Zagazig University Digital Repository
Home
Thesis & Publications
All Contents
Publications
Thesis
Graduation Projects
Research Area
Research Area Reports
Search by Research Area
Universities Thesis
ACADEMIC Links
ACADEMIC RESEARCH
Zagazig University Authors
Africa Research Statistics
Google Scholar
Research Gate
Researcher ID
CrossRef
Modeling Causal Relationships between Academic Adjustment, Academic Striving and Future Expectations on Psychological Resilience and Cognitive Modifiability among Elementary School Students
Faculty
Education
Year:
2022
Type of Publication:
ZU Hosted
Pages:
655- 693
Authors:
Mohamed Mostafa Abd El Hameed Mohamed Eliwa
Staff Zu Site
Abstract In Staff Site
Journal:
مجلة كلية التربية. بني سويف مجلة كلية التربية. بني سويف
Volume:
19
Keywords :
Modeling Causal Relationships between Academic Adjustment,
Abstract:
This study figured out modeling the causal relationships between academic adjustment, academic strive and future expectations on psychological resilience and cognitive modifiability. The study included sample size (399) from six grade of elementary school students in Sharkia governorate in Egypt, first semester in the academic year 2021-2022. The study revealed that academic adjustment, academic strive, and future expectations had direct effect on students’ psychological resilience, in addition to academic adjustment, academic strive, and future expectations had negative direct effect of -0.0262 on students’ cognitive modifiability. There is no effective model that statistically fit effects of relations between academic adjustment, academic strive and future expectations on psychological resilience and cognitive modifiability. the study makes the recommendations: academic adjustment must be put into perspective so as increased cognitive modifiability and psychological resilience. Academic striving must be increased so as to increase cognitive modifiability and psychological resilience. Future expectations must be put into perspective so as to positively impact cognitive modifiability and psychological resilience.
Author Related Publications
Mohamed Mostafa Abd El Hameed Mohamed Eliwa, "تأثير اختلاف ترتیب مفردات الاختبار التحصيلي مرجعي المحك على معاملات الصعوبة والتمییز لمفردات الاختبار والأداء الأكاديمي وفق نظرية الاستجابة للمفردة لدى طلاب كلیة التربیة", جامعة بنها - كلية التربية, 2018
More
Mohamed Mostafa Abd El Hameed Mohamed Eliwa, "The Effect of Some Different Types of Learning within Training Programs in Terms of Self-Determination Theory of Motivation on Developing Self-Academic Identity and Academic Buoyancy and Decreasing of Mind Wandering among University Student", جامعة سوهاج - كلية التربية وحدة النشر العلمي, 2021
More
Mohamed Mostafa Abd El Hameed Mohamed Eliwa, "العلاقة بين القيم الأخلاقية وإدراك جودة الحياة في ضوء متغيري نوع الطالب والمستوى الدراسي الأكاديمي", جامعة الزقازيق- كلية التربية, 2020
More
Mohamed Mostafa Abd El Hameed Mohamed Eliwa, "The Effectiveness of Digital Transformation of Learning on Students' Learning Experience, Students' Engagement, and Perceived Intellectual Competence: A Mixed-Method Approach", جامعة الفيوم- كلية التربية, 2021
More
Mohamed Mostafa Abd El Hameed Mohamed Eliwa, "Long and Short Term Impact of Problem-Based and Example Based STEM Learning on the Improvement of Cognitive Load Among Egyptian and Omani Learners", جامعة عين شمس، کلية البنات للآداب والعلوم والتربية, 2021
More
Department Related Publications
Mohamed Elmory Mohamed Ismaiel Khalil , "المواطنة لدى الشباب الجامعي وعلاقتها بكل من تقدير الذات والأمن النفسي لديهم إعداد أ.د/ محمد المري محمد إسماعيل ساره السيد محيى عبد العظيم محمد مستشار ومدير المركز القومي للقياس والتقويم ", كلية التربيه النوعيه - جامعة المنوفيه, 2015
More
Mohamed Elmory Mohamed Ismaiel Khalil , "رؤية مستقبلية لتطوير التعليم الفنى والتقنى في سيناء إعداد: أ.د/ محمد المري محمد إسماعيل مدير مركز القياس والتقويم- جامعة الزقازيق", جامعة الزقازيق, 2014
More
Mimi Alsayed Ahmed Ismayl, "الفروق في أبعاد تقدير نواتج التعلم لدى أعضاء هيئة التدريس بالجامعة في ضوء التخصص ومستوى كفاءتهم الذاتية في التدريس", جامعة الأزهر, 2016
More
Shery Saad Haliem Bektar Saad, "الصمود النفسى لدى طلبة الجامعة وعلاقته بكل من الحكمة و فاعلية الذات لديهم", بمجلة كلية التربية – جامعة بور سعيد, 2014
More
Shery Saad Haliem Bektar Saad, "الدافعية الاكاديمية وعلاقتها بالاندماج المدرسى لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية", منشور بمجلة دراسات عربية فى علم النفس ، رابطة الاخصائيين النفسيين المصرية, 2015
More
جامعة المنصورة
جامعة الاسكندرية
جامعة القاهرة
جامعة سوهاج
جامعة الفيوم
جامعة بنها
جامعة دمياط
جامعة بورسعيد
جامعة حلوان
جامعة السويس
شراقوة
جامعة المنيا
جامعة دمنهور
جامعة المنوفية
جامعة أسوان
جامعة جنوب الوادى
جامعة قناة السويس
جامعة عين شمس
جامعة أسيوط
جامعة كفر الشيخ
جامعة السادات
جامعة طنطا
جامعة بنى سويف