التفاعل بين الأنشطة التكيفية ونمط الدعم ببيئة التعلم متعدد الفواصل وأثره على تنمية مهارات تصميم الكتب التفاعلية والانخراط فى التعلم لدى طلاب تكنولوجيا التعليم.

Faculty Specific Education Year: 2024
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: Volume:
Keywords : التفاعل , الأنشطة التكيفية ونمط الدعم ببيئة    
Abstract:
The Spaced learning environment depends on presenting the content on three repetitions, with breaks between each repetition of (10) minutes. The adaptive activity is presented in the second stage of repetition, taking into account the learning style and providing scaffold during the performance of the activity; The aim of the research is to investigate the impact of the interaction between adaptive activities and scaffold style in the Spaced learning environment on developing interactive book design skills and engaging in learning among educational technology students. The analytical descriptive approach was used, the experimental approach, and the steps of the research included selecting a sample of (120) students from the third year students of the Education Technology Division in the Faculty of Specific Education, Zagazig University. Where the experiment was conducted on four experimental groups, the first taught in the style of scaffold (immediate) and adaptive activity according to the (avoidant) learning style, the second in the style of scaffold (immediate) and adaptive activity according to the (participatory) learning style, the third in the style of scaffold (delayed) and adaptive activity according to the (avoidant) learning style, the fourth with the (delayed) scaffold and adaptive activity according to the (participatory) learning style. The measurement tools were the achievement test, the observation card, the product quality assessment card and the learning engagement scale. The results of the research resulted in the presence of statistically significant differences at the level of significance ≤ (0.05), between the average ranks of the students of the experimental groups in the cognitive achievement test in favor of the second experimental group (immediate support / adaptive activity according to the participatory learning method), and in the observation card associated with the aspect Performance, final product quality card, learning engagement scale for the fourth experimental group (delayed support / adaptive activity according to the participatory learning style). Key words : Adaptive Activities - Scaffolding Pattern - Spaced Learning Environment - Interactive Books - Engaging in Learning.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Amal Elsayed Ahmed Eltahier, "كفايات تكنولوجيا التعليم اللازمة لإعداد معلمي الدمج التربوي في ضوء المستحدثات التكنولوجية", جامعة الزقازيق, 2019 More
  • Amal Elsayed Ahmed Eltahier, "مقترح لتفعيل دور التربية العملية بقسم تكنولوجيا التعليم", مجلة كلية التربية جامعة حلوان, 2016 More
  • Amal Elsayed Ahmed Eltahier, "نمطا الفيديو (التفاعلي، الخطي) في بيئة التعلم المقلوب وأثرهما في تنمية مهارات استخدام الإنترنت والاتجاه نحو المادة لدى طلاب تكنولوجيا التعليم", مجلة تكنولوجيا التعليم, 2017 More
  • Amal Elsayed Ahmed Eltahier, "تصميم الرسوم المعلوماتية المتشعبة "الهايبر إنفوجرافيك" وفقًا لنظرية المرونة المعرفية وأثرها في إكساب طلاب تكنولوجيا التعليم أخلاقيات المواطنة الرقمية، وتنمية المرونة المعرفية لديهم", مجلة تكنولوجيا التعليم, 2018 More
  • Amal Elsayed Ahmed Eltahier, "فاعلية فصل سحابي قائم على تطبيقات أوفيس 365 في تنمية الوعي بالمعلومات الرقمية ومهارات التفكير الناقد لدى طلاب تكنولوجيا التعليم", المؤتمر الدولي الأول-كلية التربية النوعية جامعة المنيا, 2018 More

Department Related Publications

  • Manar Hamed Abdallah Hamed, "أنماط الدعم التعليمي باستخدام الإنفو جرافيك في بيئة التعلم الإلكتروني القائم على الحالة وأثرها في تنمية مهارات حل المشكلات لدى الطلاب معلمي الحاسب الآلي", كلية التربية، جامعة دمنهور, 2017 More
  • Manar Hamed Abdallah Hamed, "التفاعل بين نمطي الإبحار والأسلوب المعرفي في بيئة التعلم المنتشر وأثره على إكساب المهارات الحاسوبية والتقبل التكنولوجي لدى طلبة تكنولوجيا التعليم", كلية التربية النوعية، جامعة بنها, 2021 More
  • Manar Hamed Abdallah Hamed, "فاعلية التعلم المصغر القائم على محفزات الألعاب في تنمية بعض مهارات البرمجة لدى الطلاب الجامعيين الصم", الجمعية الدولية للتعليم والتعلم الإلكتروني, 2021 More
  • Manar Hamed Abdallah Hamed, "أثر اختلاف نمطي التعلم الإلكتروني (المتزامن/ غير المتزامن) في بيئة التعلم الشخصية على تنمية مهارات بعض تطبيقات المستحدثات التكنولوجية والحاجة إلى المعرفة لدى طلاب تكنولوجيا التعليم", الجمعية الدولية للتعليم والتعلم الإلكتروني, 2021 More
  • Manar Hamed Abdallah Hamed, "أثر اختلاف نمطي التدريب الإلكتروني (المباشر - الهجين) في بيئة التعلم النقال على تنمية المهارات الرقمية التعليمية لدى أخصائيي تكنولوجيا التعليم", الجمعية الدولية للتعليم والتعلم الإلكتروني, 2022 More
Tweet