التخطيط الاستراتيجي لتنميــــــة قـــــدرات المعلميــــن بمرحلة التعليم الأساسي فـي ضوء العصر الرقمـــي

Faculty Specific Education Year: 2022
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة كلية التربية جامعة الفيوم مجلة كلية التربية جامعة الفيوم Volume:
Keywords : التخطيط الاستراتيجي لتنميــــــة قـــــدرات المعلميــــن بمرحلة    
Abstract:
STRATEGIC PLANNING TO DEVELOP TEACHERS IN BASIC EDUCATION STAGE IN TERMS OF DIGITAL AGE The current research aims to: identify the common features of strategic planning, digital age, and its reflection on teachers of basic education in contemporary educational thought, and to identify the problems of current reality to develop teachers in basic education stage capabilities, and to propose scenarios for developing teachers in basic education stage capabilities in terms of digital age. To achieve these goals, the research relied on descriptive approach in data collection, description, and analysis, in addition to using SWOT analysis (or environmental survey) as the current research requires an internal survey of strengths and weaknesses and an external survey of opportunities and threats, the current research also relied on the questionnaire directed to basic education teachers to determine the problems of developing their capabilities in terms of digital age. The research sample consisted of 80 teachers and managers on the questionnaire, distributed as follows (50) teachers, (20) managers, and (10) mentors. The research reached to propose three scenarios for developing basic education teachers’ capabilities in terms of digital age. Keywords: strategic planning - teacher Capability development - basic education in digital age.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Fatma Mohamed Bahgat, "The Community Participation Consolidation for Developing The One - Classroom Schools In Sharkia To Achieve The Social Integration (A proposed Perspective)", جامعة القاهرة, 2015 More
  • Fatma Mohamed Bahgat, "الخلفية الاجتماعية لدراسات مدارس الفصل الواحد (بحث فى قرية مصرية) (ماجستير لم يناقش بعد)", لايوجد, 1900 More
  • Fatma Mohamed Bahgat, "تفعيل دور الدراسات العليا التربوية فى مواجهة بعض المشكلات المجتمعية بمصر فى ضوء خبرة كلا من الولايات المتحدة الامريكية وماليزيا", 2024 More
  • Fatma Mohamed Bahgat, "الخدمات المساندة للطلاب ذوى الاحتياجات الخاصة بكلية التربية النوعية بجامعة الزقازيق فى ضوء تحقيق مبدأ تكافؤ الفرص التعليمية (دراسة تقويمية)", مجلة العلوم التربوية كلية الدراسات التربوية جامعة القاهرة, 2019 More
  • Fatma Mohamed Bahgat, "آليات تحقيق التنمية المستدامة فى ضوء مفهوم التعليم الريادى فى الجامعات المصرية : تصور مقترح", كلية التربية جامعة بنها, 2020 More

Department Related Publications

  • Salah Sheref Abdelwahab Ali, "تشخيص ذوى صعوبات التعلم باستخدام الاختبارات التحصيلية مرجعية المحك فى ضوء نظرية الاستجابة للمفردة لتلاميذ المرحلة الابتذائية فى مادتى الرياضيات والعلوم", مجلة كلية التربية جامعة بنى سويف 2007, 2007 More
  • Salah Sheref Abdelwahab Ali, "اثر استخام التعلم الالكترونى فى تنمية كل من المعتقدات المعرفية والتنظيم الذاتى للتعلم والتحصيل لدى طلاب الجامعة", كلية الربية جامعة بنى سويف, 2010 More
  • Akram Abdelsatar Mohamed Deab Ghaniem, "دراسة مقارنة لتطبيقات النموذج الأوروبي للتميز في مؤسسات التعليم العالي ببعض الدول وإمكانية الإفادة منها في مصر", مجلة الجمعية المصرية للتربية المقارنة ( مجلة التربية المقارنة والدولية ), 2017 More
  • Amro Fathy Abdelwahab Mohamed Elsayed, "The Effect of Content and Language Integrated Learning (CLIL) on Developing English Majors' Linguistic Competence and Critical Cultural Awareness", مجلة البحث العلمى فى التربية- كلية تربية بنات عين شمس, 2021 More
  • Eman Ahmed Hany, "تطوير شعبة معلم الفصل والتعليم المجتمعي في ضوء مؤشرات جودة الحياة التعليمية : دراسة حالة كلية التربية النوعية جامعة الزقازيق", كلية التربية بالإسماعيلية جامعة قناة السويس, 2019 More
Tweet