فعالية استراتيجية مراقبة الفهم في تنمية مهارات القراءة الناقدة لدى طلاب كلية التربية النوعية.

Faculty Specific Education Year: 2023
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: دراسات وبحوث في التربيه النوعيه كليه التربيه النوعيه Volume:
Keywords : فعالية استراتيجية مراقبة الفهم , تنمية مهارات    
Abstract:
This research aimed to develop critical reading skills among students of the Faculty of Specific Education through the strategy of monitoring comprehension, and the problem of this research was identified in the weakness of critical reading skills among students of the Faculty of Specific Education and the lack of modern strategies for the development of these skills in these students, such as the strategy of monitoring comprehension and to reach a solution to this problem, this research went in a set of steps, perhaps the most important of which are: Building a list of critical reading skills suitable for classroom teacher students and community education, determining the foundations of developing critical reading skills through the comprehension monitoring strategy, determining the steps and procedures of the comprehension monitoring strategy, and measuring the effectiveness of the comprehension monitoring strategy to develop critical reading skills for the classroom teacher and community education by building a critical reading skills test, adjusting them, selecting a group of class teacher and community education students, numbering (60), applying the test to them beforehand, and then applying the program to the group Experimental and the number (30), and the application of the test on them dimensionally, and then applied tracking, and the research reached a set of results, perhaps the most important of which are: The effectiveness of using the strategy of monitoring comprehension in the development of critical reading skills among students of the Faculty of Specific Education.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Salah Sheref Abdelwahab Ali, "اثر بعض الطرق الوزنية لتقدير الدرجات على صدق الاختبارات مرجعية المحك ذات الاختيار من متعدد", مجلة كلية التربية ببنها جامعة الزقازيق, 2001 More
  • Salah Sheref Abdelwahab Ali, "القدرة على حل المشكلات ومهارات ما وراء المعرفة لدى العاديين والمتفوقين عقليا", مجلة كلية التربية جامعة عين شمس, 2003 More
  • Salah Sheref Abdelwahab Ali, "استخدام شبكة المعلومات الدولية وعلاقتها بكل من القدرة على حل المشكلات وتوجه الهدف الدافعى والتحصيل الدراسى لدى طلاب الجامعة", مجلة بحوث كلية الاداب جامعة المنوفية, 2004 More
  • Salah Sheref Abdelwahab Ali, "قلق الاختبار وعلاقته بسرعة الادراك واداء مهام الذاكرة العاملة", المؤتمر العلمى الثالث كلية التربية جامعة الزقازيق, 2005 More
  • Salah Sheref Abdelwahab Ali, "فعالية برنامج تدريبى قائم على مكونات الذكاء الوجدانى فى تنمية الابداع لدى تلاميذ مرحلة التعليم الاساسى", المؤتمر العلمى لكليتى التربية النوعية والحقوق جامعة الزقازيق, 2005 More

Department Related Publications

  • Hanim Khalid Mohamed Mohamed Saleem, "Towards an Effective Role of Students Activities to Face the Phenomenon of Violence in Egyptian Universities after the Revolutions of 25 January and 30 June: A Case Study", Journal of American Science 2014;10(X), 2014 More
  • Amro Fathy Abdelwahab Mohamed Elsayed, "The Effect of Using the Process Genre Approach on Developing Reflective Writing Skills and Genre Awareness of EFL Faculty of Specific Education Sophomore Students", المجلة التربویة لکلیة التربیة بسوهاج, 2020 More
  • Amro Fathy Abdelwahab Mohamed Elsayed, "Utilizing the Social Constructivist Approach via Online Learning Environments to Enhance English Majors' Critical Writing Skills", جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربوية, 2022 More
  • Eman Ahmed Hany, "أبعاد تطبيق إدارة المعرفة بمدارس التعليم الثانوي الفني في محافظة الشرقية", كلية التربية جامعة الفيوم, 2019 More
  • Fatma Mohamed Bahgat, "الخدمات المساندة للطلاب ذوى الاحتياجات الخاصة بكلية التربية النوعية بجامعة الزقازيق فى ضوء تحقيق مبدأ تكافؤ الفرص التعليمية (دراسة تقويمية)", مجلة العلوم التربوية كلية الدراسات التربوية جامعة القاهرة, 2019 More
Tweet