فعالية استخدام بعض استراتيجيات ما وراء المعرفة فى تنمية مهارات القراءة الناقدة والإتجاه نحوها لدى طلاب كلية التربية النوعية

Faculty Specific Education Year: 2024
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: Volume:
Keywords : فعالية استخدام , استراتيجيات , وراء المعرفة , , تنمية    
Abstract:
The study Title : " The Effectiveness of Using some Metacognitive Strategies in Developing Critical Reading Skills and their Attitudes among the Faculty of Specific Educations Students " Prepared by : Rofida Mohamed Abd el rahman Abd el kader Master – faculty of Specific Education - Department of Educational and Psychological Sciences – 2021 Supervisors : The aim of this research is to develop critical reading skills among students of the Faculty of Education through the use of some metacognitive strategies. A descriptive approach was used to analyze the cognitive aspect, and an experimental approach was used to design a quasi-experimental study. The study included a sample of 60 second-year students specializing in classroom and community education, who were divided into two experimental groups. The first group used the think-aloud strategy, while the second group used the comprehension monitoring strategy. Data was collected using a test to assess critical reading skills and a scale to measure attitudes towards critical reading. Appropriate statistical processing methods were applied to analyze the data, and the results showed the effectiveness of using the think-aloud and comprehension monitoring strategies in improving critical reading skills and increasing attitudes towards critical reading among students of the Faculty of Education. Keywords: Metacognitive strategies, critical reading skills, attitudes towards critical reading, Faculty of Education students
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Rehab Talaat Mahmoud Attia, "فاعلية مقرر مقترح فى اللغة العربية بمدارس الفصل الواحد فى ضوء أهدافها واحتياجات الدراسات (ماجستير)", لايوجد, 1900 More
  • Rehab Talaat Mahmoud Attia, "فاعلية استخدام بعض استراتيجيات التعليم التفريدى بمدارس الفصل الواحد فى تنمية بعض مهارات اللغة العربية والاتجاه نحوها (دكتوراة لم تناقش بعد) ", لايوجد, 1900 More
  • Rehab Talaat Mahmoud Attia, "فاعلية استراتيجية الخرائط الذهنية فى تنمية مهارات الكتابة الإبداعية والاتجاة نحوها لدى تلاميز الصف الاول الاعدادى", المجلة العلمية لكلية التربية جامعة دمياط, 2015 More
  • Rehab Talaat Mahmoud Attia, "نموذج تدريسي قائم علي النظرية التداولية لتنمية بعض مهارات التحدث والاستماع الناقد لدي تلاميذ المرحلة الابتدائية", المجلة العلمية - لكلية التربية جامعة كفر الشيخ, 2016 More
  • Rehab Talaat Mahmoud Attia, "فاعلية استراتيجية التدريس التبادلي في تنمية مهارات التواصل الشفهي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية", مجلة كلية التربية بالاسماعيلية - جامعة قناة السويس, 2016 More

Department Related Publications

  • Norhan Hessien Ibrahim Elnashwa, " فاعلية برنامج تدريبى قائم على النظرية البنائية فى تنمية بعض عادات العقل المعرفية لدى دراسات الفصل الواحد (ماجستير لم يناقش بعد)", لايوجد, 1900 More
  • Halaa Ahmed Ibrahiem Mohamed Elgalad, "الهدر فى مدارس الفصل الواحد بمحافظة الشرقية ودور المجتمع المحلى فى مواجهته " تصور مقترح" (ماجستير)", لايوجد, 1900 More
  • Halaa Ahmed Ibrahiem Mohamed Elgalad, "إعداد معلمات مدارس الفصل الواحد وتنميتهن مهنيا فى ضوء متطلبات الجودة " تصور مقترح" (دكتوراة لم تناقش بعد)", لايوجد, 1900 More
  • Walaa Fawzy Abdelhalim Ahmed, "المنظور المستقبلى كمفهوم دافعى – معرفى وعلاقته بكل من القدرة على حل المشكلات والتحصيل الدراسى لدى طالبات شعبة معلم الفصل الواحد (ماجستير)", لايوجد, 1900 More
  • Fatma Mohamed Bahgat, "The Community Participation Consolidation for Developing The One - Classroom Schools In Sharkia To Achieve The Social Integration (A proposed Perspective)", جامعة القاهرة, 2015 More
Tweet