Zagazig University Digital Repository
Home
Thesis & Publications
All Contents
Publications
Thesis
Graduation Projects
Research Area
Research Area Reports
Search by Research Area
Universities Thesis
ACADEMIC Links
ACADEMIC RESEARCH
Zagazig University Authors
Africa Research Statistics
Google Scholar
Research Gate
Researcher ID
CrossRef
فعالية برنامج تدريبي لتنمية الفهم القرائي في حل المشكلات الرياضية اللفظية لدى التلاميذ ذوي اضطراب اللغة النمائي
Faculty
disability sciences and rehabilitation
Year:
2024
Type of Publication:
ZU Hosted
Pages:
Authors:
Journal:
Volume:
Keywords :
فعالية برنامج تدريبي لتنمية الفهم القرائي
Abstract:
This study aims to investigate the effectiveness of a program for developing reading comprehension in solving verbal mathematical problems among students with developmental language disorder, and knowing the continuity of the program in developing reading comprehension and the continuity of the impact of this development on increasing students' ability to solve verbal mathematical problems among children of the experimental group, and a sample was formed. The study consisted of (20) male and female students who have a developmental language disorder, and their ages ranged between (11-12) years. The researcher used the language development scale, prepared by / Nahla Abdulaziz Al-Rifai (2011), and the Stanford-Binet scale, fifth picture, quote and preparation (Muhammad Taha, Abdel-Mawgoud Abdel-Samie (2011), and the rapid neurological survey scale for identifying people with learning disabilities (prepared and codified by: Abdel-Wahhab Mohamed Kamel), and a list of difficulties in learning verbal mathematical problems for students with developmental language disorder in the primary stage (prepared by: the researcher) The reading comprehension scale for verbal mathematical problems for students with a developmental language disorder (prepared by: the researcher), the achievement or diagnostic test to assess the difficulties of solving verbal mathematical problems for children with a developmental language disorder (prepared by: the researcher), and the training program for the development of reading comprehension (prepared by: the researcher), The results of the study revealed the effectiveness of the training program, as it had a positive effect on improving the performance of the experimental group students who were exposed to the program in reading comprehension, which had an impact on increasing the ability to solve verbal mathematical problems. Key Words: developmental language disorder - mathematical verbal problems - reading comprehension.
Author Related Publications
Department Related Publications
Doaa Mohamed Hassan Khattab, "الألكسيثيميا وعلاقتها بتقدير الذات لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم", مجلة الطفولة والتربية- بكلية التربية للطفولة المبكرة- جامعة الإسكندرية, 2019
More
Doaa Mohamed Hassan Khattab, "فعالية برنامج تدريبي لتنمية بعض المهارات الاجتماعية في تحسين جودة الحياة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي صعوبات التعلم", جامعة بنها, 2020
More
Doaa Mohamed Hassan Khattab, "فعالية برنامج إرشادي معرفي سلوكي لتنمية الذكاء الوجداني في خفض سلوك التنمر المدرسي لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم", بكلية علوم الإعاقة والتأهيل – جامعة الزقازيق, 2020
More
Doaa Mohamed Hassan Khattab, "فعالية برنامج تدريبى لتنمية مهارات تقرير المصير فى تحسين الثقة بالنفس لدى طلاب المرحلة الإعدادية ذوى صعوبات التعلم", جامعة بنها, 2020
More
Doaa Mohamed Hassan Khattab, "فعالية برنامج إرشادي معرفي سلوكي لتنمية الصمود النفسي في خفض الضغوط النفسية لدى طلاب المرحلة الإعدادية ذوي صعوبات التعلم", بكلية التربية- جامعة عين شمس, 2021
More
جامعة المنصورة
جامعة الاسكندرية
جامعة القاهرة
جامعة سوهاج
جامعة الفيوم
جامعة بنها
جامعة دمياط
جامعة بورسعيد
جامعة حلوان
جامعة السويس
شراقوة
جامعة المنيا
جامعة دمنهور
جامعة المنوفية
جامعة أسوان
جامعة جنوب الوادى
جامعة قناة السويس
جامعة عين شمس
جامعة أسيوط
جامعة كفر الشيخ
جامعة السادات
جامعة طنطا
جامعة بنى سويف