Zagazig University Digital Repository
Home
Thesis & Publications
All Contents
Publications
Thesis
Graduation Projects
Research Area
Research Area Reports
Search by Research Area
Universities Thesis
ACADEMIC Links
ACADEMIC RESEARCH
Zagazig University Authors
Africa Research Statistics
Google Scholar
Research Gate
Researcher ID
CrossRef
Modeling Causal Relationships between Academic Adjustment, Academic Striving and Future Expectations on Psychological Resilience and Cognitive Modifiability among Elementary School Students
Faculty
Education
Year:
2022
Type of Publication:
ZU Hosted
Pages:
655- 693
Authors:
Mohamed Mostafa Abd El Hameed Mohamed Eliwa
Staff Zu Site
Abstract In Staff Site
Journal:
مجلة كلية التربية. بني سويف مجلة كلية التربية. بني سويف
Volume:
19
Keywords :
Modeling Causal Relationships between Academic Adjustment,
Abstract:
This study figured out modeling the causal relationships between academic adjustment, academic strive and future expectations on psychological resilience and cognitive modifiability. The study included sample size (399) from six grade of elementary school students in Sharkia governorate in Egypt, first semester in the academic year 2021-2022. The study revealed that academic adjustment, academic strive, and future expectations had direct effect on students’ psychological resilience, in addition to academic adjustment, academic strive, and future expectations had negative direct effect of -0.0262 on students’ cognitive modifiability. There is no effective model that statistically fit effects of relations between academic adjustment, academic strive and future expectations on psychological resilience and cognitive modifiability. the study makes the recommendations: academic adjustment must be put into perspective so as increased cognitive modifiability and psychological resilience. Academic striving must be increased so as to increase cognitive modifiability and psychological resilience. Future expectations must be put into perspective so as to positively impact cognitive modifiability and psychological resilience.
Author Related Publications
Mohamed Mostafa Abd El Hameed Mohamed Eliwa, "تأثير اختلاف ترتیب مفردات الاختبار التحصيلي مرجعي المحك على معاملات الصعوبة والتمییز لمفردات الاختبار والأداء الأكاديمي وفق نظرية الاستجابة للمفردة لدى طلاب كلیة التربیة", جامعة بنها - كلية التربية, 2018
More
Mohamed Mostafa Abd El Hameed Mohamed Eliwa, "The Effect of Some Different Types of Learning within Training Programs in Terms of Self-Determination Theory of Motivation on Developing Self-Academic Identity and Academic Buoyancy and Decreasing of Mind Wandering among University Student", جامعة سوهاج - كلية التربية وحدة النشر العلمي, 2021
More
Mohamed Mostafa Abd El Hameed Mohamed Eliwa, "العلاقة بين القيم الأخلاقية وإدراك جودة الحياة في ضوء متغيري نوع الطالب والمستوى الدراسي الأكاديمي", جامعة الزقازيق- كلية التربية, 2020
More
Mohamed Mostafa Abd El Hameed Mohamed Eliwa, "The Effectiveness of Digital Transformation of Learning on Students' Learning Experience, Students' Engagement, and Perceived Intellectual Competence: A Mixed-Method Approach", جامعة الفيوم- كلية التربية, 2021
More
Mohamed Mostafa Abd El Hameed Mohamed Eliwa, "Long and Short Term Impact of Problem-Based and Example Based STEM Learning on the Improvement of Cognitive Load Among Egyptian and Omani Learners", جامعة عين شمس، کلية البنات للآداب والعلوم والتربية, 2021
More
Department Related Publications
Mohamed Elmory Mohamed Ismaiel Khalil , "تقييم أثر التدريب على برنامج " الاتجاهات المعاصرة في إدارة المدرسة الثانوية في ميدان العمل لدى عينة من معلمي ومديري المرحلة الثانوية العامة إعداد أ.د/ محمد المري محمد إسماعيل خليل وفريق البحث المشارك أستاذ ورئيس قسم علم النفس ", كلية التربيه النوعيه - جامعة المنوفيه, 2013
More
Shery Saad Haliem Bektar Saad, "التمكين النفسي لدي أعضاء هيئة التدريس والهيئة المعاونة لهم بجامعة الزقازيق وعلاقته بالرضا الوظيفي لديهم", مجلة كلية التربية – جامعة الزقازيق،, 2016
More
Shery Saad Haliem Bektar Saad, "College students Emotional Security and its relation to their Social Adjustment and Academic Stress", مجلة كلية التربية – جامعة الزقازيق, 2017
More
Ezzat Abdalhamied Mohamed Hassan, "الإحصاء النفسي والتربوي: تطبيقات باستخدام برنامج SPSS18", دار الفكر العربي, 2016
More
Enas Mohamed Safwat Mostafa Mahmod Khreba, "اليقظة العقلية في ضوء نظرية لانجر "Langer" وعلاقتها بكل من الاتجاه نحو التخصص وأسلوب التعلم ونوع الاختبار التحريري المفضل لدى طلبة جامعة الزقازيق", كلية التربية - جامعة سوهاج, 2020
More
جامعة المنصورة
جامعة الاسكندرية
جامعة القاهرة
جامعة سوهاج
جامعة الفيوم
جامعة بنها
جامعة دمياط
جامعة بورسعيد
جامعة حلوان
جامعة السويس
شراقوة
جامعة المنيا
جامعة دمنهور
جامعة المنوفية
جامعة أسوان
جامعة جنوب الوادى
جامعة قناة السويس
جامعة عين شمس
جامعة أسيوط
جامعة كفر الشيخ
جامعة السادات
جامعة طنطا
جامعة بنى سويف