Zagazig University Digital Repository
Home
Thesis & Publications
All Contents
Publications
Thesis
Graduation Projects
Research Area
Research Area Reports
Search by Research Area
Universities Thesis
ACADEMIC Links
ACADEMIC RESEARCH
Zagazig University Authors
Africa Research Statistics
Google Scholar
Research Gate
Researcher ID
CrossRef
"فاعلية توظيف أنشطة قائمة على خرائط الرسم الحر وتطبيقات المواقع الجغرافية الرقمية لتنمية المعرفة المكانية والقدرة على التصور الجغرافى لدى تلاميذ الصف الرابع الابتدائى"
Faculty
Education
Year:
2019
Type of Publication:
ZU Hosted
Pages:
Authors:
Lobna Nabil Abdehafez Ibrahiem
Staff Zu Site
Abstract In Staff Site
Journal:
مجلة دراسات تربوية واجتماعية (كلية التربية-جامعة حلوان) كلية التربية-جامعة حلوان
Volume:
Keywords :
"فاعلية توظيف أنشطة قائمة , خرائط الرسم
Abstract:
“The Effectiveness of Applying Activities Based on Sketch Maps and Digital Geographic Applications to Improve the Spatial Knowledge and the Ability of Geography Visualization for Fourth Grade Primary Students” Abstract: This research aims to suggest activities that merge the sketch maps practices with some digital geographic applications and finding out its effectiveness in improving the Spatial Knowledge Maps and the ability of Geography Visualization for fourth grade primary students, In order to achieve this, a suggested list of the activities has been prepared and has been included in a booklet that contains two kinds of activities: The first kind targets the spatial knowledge of the local surrounding environment (school, home, shopping area) and the second type targets the Spatial knowledge of the remote environment which represented in the content that is included in the first unit of the social studies book for fourth grade primary students. A teacher's guide has been prepared to clarify the procedures that should be done while applying the proposed booklet. The research tools represented in two exams. The first one is "The Spatial Knowledge Maps Exam" and the second one is "The Ability of Geography Visualization Exam''. Both exams prepared for fourth grade primary students. The experimental research proceeds through two separate groups, but similar at the same time, (the control group and the experimental one), the sample has reached 60 students of both genders. The research has achieved a number of results showed a statistically significant difference between the averages between the scores of the experimental group students and the scores of the control group students in the post application of both The Spatial Knowledge Maps Exam and the Ability of Geography Visualization Exam in favour of the experimental group. In addition to the presence of a statistically significant difference between the averages of the experimental group students' scores in the Pre and post measurement of Spatial Knowledge Exam and Geography Visualization Exam in favour of the post application. The research emphasized the importance of taking the local environment into consideration in the content of Geography Curriculum, especially in the Primary Education, Before studying geography, students should feel the importance of it in their lives and apply it to their reality. Keyword: Sketsh map, Digital Geographic Applications, Spatial knowledge maps, Geography visualization.
Author Related Publications
Lobna Nabil Abdehafez Ibrahiem, ""مقرر مقترح فى الجغرافيا السلوكية وتأثيره على تنمية أشكال الفهم المرتبطة بالثقافة الجغرافية لدى الطلاب المعلمين بشعبة الجغرافيا"", كلية التربية جامعة عين شمس, 2018
More
Lobna Nabil Abdehafez Ibrahiem, ""فاعلية برنامج تدريبى مقترح لمعلمى الدراسات الاجتماعية قائم على التكامل بين أداة التحليل الرباعى SWOT ونموذج تحسين الأداء PDCA لتنمية مهارات إدارة المعرفة المهنية والقدرة على التأمل الذاتى المهنى"", كلية التربية-جامعة سوهاج, 2021
More
Lobna Nabil Abdehafez Ibrahiem, "" استخدام نموذج التصميم التحفيزى الموسعARCS-V وبعض تطبيقات التعلم التفاعلى عن بعد فى تدريس الجغرافيا لتنمية مهارات المعالجة المعرفية والقدرة على التنظيم الذاتى لدى طلاب الصف الأول الثانوى"", لية التربية-جامعة الفيوم, 2021
More
Lobna Nabil Abdehafez Ibrahiem, "" فاعلية وحدة تعليمية مقترحة فى الجغرافيا وفقًا لمصفوفة هيس للدقة المعرفية لتنمية القدرة على التفكير العملى الجغرافى وقوة السيطرة المعرفية لدى طلاب الصف الأول الثانوى "", كلية التربية-جامعة الفيوم, 2022
More
Lobna Nabil Abdehafez Ibrahiem, "" فاعلية برنامج مقترح في مهارات التدريس قائم على التعلم الخبراتى لتنمية مهارات التفكير البيني وبعض المعتقدات الإبستمولوجية حول التعلم لدى الطلبة المعلمين بشعبتى الفيزياء والجغرافيا"", كلية التربية-جامعة الفيوم, 2022
More
Department Related Publications
Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""أثر وحدة مقترحة في تنمية المهارات الحياتية المعاصرة لدى طلاب التعليم الثانوي الصناعي"", مجلة كلية التربية - جامعة قناة السويس, 2014
More
Nahla Abdelmoaty Alsadek Gadelhak, "استراتيجية مقترحة قائمة على التعلم المستند إلى الدماغ لتنمية مهارات التفكير التأملي وعادات الاستذكار فى الكيمياء لدى طلاب الصف الأول الثانوي", مجلة كلية التربية- جامعة طنطا, 2015
More
Essam Mohamed Abdou Mohamed Khattab, "فاعلية التعلم التشاركي الإلكتروني في تنمية مهارات القراءة التحليلية للخطاب الأكاديمي لدى طلبة الدراسات العليا بكلية التربية", كلية التربية جامعة عين شمس, 2020
More
Tahani Mohammad Suleiman Mohammed, "برنامج انشطة مقترح قائم على المحطات العلمية لاكساب اطفال الروضة بعض المفاهيم العلمية وعمليات العلم", مجلة التربية العلمية, 2015
More
Tahani Mohammad Suleiman Mohammed, "استخدام استراتيجية شكل البيت الدائرى فلا تدريس العلوم لتنمية التفكير البصرى وبقاء اثر التعلم لدى تلاميذ الصف الثانى الاعدادى", مجلة التربية العلمية, 2014
More
جامعة المنصورة
جامعة الاسكندرية
جامعة القاهرة
جامعة سوهاج
جامعة الفيوم
جامعة بنها
جامعة دمياط
جامعة بورسعيد
جامعة حلوان
جامعة السويس
شراقوة
جامعة المنيا
جامعة دمنهور
جامعة المنوفية
جامعة أسوان
جامعة جنوب الوادى
جامعة قناة السويس
جامعة عين شمس
جامعة أسيوط
جامعة كفر الشيخ
جامعة السادات
جامعة طنطا
جامعة بنى سويف