فاعلية استخدام الألعاب التعليمية لتنمية بعض مهارات ما قبل الحساب لأطفال الروضة فى ضوء منهج منتسورى

Faculty Early childhood education Year: 2022
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة دراسات الطفولة مجلة دراسات الطفولة كلية الدراسات العليا للطفولة جامعة عين شمس Volume:
Keywords : فاعلية استخدام الألعاب التعليمية لتنمية , مهارات    
Abstract:
The aim of this research is to develop pre-arithmetic skills for children of the first level in kindergarten, which are (attention and observation, arrangement and order, recognition of shapes, sizes and patterns, sorting and classification, one-to-one symmetry, comparison and measurement, statistics and probability) through a program based on educational games in the light of Montessori Method And the answer to the main question, which is what is the effectiveness of using educational games in developing some pre-arithmetic skills for children of the first level in kindergarten in the light of Montessori Method, Where the researcher used the experimental approach with a quasi-experimental design for one experimental group on a sample of first-level children (4-5 years), and the number of children reached (40) boys and girls (15) males and (25) females. The research tools were determined in the scale of pre-calculation skills for the kindergarten child (prepared by the researcher), and this scale was applied pre-, post- and follow-up after making sure of its validity and calculating its stability, and the educational games program in the light of Montessori Method (prepared by the researcher).One of the most important results was that there were statistically significant differences at the 0.01 level between the mean scores of the experimental research sample members in the tribal and remote measurements of the pre-calculation skills scale for the kindergarten child (dimensions and total score) in favor of the post-measurement, and there were statistically significant differences at the 0.01 level between The mean scores of the experimental research sample members (males and females) in the post-measurement of the pre-calculation skills scale for the kindergarten child (dimensions and total score) in favor of females. The research recommended the necessity of holding training courses for female teachers to train them on how to prepare and use educational games in the light of the Montessori approach, and the need to pay attention to developing pre-arithmetic skills before starting to teach numbers and arithmetic operations for the kindergarten child.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Lamiaa Ahmed Mohamed Elsagheer, "فعالية برنامج قائم على السقالات التعليمية في تنمية المهارات الحياتية لدى طفل الروضة في ضوء منهج 2.0", مجلة التربية وثقافة الطفل كلية التربية للطفولة المبكرة جامعة المنيا, 2019 More
  • Lamiaa Ahmed Mohamed Elsagheer, "فاعلية الأنشطة المسرحية في تنمية بعض مهارات حماية الذات لدى أطفال الروضة "دراسة شبه تجريبية"", مجلة التربية وثقافة الطفل كلية التربية للطفولة المبكرة جامعة المنيا, 2020 More
  • Lamiaa Ahmed Mohamed Elsagheer, "فاعلية برنامج قائم على الأفلام الوثائقية التسجيلية في تنمية وتعزيز الهوية الوطنية لطفل الروضة", مجلة الطفولة والتربية كلية التربية للطفولة المبكرة جامعة الاسكندرية, 2020 More
  • Lamiaa Ahmed Mohamed Elsagheer, "فاعلية القصص المصورة في تنمية بعض مفاهيم الخصوصية لطفل الحضانة من (3-4) سنوات", المجلة العلمية كلية التربية للطفولة المبكرة جامعة المنصورة, 2021 More
  • Lamiaa Ahmed Mohamed Elsagheer, "برنامج قائم على استراتيجية التخيل الموجه في تنمية بعض مهارات الإرتجال والتفكير الإبداعي لأطفال الروضة", مجلة الطفولة والتربية كلية التربية للطفولة المبكرة جامعة المنيا, 2021 More

Department Related Publications

  • Lamiaa Ahmed Mohamed Elsagheer, "فعالية برنامج قائم على السقالات التعليمية في تنمية المهارات الحياتية لدى طفل الروضة في ضوء منهج 2.0", مجلة التربية وثقافة الطفل كلية التربية للطفولة المبكرة جامعة المنيا, 2019 More
  • Lamiaa Ahmed Mohamed Elsagheer, "فاعلية الأنشطة المسرحية في تنمية بعض مهارات حماية الذات لدى أطفال الروضة "دراسة شبه تجريبية"", مجلة التربية وثقافة الطفل كلية التربية للطفولة المبكرة جامعة المنيا, 2020 More
  • Heba Salah Salem Abdelwahab, "مدى ممارسة الجدارات القيادية لمديري رياض الأطفال في ضوء الرشاقة التنظيمية من وجهه نظر المعلمات", مجلة الطفولة والتربية، كلية التربية للطفولة المبكرة، جامعة الإسكندرية, 2022 More
  • Heba Salah Salem Abdelwahab, "التجديد التربوي كمدخل لزيادة القدرة التنافسية في مؤسسات رياض الأطفال", مجلة الطفولة والتربية، كلية التربية للطفولة المبكرة، جامعة الإسكندرية, 2024 More
Tweet