فعالية استراتيجية مراقبة الفهم في تنمية مهارات القراءة الناقدة لدى طلاب كلية التربية النوعية.

Faculty Specific Education Year: 2023
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: دراسات وبحوث في التربيه النوعيه كليه التربيه النوعيه Volume:
Keywords : فعالية استراتيجية مراقبة الفهم , تنمية مهارات    
Abstract:
This research aimed to develop critical reading skills among students of the Faculty of Specific Education through the strategy of monitoring comprehension, and the problem of this research was identified in the weakness of critical reading skills among students of the Faculty of Specific Education and the lack of modern strategies for the development of these skills in these students, such as the strategy of monitoring comprehension and to reach a solution to this problem, this research went in a set of steps, perhaps the most important of which are: Building a list of critical reading skills suitable for classroom teacher students and community education, determining the foundations of developing critical reading skills through the comprehension monitoring strategy, determining the steps and procedures of the comprehension monitoring strategy, and measuring the effectiveness of the comprehension monitoring strategy to develop critical reading skills for the classroom teacher and community education by building a critical reading skills test, adjusting them, selecting a group of class teacher and community education students, numbering (60), applying the test to them beforehand, and then applying the program to the group Experimental and the number (30), and the application of the test on them dimensionally, and then applied tracking, and the research reached a set of results, perhaps the most important of which are: The effectiveness of using the strategy of monitoring comprehension in the development of critical reading skills among students of the Faculty of Specific Education.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Salah Sheref Abdelwahab Ali, "اثر بعض الطرق الوزنية لتقدير الدرجات على صدق الاختبارات مرجعية المحك ذات الاختيار من متعدد", مجلة كلية التربية ببنها جامعة الزقازيق, 2001 More
  • Salah Sheref Abdelwahab Ali, "القدرة على حل المشكلات ومهارات ما وراء المعرفة لدى العاديين والمتفوقين عقليا", مجلة كلية التربية جامعة عين شمس, 2003 More
  • Salah Sheref Abdelwahab Ali, "استخدام شبكة المعلومات الدولية وعلاقتها بكل من القدرة على حل المشكلات وتوجه الهدف الدافعى والتحصيل الدراسى لدى طلاب الجامعة", مجلة بحوث كلية الاداب جامعة المنوفية, 2004 More
  • Salah Sheref Abdelwahab Ali, "قلق الاختبار وعلاقته بسرعة الادراك واداء مهام الذاكرة العاملة", المؤتمر العلمى الثالث كلية التربية جامعة الزقازيق, 2005 More
  • Salah Sheref Abdelwahab Ali, "فعالية برنامج تدريبى قائم على مكونات الذكاء الوجدانى فى تنمية الابداع لدى تلاميذ مرحلة التعليم الاساسى", المؤتمر العلمى لكليتى التربية النوعية والحقوق جامعة الزقازيق, 2005 More

Department Related Publications

  • Norhan Hessien Ibrahim Elnashwa, " فاعلية برنامج تدريبى قائم على النظرية البنائية فى تنمية بعض عادات العقل المعرفية لدى دراسات الفصل الواحد (ماجستير لم يناقش بعد)", لايوجد, 1900 More
  • Halaa Ahmed Ibrahiem Mohamed Elgalad, "الهدر فى مدارس الفصل الواحد بمحافظة الشرقية ودور المجتمع المحلى فى مواجهته " تصور مقترح" (ماجستير)", لايوجد, 1900 More
  • Halaa Ahmed Ibrahiem Mohamed Elgalad, "إعداد معلمات مدارس الفصل الواحد وتنميتهن مهنيا فى ضوء متطلبات الجودة " تصور مقترح" (دكتوراة لم تناقش بعد)", لايوجد, 1900 More
  • Walaa Fawzy Abdelhalim Ahmed, "المنظور المستقبلى كمفهوم دافعى – معرفى وعلاقته بكل من القدرة على حل المشكلات والتحصيل الدراسى لدى طالبات شعبة معلم الفصل الواحد (ماجستير)", لايوجد, 1900 More
  • Fatma Mohamed Bahgat, "The Community Participation Consolidation for Developing The One - Classroom Schools In Sharkia To Achieve The Social Integration (A proposed Perspective)", جامعة القاهرة, 2015 More
Tweet