الثالوث المظلم في الشخصية وعلاقته بالتنمر التقليدي والالكتروني لدى طلاب المدارس الثانوية Dark Triad of Personality in relation to Traditional Bullying and Cyber-bullying among Secondary School Students

Faculty Specific Education Year: 2021
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: المجلة المصرية للدراسات النفسية الجمعية المصرية للدراسات النفسية Volume:
Keywords : الثالوث المظلم , الشخصية وعلاقته بالتنمر التقليدي    
Abstract:
The current study aimed to identify the relationships between the dark triad of personality and both traditional bullying and cyber-bullying among secondary school students, as well as finding out gender differences in all of the study variables. A total of 212 secondary school students (aging from 15 -18 years, SD= 16.61) were administered the study tools including Dark Personality Scale (SD3, Jones & Paulhus, 2014); 9 items for bullying behaviors from the Olweus Bully/Victim Questionnaire, 1996; Cyber-bullying Questionnaire (Calvete et al., 2010). Results showed that Psychopathy and Machiavellianism were positively and significantly correlated to both traditional bullying and cyber-bullying, while Narcissism was negatively correlated to them. Regression Anaysis results revealed that only psychopathy positively predicted bullying and cyber-bullying, while Narcissism negatively predicted them. No gender differences were found in traditional bullying, cyber-bullying or dark triad traits.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Hala Ahmed Abdel Halim Metwally, "الجهد الانفعالي وعلاقته بالاحتراق النفسي لدى المعلمين Emotional Labor and its relationship to Psychological Burnout among Teachers", كلية التربية جامعة الزقازيق, 2020 More
  • Hala Ahmed Abdel Halim Metwally, "الخوف من تفويت الأحداث (فومو) كمتغير وسيط في العلاقة بين تقدير الذات المنخفض وإدمان استخدام موقع التواصل الاجتماعي (الفيسبوك) لدى طلاب الجامعة Fear of Missing Out (FoMO) as a mediatior in the relationship between Low Self Esteem and Facebook Addiction among undergraduate students", جامعة بور سعيد, 2021 More
  • Hala Ahmed Abdel Halim Metwally, "عوامل ماوراء المعرفة كمتغير وسيط بين نمط الاستجابة للضغوط والقلق لدى طلاب وطالبات الدراسات العليا بجامعة الزقازيق Metacognitive Factors as mediators between Stress Response and Anxiety in postgraduate students at Zagazig University", كلية التربية جامعة الزقازيق, 2022 More
  • Hala Ahmed Abdel Halim Metwally, "الدور الوسيط للضغوط المُدركة لوباء كورونا في العلاقة بين الحساسية لعدم اليقين والسعادة النفسية الذاتية The mediating role of Perceived Stress related to Covid-19 pandemic in the relationship between Intolerance of Uncertainty and Subjective Wellbeing", جامعة بنها, 2022 More
  • Hala Ahmed Abdel Halim Metwally, "المخططات المعرفية اللاتكيفية المنبئة بالوساوس والأفعال القهرية لدى طلاب الدراسات العليا "دراسة سيكومترية-اكلينيكية" Early Maladaptive Schemas predicting Obsessions and Compulsions among Postgraduate Students (A psychometric-clinical study)", جامعة سوهاج, 2023 More

Department Related Publications

  • Norhan Hessien Ibrahim Elnashwa, " فاعلية برنامج تدريبى قائم على النظرية البنائية فى تنمية بعض عادات العقل المعرفية لدى دراسات الفصل الواحد (ماجستير لم يناقش بعد)", لايوجد, 1900 More
  • Halaa Ahmed Ibrahiem Mohamed Elgalad, "الهدر فى مدارس الفصل الواحد بمحافظة الشرقية ودور المجتمع المحلى فى مواجهته " تصور مقترح" (ماجستير)", لايوجد, 1900 More
  • Halaa Ahmed Ibrahiem Mohamed Elgalad, "إعداد معلمات مدارس الفصل الواحد وتنميتهن مهنيا فى ضوء متطلبات الجودة " تصور مقترح" (دكتوراة لم تناقش بعد)", لايوجد, 1900 More
  • Walaa Fawzy Abdelhalim Ahmed, "المنظور المستقبلى كمفهوم دافعى – معرفى وعلاقته بكل من القدرة على حل المشكلات والتحصيل الدراسى لدى طالبات شعبة معلم الفصل الواحد (ماجستير)", لايوجد, 1900 More
  • Fatma Mohamed Bahgat, "The Community Participation Consolidation for Developing The One - Classroom Schools In Sharkia To Achieve The Social Integration (A proposed Perspective)", جامعة القاهرة, 2015 More
Tweet