Zagazig University Digital Repository
Home
Thesis & Publications
All Contents
Publications
Thesis
Graduation Projects
Research Area
Research Area Reports
Search by Research Area
Universities Thesis
ACADEMIC Links
ACADEMIC RESEARCH
Zagazig University Authors
Africa Research Statistics
Google Scholar
Research Gate
Researcher ID
CrossRef
فعالية الإستراتيجية البنائية لتحسين التحصيل الأكاديمي فى خفض العجز المتعلم لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية ذوى صعوبات التعلم فى الدراسات الاجتماعية
Faculty
disability sciences and rehabilitation
Year:
2024
Type of Publication:
ZU Hosted
Pages:
Authors:
Journal:
Volume:
Keywords :
فعالية الإستراتيجية البنائية لتحسين التحصيل الأكاديمي
Abstract:
The current study aimed to improve the academic achievement and reduce the learning helplessness of preparatory stage students with learning disabilities in social studies, using the Constructivist Strategy. To achieve this goal, the researcher used an experimental method, with a sample size of 20 students from the first preparatory grade, ranging in age from 11 to 13 years old, and divided into two groups: an experimental group of 10 students who were taught using the Constructivist Strategy, and a control group of 10 students who were taught using traditional methods. The researcher administered the Raven Progressive Matrices Test (Standardized by Emad Hassan, 2016), the Neurological Screening Test (Translated by Abdelwahab Kamel, 2007), the Learning Helplessness Scale (Developed by Reda El-Hosseiny and Alzahraa Mohamed), and the Academic Achievement Test (Developed by Reda El-Hosseiny and Alzahraa Mohamed). Additionally, the researcher utilized the Teacher's Guide for Teaching Social Studies according to the Constructivist Strategy (Developed by Reda El-Hosseiny and Alzahraa Mohamed) and applied it to the experimental group. The results showed the effectiveness of the Constructivist Strategy in improving academic achievement and reducing learning helplessness in the targeted sample. Keywords: preparatory stage puplis with learning disabilities - learned helpessness - academic achievement – constructivist strategy.
Author Related Publications
Department Related Publications
Doaa Mohamed Hassan Khattab, "الألكسيثيميا وعلاقتها بتقدير الذات لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم", مجلة الطفولة والتربية- بكلية التربية للطفولة المبكرة- جامعة الإسكندرية, 2019
More
Doaa Mohamed Hassan Khattab, "فعالية برنامج تدريبي لتنمية بعض المهارات الاجتماعية في تحسين جودة الحياة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي صعوبات التعلم", جامعة بنها, 2020
More
Doaa Mohamed Hassan Khattab, "فعالية برنامج إرشادي معرفي سلوكي لتنمية الذكاء الوجداني في خفض سلوك التنمر المدرسي لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم", بكلية علوم الإعاقة والتأهيل – جامعة الزقازيق, 2020
More
Doaa Mohamed Hassan Khattab, "فعالية برنامج تدريبى لتنمية مهارات تقرير المصير فى تحسين الثقة بالنفس لدى طلاب المرحلة الإعدادية ذوى صعوبات التعلم", جامعة بنها, 2020
More
Doaa Mohamed Hassan Khattab, "فعالية برنامج إرشادي معرفي سلوكي لتنمية الصمود النفسي في خفض الضغوط النفسية لدى طلاب المرحلة الإعدادية ذوي صعوبات التعلم", بكلية التربية- جامعة عين شمس, 2021
More
جامعة المنصورة
جامعة الاسكندرية
جامعة القاهرة
جامعة سوهاج
جامعة الفيوم
جامعة بنها
جامعة دمياط
جامعة بورسعيد
جامعة حلوان
جامعة السويس
شراقوة
جامعة المنيا
جامعة دمنهور
جامعة المنوفية
جامعة أسوان
جامعة جنوب الوادى
جامعة قناة السويس
جامعة عين شمس
جامعة أسيوط
جامعة كفر الشيخ
جامعة السادات
جامعة طنطا
جامعة بنى سويف