تأثير استخدام الحركات التعبيرية على المهارات الحركية الأساسية وتنمية الكفاءة الإدراكية الحركية والتفكير الإبتكارى لأطفال ما قبل المدرسة

Faculty Physical Education for Girls Year: 2019
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة بحوث التربية الشاملة كلية التربية الرياضية بنات –ء مجلة بحوث التربية الشاملة كلية التربية الرياضية بنات –جامعة الزقازيق Volume:
Keywords : تأثير استخدام الحركات التعبيرية , المهارات الحركية    
Abstract:
his research aims to determine the extent of the impact of the use of expressive movements on basic motor skills and the development of perceptual-motor competence and innovative thinking for pre-school children. The basic research sample was chosen intentionally, and it numbered (40) children, representing 42.6%. A number of (10) children were drawn as a sample for the study. This was conducted to calculate the scientific coefficients (validity - reliability) of the tests and measurements used under research. Thus, the basic research sample became (30) children who were divided into two groups, one experimental and the other control, each consisting of (15) children. The research conclusions resulted in the following: 1- The proposed program using expressive movements contributed in a positive and effective way to improving the level of performance of basic motor skills (walking - running - jumping - jumping - throwing and standing the ball - kicking the ball - dribbling) for the children of the experimental group. 2- The proposed program using expressive movements contributed in a positive and effective way to improving the level of cognitive-motor competence (physical self - sense of space and directions - perception of shapes - sense of balance - eye-hand coordination - auditory discrimination - rhythm and neuromuscular control) for the children of the experimental group. 3- The proposed program using expressive movements contributed in a positive and effective way to the ability to think innovatively (fluency - originality - imagination) for the children of the experimental group. 4- The traditional program followed contributed to a small degree in improving some basic motor skills, perceptual-motor efficiency, and the ability to think innovatively under investigation for the children of the control group. 5- The children of the experimental group outperformed the children of the control group in all variables of basic motor skills, perceptual-motor efficiency, and the ability to think innovatively under investigation.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Radwa Mohamed Mahmoud, "تأثير برنامج تعليمى باستخدام أنشطة استكشافية حركية علي بعض المتغيرات البدنية والمهارية في الكرة الطائرة لضعاف السمع بالمرحلة الإعدادية", بحث منشور فى المؤتمر الدولى السابع بكلية التربية الرياضية للبنات بالجزيرة جامعة حلوان, 2016 More
  • Radwa Mohamed Mahmoud, "تأثير استخدام الألعاب التمهيدية على تعلم مهارات ألعاب القوى بدرس التربية الرياضية لدى تلميذات الحلقة الثانية من التعليم الأساسى", بحث منشور فى مجلة بحو ث التربية البدنية والرياضة بكلية التربية الرياضية جامعة بنها, 2016 More
  • Radwa Mohamed Mahmoud, "تأثير استخدام الألعاب المتنوعة (الحركية – الشعبية) على تنمية التفاعل الاجتماعى للأطفال من 5- 6 سنوات", بحث منشور فى المؤتمر العلمى الرابع (رؤية مستقبلية ل لبحث العلمى تطوير ٢٥ فبراير – الرياضة العربية من ٢٢ كلية التربية الرياضية للبنين جامعة الزقازيق, 2017 More
  • Radwa Mohamed Mahmoud, "فاعلية التعلم النشط بطريقة (فكر – زاوج – شارك) فى تعلم بعض المهارات الأساسية فى كرة السلة لتلميذات المرحلة الابتدائية", بحث منشور فى مجلة بحوث التربية الشاملة المجلد الأول النصف الأول بكلية التربية الرياضية للبنات جامعة الزقازيق, 2018 More
  • Radwa Mohamed Mahmoud, "تأثير استخدام أنشطة المونتيسورى بدرس التربية الرياضية على الذات البدنية وبعض مهارات كرة اليد لتلميذات المرحلة الابتدائية", بحث منشور فى المجلة العلمية للت ربية البدنية وعلوم الرياضة بكلية التربية الرياضية للبنين جامعة حلوان, 2018 More

Department Related Publications

  • Eman Hassan Mohamed Hassan Elharony , "تأثير توقيت عرض الوسيلة التعليمية على مستوى الاداءالحركى فى التمرينات الفنية الحديثة ", لايوجد, 1900 More
  • Eman Hassan Mohamed Hassan Elharony , "دراسة مقارنة لتركيز دهنيات الدم وبعض المتغيرات الفسيولوجية لدى الممارسات الرياضية التحميلية وغير التحميلية وغير الممارسات ", لايوجد, 1900 More
  • Kawthar Abdelmigeed Elsayed Ahmed Kasem, "تأثير برنامج تعليمى بإستخدام الموديولات الذاتية الإيجابية على الأداء الفعلى للطالبة المعلمة بكلية التربية الرياضية ", المؤتمر العلمى الدولى الثالث - كلية التربية الرياضية للبنات - جامعة الزقازيق, 2008 More
  • Maha Mohamed Abdelwahab, "تأثير استخدام التعلم النشط على تعلم بعض المهارات الاساسية في ألعاب القوى لتلاميذ الحلقة الاولى من التعليم الأساسي", جامعة الزقازيق, 2015 More
  • Maha Mohamed Abdelwahab, "تأثير الدمج بين أسلوبي الإثراء والتجميع على تعلم بعض مهارات الكرة الطائرة لتلميذات مدارس الثانوية الرياضية.", كلية التربية الرياضية للبنين بالهرم جامعة حلوان, 2012 More
Tweet