فعالية برنامج قائم علي استراتيجية التلعيب في تنمية دافعية التعلم وأثره على التحصيل الدراسي في قواعد اللغة العربية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية ذوي صعوبات التعلم.

Faculty disability sciences and rehabilitation Year: 2024
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: Volume:
Keywords : فعالية برنامج قائم , استراتيجية التلعيب , تنمية    
Abstract:
This study aimed to examine the effectiveness of a program based on gamefication strategy in increasing learning-disabled preparatory school pupils' learning motivation and its effect on their achievement in Arabic Grammar. The sample consisted of (16) pupils with learning disability in Arabic Grammar, with age range of (12.8 – 13.9), and IQ range od (90 – 110). They were divided into an experimental group (8) pupils who received the training programme and a control group (8) pupils. It used Stanford-Benet Intelligence Test, Fast Neorogical Survey, Arabic Grammar Achievement Test, Learning Motivation Scale, and the training programme. Results showed that gamefication was effective in increasing the experimental pupils' learning motivation and improving their achievement in Arabic Grammar. Its effect continued after the follow-up period. Key Words: Arabic Grammar learning-disability, achievement, learning motivation, gamification Strategy.
   
     
 
       

Author Related Publications

    Department Related Publications

    • Doaa Mohamed Hassan Khattab, "الألكسيثيميا وعلاقتها بتقدير الذات لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم", مجلة الطفولة والتربية- بكلية التربية للطفولة المبكرة- جامعة الإسكندرية, 2019 More
    • Doaa Mohamed Hassan Khattab, "فعالية برنامج تدريبي لتنمية بعض المهارات الاجتماعية في تحسين جودة الحياة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي صعوبات التعلم", جامعة بنها, 2020 More
    • Doaa Mohamed Hassan Khattab, "فعالية برنامج إرشادي معرفي سلوكي لتنمية الذكاء الوجداني في خفض سلوك التنمر المدرسي لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم", بكلية علوم الإعاقة والتأهيل – جامعة الزقازيق, 2020 More
    • Doaa Mohamed Hassan Khattab, "فعالية برنامج تدريبى لتنمية مهارات تقرير المصير فى تحسين الثقة بالنفس لدى طلاب المرحلة الإعدادية ذوى صعوبات التعلم", جامعة بنها, 2020 More
    • Doaa Mohamed Hassan Khattab, "فعالية برنامج إرشادي معرفي سلوكي لتنمية الصمود النفسي في خفض الضغوط النفسية لدى طلاب المرحلة الإعدادية ذوي صعوبات التعلم", بكلية التربية- جامعة عين شمس, 2021 More
    Tweet