" فاعلية برنامج مقترح في مهارات التدريس قائم على التعلم الخبراتى لتنمية مهارات التفكير البيني وبعض المعتقدات الإبستمولوجية حول التعلم لدى الطلبة المعلمين بشعبتى الفيزياء والجغرافيا"

Faculty Education Year: 2022
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة العلوم التربوية والنفسية كلية التربية-جامعة الفيوم كلية التربية-جامعة الفيوم Volume:
Keywords : , فاعلية برنامج مقترح , مهارات التدريس قائم    
Abstract:
“The effectiveness of a proposed program in teaching skills based on experiential learning to develop interdisciplinary thinking skills and some epistemological beliefs about learning among student teachers in the Physics and Geography divisions Abstract: The research aims at developing the skills of interdisciplinary thinking skills and correct some epistemological beliefs about learning among student teachers in the Physics and Geography divisions, To achieve this purpose A program has been proposed in teaching skills based on the mARC model of experiential learning, which is an acronym for (more Authentic, Reflective and Collaborative). Two lists were judged by specialists, and they were relied upon in determining the objectives of teaching the proposed program in teaching skills. The research settled on identifying four inter-thinking skills, which are (Inter-inquiry skill, inter-communication skill, inter-linking skill, inter-comprehension skill), And identifying five dimensions of epistemological beliefs about learning, which are (the source of knowledge, the structure and modification of knowledge, the speed of learning, the control of learning, and the unity of knowledge), The research tools represented in interdisciplinary thinking skills measurement and the epistemological beliefs measurement for (prepared by the two researchers) . The sample of the research consisted of 40 male and female students from the physics and geography divisions of the second year, Faculty of Education, Zagazig University. The current research based on the experimental design with single experimental group. The results refer to a statistically significant difference at significance level (0.01) between the average scores of the students of experimental group in the pre and post application for both of the interdisciplinary thinking skills measurement and the epistemological beliefs measurement in favor of the post application. The results also led to a positive correlation between the interdisciplinary thinking skills and the the epistemological beliefs. The research presented its recommendations for the necessity of paying attention to university education based on interdisciplinary thinking, as it aims to develop and develop the capabilities of student teachers with different specializations. Keywords: experiential learning, interdisciplinary thinking, epistemological beliefs
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Lobna Nabil Abdehafez Ibrahiem, ""مقرر مقترح فى الجغرافيا السلوكية وتأثيره على تنمية أشكال الفهم المرتبطة بالثقافة الجغرافية لدى الطلاب المعلمين بشعبة الجغرافيا"", كلية التربية جامعة عين شمس, 2018 More
  • Lobna Nabil Abdehafez Ibrahiem, ""فاعلية توظيف أنشطة قائمة على خرائط الرسم الحر وتطبيقات المواقع الجغرافية الرقمية لتنمية المعرفة المكانية والقدرة على التصور الجغرافى لدى تلاميذ الصف الرابع الابتدائى"", كلية التربية-جامعة حلوان, 2019 More
  • Lobna Nabil Abdehafez Ibrahiem, ""فاعلية برنامج تدريبى مقترح لمعلمى الدراسات الاجتماعية قائم على التكامل بين أداة التحليل الرباعى SWOT ونموذج تحسين الأداء PDCA لتنمية مهارات إدارة المعرفة المهنية والقدرة على التأمل الذاتى المهنى"", كلية التربية-جامعة سوهاج, 2021 More
  • Lobna Nabil Abdehafez Ibrahiem, "" استخدام نموذج التصميم التحفيزى الموسعARCS-V وبعض تطبيقات التعلم التفاعلى عن بعد فى تدريس الجغرافيا لتنمية مهارات المعالجة المعرفية والقدرة على التنظيم الذاتى لدى طلاب الصف الأول الثانوى"", لية التربية-جامعة الفيوم, 2021 More
  • Lobna Nabil Abdehafez Ibrahiem, "" فاعلية وحدة تعليمية مقترحة فى الجغرافيا وفقًا لمصفوفة هيس للدقة المعرفية لتنمية القدرة على التفكير العملى الجغرافى وقوة السيطرة المعرفية لدى طلاب الصف الأول الثانوى "", كلية التربية-جامعة الفيوم, 2022 More

Department Related Publications

  • Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""فعالية التعليم الالكتروني في تنمية مهارات اعداد الدروس الالكترونية والاتجاه نحو استخدام التعليم الالكتروني في التدريس لدى معلمي التعليم الثانوي الصناعي"", مجلة كلية التربية - جامعة بني سويف, 2010 More
  • ebrahim mohamed Saeid ebrahim, "فاعلية تدريس علم النفس باستخدام التعلم التحويلي في تنمية مهارات التفكير المحوري ومتعة التعلم لدى طلبة المرحلة الثانوية", 2024 More
  • Mai Mostafa Mohamed Youns, "فاعلية تدريس علم النفس باستخدام التعلم التحويلي في تنمية مهارات التفكير المحوري ومتعة التعلم لدى طلبة المرحلة الثانوية", 2024 More
  • Nahla Abdelmoaty Alsadek Gadelhak, "المدخل الجدلى التجريبيى لتنمية التفكير المتشعب والمهارات العملية فى العلوم لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية", محلة التربية العلمية, 2017 More
Tweet