Zagazig University Digital Repository
Home
Thesis & Publications
All Contents
Publications
Thesis
Graduation Projects
Research Area
Research Area Reports
Search by Research Area
Universities Thesis
ACADEMIC Links
ACADEMIC RESEARCH
Zagazig University Authors
Africa Research Statistics
Google Scholar
Research Gate
Researcher ID
CrossRef
فعالية العلاج بالفن في خفض بعض الاضطرابات النفسية المصاحبة للتلعثم لدى الأطفال
Faculty
disability sciences and rehabilitation
Year:
2024
Type of Publication:
ZU Hosted
Pages:
Authors:
Journal:
Volume:
Keywords :
فعالية العلاج بالفن , , , الاضطرابات النفسية المصاحبة
Abstract:
The present study aimed to reduce the psychological disorders associated with stuttering among children with art therapy. The study sample consisted of (16) children aged (6-9) years with an average of (92.28) months, a standard deviation (12,806) and an IQ factor (90) or more The two groups to (8) children in the experimental group and (8) in the control group, and the study tools were the stuttering severity test prepared / Nahla Al-Rifai (2001), a measure of mental disorders for children from (6-9) years of preparation/ the researcher, the art therapy program prepared/ The researcher, and the results of the study found that there are statistically significant differences between the mean scores of the experimental and control groups in the post-measurement of mental disorders in children in favor of the experimental group, there are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group scores in the pre and post measurements of mental disorders in children in favor of the post-measurement, There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group scores in the post and tracer measurements of the Psychiatric Disorders Scale in Children in favor of the tracer measurement. There is a statistically significant difference between the mean scores of the two groups Experimental and control in the post- measurement of stuttering in children in favor of the experimental group, there is a statistically significant difference between the mean ranks of the experimental group scores in the pre and post measurements of stuttering in children in favor of the post- measurement, there is a statistically significant difference between the mean of the experimental group's scores in the post and tracer measures of stuttering in favor of the measurement Tracer Key words art therapy, mental disorders, stuttering generalized anxiety, social anxiety, depressive symptoms
Author Related Publications
Department Related Publications
Doaa Mohamed Hassan Khattab, "الألكسيثيميا وعلاقتها بتقدير الذات لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم", مجلة الطفولة والتربية- بكلية التربية للطفولة المبكرة- جامعة الإسكندرية, 2019
More
Doaa Mohamed Hassan Khattab, "فعالية برنامج تدريبي لتنمية بعض المهارات الاجتماعية في تحسين جودة الحياة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي صعوبات التعلم", جامعة بنها, 2020
More
Doaa Mohamed Hassan Khattab, "فعالية برنامج إرشادي معرفي سلوكي لتنمية الذكاء الوجداني في خفض سلوك التنمر المدرسي لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم", بكلية علوم الإعاقة والتأهيل – جامعة الزقازيق, 2020
More
Doaa Mohamed Hassan Khattab, "فعالية برنامج تدريبى لتنمية مهارات تقرير المصير فى تحسين الثقة بالنفس لدى طلاب المرحلة الإعدادية ذوى صعوبات التعلم", جامعة بنها, 2020
More
Doaa Mohamed Hassan Khattab, "فعالية برنامج إرشادي معرفي سلوكي لتنمية الصمود النفسي في خفض الضغوط النفسية لدى طلاب المرحلة الإعدادية ذوي صعوبات التعلم", بكلية التربية- جامعة عين شمس, 2021
More
جامعة المنصورة
جامعة الاسكندرية
جامعة القاهرة
جامعة سوهاج
جامعة الفيوم
جامعة بنها
جامعة دمياط
جامعة بورسعيد
جامعة حلوان
جامعة السويس
شراقوة
جامعة المنيا
جامعة دمنهور
جامعة المنوفية
جامعة أسوان
جامعة جنوب الوادى
جامعة قناة السويس
جامعة عين شمس
جامعة أسيوط
جامعة كفر الشيخ
جامعة السادات
جامعة طنطا
جامعة بنى سويف