"مقرر مقترح فى الجغرافيا السلوكية وتأثيره على تنمية أشكال الفهم المرتبطة بالثقافة الجغرافية لدى الطلاب المعلمين بشعبة الجغرافيا"

Faculty Education Year: 2018
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة الجمعية التربوية للدراسات الاجتماعية (كلية التربية-جامعة عين شمس) كلية التربية جامعة عين شمس Volume:
Keywords : "مقرر مقترح , الجغرافيا السلوكية وتأثيره , تنمية    
Abstract:
“A suggested Course in Behavioral Geography and its Influence on the Development of Forms of Understanding Related to the Geographic Literacy of Students of the Geography Division” Abstract: The research aims to suggest a Course in behavioral geography for the students of geography division and addresses two subjects under such research that have an effect on improving the forms of understanding related to geographical literacy for the mentioned students, which was addressed by “Edelson” vice president of education at the National Geographic Society.The forms of understanding include the following: The understanding of interactions, Interconnections, Implications, and in order to achieve the afore-mentioned; A suggested list of behavioral geographical content has been prepared and address two subjects to be applied on 30 students who are enrolled in the second grade at the Faculty of Education, Zagazig University. The research tool has been represented by a test that has been prepared to measure the forms of understanding related to the geographical literacy. The research proceeds through the system of single experimental group. The findings indicated a statistically significant difference at significance level (0.01) between the mean scores of the students of experimental group in the pre and post application to address the forms of understanding related to the geographical literacy as a whole and for each one of them separately with regard to the post application. The research recommended the necessity of supporting the modern concept of geographical literacy especially for the students who supposed to be teachers by providing geographical content that focuses on human being decisions and its relation to the geographical conditions and factors. Key word: behavioral geography, geographic literacy
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Lobna Nabil Abdehafez Ibrahiem, ""فاعلية توظيف أنشطة قائمة على خرائط الرسم الحر وتطبيقات المواقع الجغرافية الرقمية لتنمية المعرفة المكانية والقدرة على التصور الجغرافى لدى تلاميذ الصف الرابع الابتدائى"", كلية التربية-جامعة حلوان, 2019 More
  • Lobna Nabil Abdehafez Ibrahiem, ""فاعلية برنامج تدريبى مقترح لمعلمى الدراسات الاجتماعية قائم على التكامل بين أداة التحليل الرباعى SWOT ونموذج تحسين الأداء PDCA لتنمية مهارات إدارة المعرفة المهنية والقدرة على التأمل الذاتى المهنى"", كلية التربية-جامعة سوهاج, 2021 More
  • Lobna Nabil Abdehafez Ibrahiem, "" استخدام نموذج التصميم التحفيزى الموسعARCS-V وبعض تطبيقات التعلم التفاعلى عن بعد فى تدريس الجغرافيا لتنمية مهارات المعالجة المعرفية والقدرة على التنظيم الذاتى لدى طلاب الصف الأول الثانوى"", لية التربية-جامعة الفيوم, 2021 More
  • Lobna Nabil Abdehafez Ibrahiem, "" فاعلية وحدة تعليمية مقترحة فى الجغرافيا وفقًا لمصفوفة هيس للدقة المعرفية لتنمية القدرة على التفكير العملى الجغرافى وقوة السيطرة المعرفية لدى طلاب الصف الأول الثانوى "", كلية التربية-جامعة الفيوم, 2022 More
  • Lobna Nabil Abdehafez Ibrahiem, "" فاعلية برنامج مقترح في مهارات التدريس قائم على التعلم الخبراتى لتنمية مهارات التفكير البيني وبعض المعتقدات الإبستمولوجية حول التعلم لدى الطلبة المعلمين بشعبتى الفيزياء والجغرافيا"", كلية التربية-جامعة الفيوم, 2022 More

Department Related Publications

  • Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""فعالية التعليم الالكتروني في تنمية مهارات اعداد الدروس الالكترونية والاتجاه نحو استخدام التعليم الالكتروني في التدريس لدى معلمي التعليم الثانوي الصناعي"", مجلة كلية التربية - جامعة بني سويف, 2010 More
  • ebrahim mohamed Saeid ebrahim, "فاعلية تدريس علم النفس باستخدام التعلم التحويلي في تنمية مهارات التفكير المحوري ومتعة التعلم لدى طلبة المرحلة الثانوية", 2024 More
  • Mai Mostafa Mohamed Youns, "فاعلية تدريس علم النفس باستخدام التعلم التحويلي في تنمية مهارات التفكير المحوري ومتعة التعلم لدى طلبة المرحلة الثانوية", 2024 More
  • Rania Mohamed Ibrahim Mohamed, "فاعلية استخدام استراتيجية REACT في تنمية مهارات التفكير المستقبلي ودافعية الإنجاز الأكاديمي لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي", كلية التربية- جامعة بنها, 2019 More
Tweet