رؤية مقترحة لمتطلبات تطبيق التعليم الهجين بالجامعات المصرية فى ضوء خبرات بعض الجامعات الأجنبية

Faculty Education Year: 2021
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة كلية التربية - جامعة سوهاج مجلة كلية التربية - جامعة سوهاج Volume:
Keywords : رؤية مقترحة لمتطلبات تطبيق التعليم الهجين    
Abstract:
In the light of what the world is witnessing of the repercussions of the Corona virus, it requires all universities to adapt and remedy these changes, including the application of hybrid education within university institutions all over the world, and Egyptian universities in particular, so The current research aimed mainly to present a proposed vision for the requirements of applying hybrid education in Egyptian universities, in line with the nature of Egyptian society, by making use of the experiences of some foreign universities in the field of applying hybrid education. The research concluded with several results, the most prominent of which are: the lack of effectiveness and efficiency of the hybrid education system in Egyptian universities. Due to the presence of several obstacles that prevented this from being achieved, the most prominent of which is: Weak technological infrastructure, insufficient qualification and training of faculty members, and a lack of awareness among students of their roles and responsibilities in light of hybrid education. The most important requirements for applying hybrid education in Egyptian universities were also reached, which are: administrative organizational requirements, requirements for faculty members, requirements for students, requirements for educational content and activities associated with hybrid education, and requirements for evaluation. The nature of the current research required using the descriptive and analytical approach, and the research proceeded according to this approach in a set of steps that began with the general framework of the research, then set an intellectual framework for hybrid education in terms of the concept, and the differences between hybrid education and blended education, its features and success factors, and models of hybrid education, Strategies, and obstacles to its implementation, Then this was followed by presenting the most prominent features of hybrid education applications in some foreign universities, then presenting and analyzing the reality of the Egyptian efforts made towards the application of hybrid education and the obstacles to its application, and the research concluded by presenting a proposed analytical view of the requirements for the effective and distinctive application of hybrid education in Egyptian universities in light of the benefit from the intellectual framework of the study And the experiences of some foreign universities. Keywords: Hybrid Education, Face-to-face Education, Distance Education, Digital Society, Corona Pandemic.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Roa Mohamed Osman Osman Sabih, "تصور مقترح لآليات تحقيق التمكين الرقمي بجامعة الزقازيق وعلاقتها بجائحة كورونا فى ضوء الخبرة الهندية", مجلة كلية التربية - جامعة عين شمس, 2021 More
  • Roa Mohamed Osman Osman Sabih, "الجامعات الخضراء ببعض الدول الأجنبية وعلاقتها بالتنمية المستدامة وإمكان الإفادة منها في الجامعات المصرية", مجلة كلية التربية - جامعةالمنوفية, 2021 More
  • Roa Mohamed Osman Osman Sabih, "دراسة مقارنة لممارسات تعليم الظل في كل من كوريا الجنوبية وماليزيا وإمكان الإفادة منها في مصر", مجلة كلية التريبة - جامعة حلوان, 2023 More
  • Roa Mohamed Osman Osman Sabih, "تفعيل دور التحالفات الإستراتيجية بالجامعات المصرية لدعم الميزة التنافسية المستدامة في ضوء خبرات بعض الجامعات الأجنبية", مجلة كلية التربية - جامعة حلوان, 2023 More
  • Roa Mohamed Osman Osman Sabih, "القيادة الكمومية كمدخل لتلبية متطلبات الانتقال إلى الثورة الصناعية الخامسة بجامعة الزقازيق"دراسة ميدانية"", مجلة كلية التربية - جامعة حلوان, 2024 More

Department Related Publications

  • Eman Wasfy Kamel Elsayed Hrab, "مؤشر التعلم المركب لقياس التعلم مدى الحياة فى كندا وإمكانية الإفادة منه فى مصر", الجمعية المصرية للتربية المقارنة والإدارة التعليمية, 2016 More
  • Eman Wasfy Kamel Elsayed Hrab, "دراسة مقارنة لمجتمعات الممارسة في جامعات بعض الدول الأجنبية وإمكانية الإفادة منها في مصر.", كلية التربية ، جامعة سوهاج, 2020 More
  • Eman Wasfy Kamel Elsayed Hrab, "المدارس الجاذبة وتطبيقاتها في التعليم الثانوي في بعض الولايات المتحدة الأمريكية وإمكان الإفادة منها في مصر.", كلية التربية بجامعة سوهاج, 2020 More
  • Viola Monier Abdou Mansour, "ممارسات التربية الخاصة للأطفال الذين يعانون من اضطرابات طيف التوحد في المملكة المتحدة ومصر: دراسة مقارنة", المؤسسة الدولية لآفاق المستقبل, 2021 More
  • Viola Monier Abdou Mansour, "دراسة مقارنة لتطبيقات التعليم عبر الوطني في جامعات كل من الصين و استراليا وإمكان الإفادة منها في مصر.", كلية التربية - جامعة سوهاج, 2021 More
Tweet