Zagazig University Digital Repository
Home
Thesis & Publications
All Contents
Publications
Thesis
Graduation Projects
Research Area
Research Area Reports
Search by Research Area
Universities Thesis
ACADEMIC Links
ACADEMIC RESEARCH
Zagazig University Authors
Africa Research Statistics
Google Scholar
Research Gate
Researcher ID
CrossRef
فعالية إستخدام المعمل الإفتراضي في تنمية بعض المفاهيم العلمية للتلاميذ بطيئي التعلم في مادة العلوم للصف السادس الإبتدائي
Faculty
disability sciences and rehabilitation
Year:
2024
Type of Publication:
ZU Hosted
Pages:
Authors:
Journal:
Volume:
Keywords :
فعالية إستخدام المعمل الإفتراضي , تنمية , المفاهيم
Abstract:
The current study aimed at developing some scientific concepts by verifying the effectiveness of the use of the virtual laboratory and the continuity of the program's effect on the development of some scientific concepts and terms for slow-learning in sixth grade science. The study sample, selected from pupils in the 6th grade, was divided into: 40-male-and-female-pupil for testing the psychometric properties of the scientific concepts and terms achievement test prepared by the researcher; and 20-slow-learning-pupil for testing the validity of values, who are subdivided into two groups: an experimental group of 10 pupils and a controlling group consisting of 10 pupils, with calculated equivalence for their IQ variables at (70:85). The study tools were: The Stanford Bennet Intelligence Scale, the Fifth Edition to measure IQ quoted and prepared by (Mohamed Taha, Abd Al-Mawgoud Abd Al-Samea), reviewed and supervised by (Mahmoud Abou El Nil (2011)); a list of scientific concepts and terms involved in the determined methodology for the application of the current program (prepared by the researcher); an achievement test of scientific concepts and terms in 6th grade science (prepared by the researcher); the program of the virtual laboratory (prepared by the researcher). The study results showed that: There are statistically significant differences among the average grade levels of slow-learning pupils of the experimental and controlling groups in the post-measurement of developing some scientific concepts and terms in 6th grade science, for the experimental group; there are statistically significant differences among the average grades of slow-learning pupils in the experimental group of pre- and post-measurement for developing some scientific concepts and terms in 6th grade science, for the post-measurement; there are no statistically significant differences among the average grade levels of slow-learning pupils in the experimental group of post- and trace-measurement for developing some scientific concepts and terms in 6th grade science. Key words: Slow Learning - Scientific concepts - Virtual Lab.
Author Related Publications
Department Related Publications
Doaa Mohamed Hassan Khattab, "الألكسيثيميا وعلاقتها بتقدير الذات لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم", مجلة الطفولة والتربية- بكلية التربية للطفولة المبكرة- جامعة الإسكندرية, 2019
More
Doaa Mohamed Hassan Khattab, "فعالية برنامج تدريبي لتنمية بعض المهارات الاجتماعية في تحسين جودة الحياة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي صعوبات التعلم", جامعة بنها, 2020
More
Doaa Mohamed Hassan Khattab, "فعالية برنامج إرشادي معرفي سلوكي لتنمية الذكاء الوجداني في خفض سلوك التنمر المدرسي لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم", بكلية علوم الإعاقة والتأهيل – جامعة الزقازيق, 2020
More
Doaa Mohamed Hassan Khattab, "فعالية برنامج تدريبى لتنمية مهارات تقرير المصير فى تحسين الثقة بالنفس لدى طلاب المرحلة الإعدادية ذوى صعوبات التعلم", جامعة بنها, 2020
More
Doaa Mohamed Hassan Khattab, "فعالية برنامج إرشادي معرفي سلوكي لتنمية الصمود النفسي في خفض الضغوط النفسية لدى طلاب المرحلة الإعدادية ذوي صعوبات التعلم", بكلية التربية- جامعة عين شمس, 2021
More
جامعة المنصورة
جامعة الاسكندرية
جامعة القاهرة
جامعة سوهاج
جامعة الفيوم
جامعة بنها
جامعة دمياط
جامعة بورسعيد
جامعة حلوان
جامعة السويس
شراقوة
جامعة المنيا
جامعة دمنهور
جامعة المنوفية
جامعة أسوان
جامعة جنوب الوادى
جامعة قناة السويس
جامعة عين شمس
جامعة أسيوط
جامعة كفر الشيخ
جامعة السادات
جامعة طنطا
جامعة بنى سويف