Zagazig University Digital Repository
Home
Thesis & Publications
All Contents
Publications
Thesis
Graduation Projects
Research Area
Research Area Reports
Search by Research Area
Universities Thesis
ACADEMIC Links
ACADEMIC RESEARCH
Zagazig University Authors
Africa Research Statistics
Google Scholar
Research Gate
Researcher ID
CrossRef
" استخدام نموذج التصميم التحفيزى الموسعARCS-V وبعض تطبيقات التعلم التفاعلى عن بعد فى تدريس الجغرافيا لتنمية مهارات المعالجة المعرفية والقدرة على التنظيم الذاتى لدى طلاب الصف الأول الثانوى"
Faculty
Education
Year:
2021
Type of Publication:
ZU Hosted
Pages:
Authors:
Lobna Nabil Abdehafez Ibrahiem
Staff Zu Site
Abstract In Staff Site
Journal:
مجلة العلوم التربوية والنفسية كلية التربية-جامعة الفيوم لية التربية-جامعة الفيوم
Volume:
Keywords :
, استخدام نموذج التصميم التحفيزى الموسعARCS-V , وبعض
Abstract:
Using the Expanded Motivational Instructional Model and Some Interactive Distance Learning Applications for Teaching Geography in Developing the Cognitive Processing Skills and the Self-Regulation Ability of the First-year Secondary Students Abstract: The research aims at investigating the effectiveness of using the ARCS-V model and some interactive Distance learning applications for teaching Geography in developing the cognitive processing skills and the ability to self-regulate, among the first-year secondary students. For achieving that, the required cognitive Processing skills of information and those of the self-regulation ability of the first year secondary students were specified in two seperate lists which were evaluated by the specialists. Those approved lists were used to determine the objectives of teaching the Egyptian population unit for first-year secondary students. Then, this educational unit was modified by using the Expanded Motivational Teaching Model ARCS-V which is an abbreviation of its five main dimensions: Attention, relevance Relevance, Confidence, Satisfaction, Volition.The unit was implemented using some interactive distance learning applications, which were the Zoom Meeting cloud application, the Jamboard application, and the Padlet application. The research sample consisted of 70 female students of the first year of secondary school, they were divided into two groups: control group, their number is (34) female students, and the experimental group numbered (36) female students. The research tools were also represented in the cognitive processing of information test, and the self-regulation scale for students of the first secondary grade. The research has achieved a number of results showed a statistically significant difference between the averages between the scores of the experimental group students and the scores of the control group students in the post application of both cognitive processing test and the self-regulatory scale in favour of the experimental group. In addition to the presence of a statistically significant difference between the averages of the experimental group students' scores in the Pre and post measurement of cognitive processing test and the self-regulatory scale in favour of the post application. The research presented its recommendations on the need to take into account the foundations and principles of achieving motivation when designing e-learning environments in their various models. Keyword: Expanded Motivational Design Model, ARCS-V Model, Cognitive processing skills,Self-Regulation Ability
Author Related Publications
Lobna Nabil Abdehafez Ibrahiem, ""مقرر مقترح فى الجغرافيا السلوكية وتأثيره على تنمية أشكال الفهم المرتبطة بالثقافة الجغرافية لدى الطلاب المعلمين بشعبة الجغرافيا"", كلية التربية جامعة عين شمس, 2018
More
Lobna Nabil Abdehafez Ibrahiem, ""فاعلية توظيف أنشطة قائمة على خرائط الرسم الحر وتطبيقات المواقع الجغرافية الرقمية لتنمية المعرفة المكانية والقدرة على التصور الجغرافى لدى تلاميذ الصف الرابع الابتدائى"", كلية التربية-جامعة حلوان, 2019
More
Lobna Nabil Abdehafez Ibrahiem, ""فاعلية برنامج تدريبى مقترح لمعلمى الدراسات الاجتماعية قائم على التكامل بين أداة التحليل الرباعى SWOT ونموذج تحسين الأداء PDCA لتنمية مهارات إدارة المعرفة المهنية والقدرة على التأمل الذاتى المهنى"", كلية التربية-جامعة سوهاج, 2021
More
Lobna Nabil Abdehafez Ibrahiem, "" فاعلية وحدة تعليمية مقترحة فى الجغرافيا وفقًا لمصفوفة هيس للدقة المعرفية لتنمية القدرة على التفكير العملى الجغرافى وقوة السيطرة المعرفية لدى طلاب الصف الأول الثانوى "", كلية التربية-جامعة الفيوم, 2022
More
Lobna Nabil Abdehafez Ibrahiem, "" فاعلية برنامج مقترح في مهارات التدريس قائم على التعلم الخبراتى لتنمية مهارات التفكير البيني وبعض المعتقدات الإبستمولوجية حول التعلم لدى الطلبة المعلمين بشعبتى الفيزياء والجغرافيا"", كلية التربية-جامعة الفيوم, 2022
More
Department Related Publications
Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""أثر وحدة مقترحة في تنمية المهارات الحياتية المعاصرة لدى طلاب التعليم الثانوي الصناعي"", مجلة كلية التربية - جامعة قناة السويس, 2014
More
Nahla Abdelmoaty Alsadek Gadelhak, "استراتيجية مقترحة قائمة على التعلم المستند إلى الدماغ لتنمية مهارات التفكير التأملي وعادات الاستذكار فى الكيمياء لدى طلاب الصف الأول الثانوي", مجلة كلية التربية- جامعة طنطا, 2015
More
Essam Mohamed Abdou Mohamed Khattab, "فاعلية التعلم التشاركي الإلكتروني في تنمية مهارات القراءة التحليلية للخطاب الأكاديمي لدى طلبة الدراسات العليا بكلية التربية", كلية التربية جامعة عين شمس, 2020
More
Tahani Mohammad Suleiman Mohammed, "برنامج انشطة مقترح قائم على المحطات العلمية لاكساب اطفال الروضة بعض المفاهيم العلمية وعمليات العلم", مجلة التربية العلمية, 2015
More
Tahani Mohammad Suleiman Mohammed, "استخدام استراتيجية شكل البيت الدائرى فلا تدريس العلوم لتنمية التفكير البصرى وبقاء اثر التعلم لدى تلاميذ الصف الثانى الاعدادى", مجلة التربية العلمية, 2014
More
جامعة المنصورة
جامعة الاسكندرية
جامعة القاهرة
جامعة سوهاج
جامعة الفيوم
جامعة بنها
جامعة دمياط
جامعة بورسعيد
جامعة حلوان
جامعة السويس
شراقوة
جامعة المنيا
جامعة دمنهور
جامعة المنوفية
جامعة أسوان
جامعة جنوب الوادى
جامعة قناة السويس
جامعة عين شمس
جامعة أسيوط
جامعة كفر الشيخ
جامعة السادات
جامعة طنطا
جامعة بنى سويف