SPECIAL EDUCATION PRACTICES FOR CHILDREN WITH AUTISM SPECTRUM DISORDERS IN EGYPT AND ENGLAND: A COMPARATIVE STUDY

Faculty Education Year: 2021
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: FACTA UNIVERSITATIS Series University of Niš, Serbia Volume:
Keywords : SPECIAL EDUCATION PRACTICES , CHILDREN WITH AUTISM    
Abstract:
This study aims to compare the development of special education practices for children with autism spectrum disorders (ASD) in Egypt and England and gain an understanding of those factors that enhance or hinder special education in both countries. The study applies a comparative framework method. The findings provide a better understanding of special education practices and factors that enhanced or hindered the special education for ASD across the two countries. The findings reveal that special education practice in Egypt was hindered by low economic status, scarcity of cultural awareness, inadequate financial support, absence of education policy for ASD, and political orientation towards centralization. While, in England education policy, cultural awareness, economy, and scientific technology have been identified as important enhancing factors for special education. The study suggests some recommendations for developing special education for ASD in Egypt.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Ereny Samir Awad Gobrial, "). Comorbid psychopathology in children with Autism Spectrum Disorder in Egypt", UK, 2018 More
  • Ereny Samir Awad Gobrial, "The Quality of Autism Spectrum Disorders Online Websites Promoting Awareness and Supporting Parents: The Case of Arabic Website", UK, 2018 More
  • Ereny Samir Awad Gobrial, "Comorbid Mental Health Disorders in children with Autism Spectrum Disorder in Egypt", UK, 2019 More
  • Ereny Samir Awad Gobrial, "The Lived Experiences of Mothers of Children with the Autism Spectrum Disorders in Egypt", UK, 2018 More
  • Ereny Samir Awad Gobrial, "فاعلية برنامج لدعم السلوك الإيجابى لخفض مستوى سلوكات التحدى لدى الطفل التوحدى و المعاق ذهنياً: دراسة حالة", مصر, 2017 More

Department Related Publications

  • Hisham Ibrahim Abdallah Mohammed, "دراسة لموضع الضبط فى علاقته بكل من قوة الأنا والقلق لدى عينة من طلبة وطالبات جامعة قطر .", مركز البحوث التربوية بجامعة قطر ، الدوحة ، دولة قطر ., 1996 More
  • Hisham Ibrahim Abdallah Mohammed, "الإرشاد المعرفى السلوكى ومدى فاعليته فى خفض بعض الاضطرابات الانفعالية لدى الأفراد ذوي الحاجات الخاصة .", جامعة الخليج العربي ، مسقط 19-21 إبريل 1999م, 1999 More
  • Ashraf Mohamed Abdelhamied Deabes, "اضطرابات النوم وعلاقتها بالمشكلات السلوكية لدى ذوي العرض داون", مجلة التربية الخاصة، مركز المعلومات التربوية و النفسية والبيئية، كلية التربية, 2016 More
  • Ashraf Mohamed Abdelhamied Deabes, "فعالية برنامج لتنمية الصلابة النفسية وأثره في خفض الضغوط النفسية لدى أمهات الأطفال ذوي اضطراب التوحد", مجلة الإرشاد النفسي، مركز الإرشاد النفسي، جامعة عين شمس, 2016 More
  • Ashraf Mohamed Abdelhamied Deabes, "فعالية التدريب على مهارات الوعي الصوتي في خفض بعض اضطرابات النطق لدى الأطفال زارعي القوقعة الالكترونية", مجلة التربية الخاصة، مركز المعلومات التربوية والنفسية والبيئية، كلية التربية - جامعة الزقازيق, 2014 More
Tweet