أثر التفاعل بين أنماط عرض الخرائط الذهنية الإلكترونية والأسلوب المعرفي على تنمية التحصيل ومهارات التفكير البصرى لدى طلاب تكنولوجيا التعليم. "The Impact of the Interaction Between Display Styles of Electronic Mind Maps and Cognitive Style on the Development of Achievement and Skills of Visual Thinking in Educational Technology Students".

Faculty Specific Education Year: 2024
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: Volume:
Keywords : , التفاعل , أنماط , الخرائط الذهنية الإلكترونية والأسلوب    
Abstract:
Research Authority: Faculty of Specific Education - Zagazig University. The objective of the current research is to explore the effect of the interaction between the patterns of presentation of electronic mental maps (the static-interactive) and the cognitive (total-analytical) method on the development of achievement and visual thinking skills of students of educational technology. The researcher used the descriptive approach in the study, analysis, design and semi-empirical approach in measuring the effect of the independent variables of the research on the dependent variables at the stage of strengthening (120) students from the second division of the Division of Educational Technology, divided into four experimental groups of 30 students: Students of the cognitive style "total" study through the static mode of presentation of electronic mental maps, "(second) students of the analytical method" studying through the static mode of presentation of electronic mental maps ", (third)" cognitive students "total "They study through the interactive mode of presentation of electronic mental maps (fourth) "Students of the analytical style" are taught through the interactive mode of presentation of electronic mental maps. The research has reached a number of results, the most important of which are: • Priority of the proposed site based on the presentation of interactive mental maps in the development of achievement and visual thinking skills of students of educational technology. • Students preference for analysis of students total-achievement development and visual thinking skills among students of educational technology. • The proposed site, based on the E-Mapping Model and the Analytical Knowledge Method, has a significant impact on the development of cognitive achievement and visual thinking skills among students of educational technology. Key words: Electronic Mind Maps - Cognitive Methods - Visual Thinking.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Mohamed Mohamed Ibrahim Ali, "التفاعل بين تلميحات الفيديو التفاعلي وأساليب التعلم ببيئة التعلم المعكوس وأثره على تنمية مهارات حل المشكلات والكفاءة الرقمية لدى طلاب تكنولوجيا التعليم. Interaction between the Interactive Video Cues and Learning Styles in a Flipped Learning Environment and its Effect on Developing Problem Solving Skills and Digital Competency among Students of Educational Technology.", 2024 More

Department Related Publications

  • Naglaa Saied Mohamed Ahmed, "فاعلية إستخدام الألعاب الإلكترونية التعليمية علي تنمية مهارات التفكير وحل المشكلات التعليمية عند التلاميذ.", مجلة دراسات بحوث التربية النوعية جامعة الزقازيق, 2020 More
  • Naglaa Saied Mohamed Ahmed, "أثر وعي معلمات رياض الأطفال بتطبيقات الذكاء الرقمي علي النمو المعرفي لدي الأطفال.", مجلة رابطة التربويين العرب, 2021 More
  • Manar Hamed Abdallah Hamed, "أثر اختلاف نمطي التدريب الإلكتروني (المباشر - الهجين) في بيئة التعلم النقال على تنمية المهارات الرقمية التعليمية لدى أخصائيي تكنولوجيا التعليم", الجمعية الدولية للتعليم والتعلم الإلكتروني, 2022 More
  • Eman Gamal Elsayed Ghoniem, "أثر التفاعل بين نمط الفيديو القائم على التعلم المصغر (خطى/ تفاعلي) وأسلوب تقديمه (أسئلة ضمنية/ تلميحات) على تنمية بعض مهارات البرمجة كائنية التوجه لدى طلاب الحاسب الآلي", الجمعية المصرية لتکنولوجيا التعليم, 2022 More
  • Eman Gamal Elsayed Ghoniem, "Integrating Problem-Based Learning Into Blended Learning To Enhance Students’ Programming Skills", Journal of Positive School Psychology, 2022 More
Tweet