
       

Author Related Publications

    Department Related Publications

    • Doaa Mohamed Hassan Khattab, "الألكسيثيميا وعلاقتها بتقدير الذات لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم", مجلة الطفولة والتربية- بكلية التربية للطفولة المبكرة- جامعة الإسكندرية, 2019 More
    • Doaa Mohamed Hassan Khattab, "فعالية برنامج تدريبي لتنمية بعض المهارات الاجتماعية في تحسين جودة الحياة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي صعوبات التعلم", جامعة بنها, 2020 More
    • Doaa Mohamed Hassan Khattab, "فعالية برنامج إرشادي معرفي سلوكي لتنمية الذكاء الوجداني في خفض سلوك التنمر المدرسي لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم", بكلية علوم الإعاقة والتأهيل – جامعة الزقازيق, 2020 More
    • Doaa Mohamed Hassan Khattab, "فعالية برنامج تدريبى لتنمية مهارات تقرير المصير فى تحسين الثقة بالنفس لدى طلاب المرحلة الإعدادية ذوى صعوبات التعلم", جامعة بنها, 2020 More
    • Doaa Mohamed Hassan Khattab, "فعالية برنامج إرشادي معرفي سلوكي لتنمية الصمود النفسي في خفض الضغوط النفسية لدى طلاب المرحلة الإعدادية ذوي صعوبات التعلم", بكلية التربية- جامعة عين شمس, 2021 More
    Tweet