Zagazig University Digital Repository
Home
Thesis & Publications
All Contents
Publications
Thesis
Graduation Projects
Research Area
Research Area Reports
Search by Research Area
Universities Thesis
ACADEMIC Links
ACADEMIC RESEARCH
Zagazig University Authors
Africa Research Statistics
Google Scholar
Research Gate
Researcher ID
CrossRef
فعالية استخدام بعض استراتيجيات ما وراء المعرفة فى تنمية مهارات القراءة الناقدة والإتجاه نحوها لدى طلاب كلية التربية النوعية
Faculty
Specific Education
Year:
2024
Type of Publication:
ZU Hosted
Pages:
Authors:
Hiam Jaber Fattouh Mahmoud
Staff Zu Site
Abstract In Staff Site
Journal:
Volume:
Keywords :
فعالية استخدام , استراتيجيات , وراء المعرفة , , تنمية
Abstract:
The study Title : " The Effectiveness of Using some Metacognitive Strategies in Developing Critical Reading Skills and their Attitudes among the Faculty of Specific Educations Students " Prepared by : Rofida Mohamed Abd el rahman Abd el kader Master – faculty of Specific Education - Department of Educational and Psychological Sciences – 2021 Supervisors : The aim of this research is to develop critical reading skills among students of the Faculty of Education through the use of some metacognitive strategies. A descriptive approach was used to analyze the cognitive aspect, and an experimental approach was used to design a quasi-experimental study. The study included a sample of 60 second-year students specializing in classroom and community education, who were divided into two experimental groups. The first group used the think-aloud strategy, while the second group used the comprehension monitoring strategy. Data was collected using a test to assess critical reading skills and a scale to measure attitudes towards critical reading. Appropriate statistical processing methods were applied to analyze the data, and the results showed the effectiveness of using the think-aloud and comprehension monitoring strategies in improving critical reading skills and increasing attitudes towards critical reading among students of the Faculty of Education. Keywords: Metacognitive strategies, critical reading skills, attitudes towards critical reading, Faculty of Education students
Author Related Publications
Hiam Jaber Fattouh Mahmoud, "فعالية استراتيجية مراقبة الفهم في تنمية مهارات القراءة الناقدة لدى طلاب كلية التربية النوعية.", كليه التربيه النوعيه, 2023
More
Department Related Publications
Rehab Talaat Mahmoud Attia, "فاعلية مقرر مقترح فى اللغة العربية بمدارس الفصل الواحد فى ضوء أهدافها واحتياجات الدراسات (ماجستير)", لايوجد, 1900
More
Norhan Hessien Ibrahim Elnashwa, " فاعلية برنامج تدريبى قائم على النظرية البنائية فى تنمية بعض عادات العقل المعرفية لدى دراسات الفصل الواحد (ماجستير لم يناقش بعد)", لايوجد, 1900
More
Hanim Khalid Mohamed Mohamed Saleem, "Preparing Classroom and Community Education Teacher in Egypt in the Light of the Information Revolution: A Case Study", Journal of American Science 2014;10(X), 2014
More
Hanim Khalid Mohamed Mohamed Saleem, "تصور استراتيجى لحصول كليات التربية النوعية فى مصر على الاعتماد المؤسسى " دراسة حالة "", مؤتمر التخطيط الإستراتيجي لجودة واعتماد المؤسسات الجامعية والتعليمية العربية نحو أفاق للتميز, 2012
More
Salah Sheref Abdelwahab Ali, "القدرة على حل المشكلات ومهارات ما وراء المعرفة لدى العاديين والمتفوقين عقليا", مجلة كلية التربية جامعة عين شمس, 2003
More
جامعة المنصورة
جامعة الاسكندرية
جامعة القاهرة
جامعة سوهاج
جامعة الفيوم
جامعة بنها
جامعة دمياط
جامعة بورسعيد
جامعة حلوان
جامعة السويس
شراقوة
جامعة المنيا
جامعة دمنهور
جامعة المنوفية
جامعة أسوان
جامعة جنوب الوادى
جامعة قناة السويس
جامعة عين شمس
جامعة أسيوط
جامعة كفر الشيخ
جامعة السادات
جامعة طنطا
جامعة بنى سويف