Developing EFL Student Teachers' Professional Competence through the Sheltered Instruction Observation Protocol Model

Faculty Specific Education Year: 2021
Type of Publication: ZU Hosted Pages: 373-397
Authors:
Journal: جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربوية جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربوية Volume: 22
Keywords : Developing , Student Teachers' Professional Competence through    
Abstract:
Recently, studies have stressed the need to enhance teachers' professional development, particularly professional competence. Nevertheless, less research is conducted to fill the gap between theoretical knowledge and actual classroom practices. Therefore, this study aimed at investigating the effect of using the sheltered instruction observation protocol (SIOP) model on EFL student teachers' professional competence. To fulfill this purpose, 48 EFL student teachers enrolled in the third year, English Section at the Faculty of Specific Education, Zagazig University were chosen as the study sample. They were divided into two equal groups: an experimental group (n= 24) and a control one (n= 24). To obtain data collection, a pre-post professional competence observation checklist was designed to assess students' level before and after treatment. Findings revealed that the experimental group surpassed the control one in the overall professional competence and its dimensions, ie knowledge and understanding, skills, and dispositions. Data analysis also revealed significant improvement in the first two dimensions.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Amro Fathy Abdelwahab Mohamed Elsayed, "The Effect of the Interactive Reading Model on Developing Some Reading Comprehension Skills and Reading Strategy Awareness of EFL Faculty of Specific Education Freshmen Students", الجمعية المصرية للقراءة و المعرفة, 2016 More
  • Amro Fathy Abdelwahab Mohamed Elsayed, "Enhancing Postgraduate English Majors' Academic Writing Skills and Self-Efficacy Using Metadiscourse Markers", مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية, 2020 More
  • Amro Fathy Abdelwahab Mohamed Elsayed, "The Effect of Using Dialogic Teaching on Developing English Majors' Critical Thinking Skills and Metacognitive Awareness", مجلة کلية التربية فى العلوم التربوية- جامعة عين شمس, 2020 More
  • Amro Fathy Abdelwahab Mohamed Elsayed, "The Effect of Content and Language Integrated Learning (CLIL) on Developing English Majors' Linguistic Competence and Critical Cultural Awareness", مجلة البحث العلمى فى التربية- كلية تربية بنات عين شمس, 2021 More
  • Amro Fathy Abdelwahab Mohamed Elsayed, "Utilizing the Social Constructivist Approach via Online Learning Environments to Enhance English Majors' Critical Writing Skills", جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربوية, 2022 More

Department Related Publications

  • Salah Sheref Abdelwahab Ali, "تشخيص ذوى صعوبات التعلم باستخدام الاختبارات التحصيلية مرجعية المحك فى ضوء نظرية الاستجابة للمفردة لتلاميذ المرحلة الابتذائية فى مادتى الرياضيات والعلوم", مجلة كلية التربية جامعة بنى سويف 2007, 2007 More
  • Salah Sheref Abdelwahab Ali, "اثر استخام التعلم الالكترونى فى تنمية كل من المعتقدات المعرفية والتنظيم الذاتى للتعلم والتحصيل لدى طلاب الجامعة", كلية الربية جامعة بنى سويف, 2010 More
  • Akram Abdelsatar Mohamed Deab Ghaniem, "دراسة مقارنة لتطبيقات النموذج الأوروبي للتميز في مؤسسات التعليم العالي ببعض الدول وإمكانية الإفادة منها في مصر", مجلة الجمعية المصرية للتربية المقارنة ( مجلة التربية المقارنة والدولية ), 2017 More
  • Amro Fathy Abdelwahab Mohamed Elsayed, "The Effect of Content and Language Integrated Learning (CLIL) on Developing English Majors' Linguistic Competence and Critical Cultural Awareness", مجلة البحث العلمى فى التربية- كلية تربية بنات عين شمس, 2021 More
  • Eman Ahmed Hany, "تطوير شعبة معلم الفصل والتعليم المجتمعي في ضوء مؤشرات جودة الحياة التعليمية : دراسة حالة كلية التربية النوعية جامعة الزقازيق", كلية التربية بالإسماعيلية جامعة قناة السويس, 2019 More
Tweet