Zagazig University Digital Repository
Home
Thesis & Publications
All Contents
Publications
Thesis
Graduation Projects
Research Area
Research Area Reports
Search by Research Area
Universities Thesis
ACADEMIC Links
ACADEMIC RESEARCH
Zagazig University Authors
Africa Research Statistics
Google Scholar
Research Gate
Researcher ID
CrossRef
أثر اختلاف أسلوبي تنظيم المحتوى (الهرمي/ الشبكي) ببيئة التعلم المعكوس على تنمية مهارات تصميم ونشر الدروس الإلكترونية وتقدير الذات لدى طلاب تكنولوجيا التعليم
Faculty
Specific Education
Year:
2021
Type of Publication:
ZU Hosted
Pages:
Authors:
Samah Zaghlol Hassan Bakeer Hassan
Staff Zu Site
Abstract In Staff Site
Journal:
مجلة دراسات وبحوث التربية النوعية كلية التربية النوعية-جامعة الزقازيق
Volume:
Keywords :
, اختلاف أسلوبي تنظيم المحتوى (الهرمي/ الشبكي)
Abstract:
This research aimed to reveal the effect of the two different methods of organizing the content (hierarchical/ reticular) of flipped learning environment on developing the skills of designing and publishing electronic lessons and self-esteem among students of instructional technology. Participants of the research consisted of 60 students from the fourth year in Department of instructional Technology, Faculty of Specific Education, Zagazig University who were who were randomly selected. Then they were divided into two experimental groups, the first experimental group: the content is presented in a hierarchical method, and the second experimental group: the content is presented in a grid organization method. The study followed the quasi-experimental approach to answer the research questions. Instruments included an achievement test related to the skills of designing and publishing electronic lessons an observation card to measure the performance aspects related to the skills of designing and publishing electronic lessons, the assessment card for the quality of e-lessons production, the fourth: a measure of self-esteem Results proved that a statistically significant difference at the level (0.05) between the mean scores of the first experimental group students in the pre and post measurements of the achievement test, the observation card, and the self-esteem scale in favor of the post measurement. The study also found a statistically significant difference at the level (0.05) between the mean scores of the students of the second experimental group in the pre and post measurements of the achievement test, the observation card, and the self-esteem scale in favor of the post measurement. The study also found a statistically significant difference at the level (0.05) between the mean scores of the students of the two experimental groups in the post-measurement of the achievement test, the observation card, the self-esteem scale and the product evaluation card in favor of the first experimental group. In light of the results of the study, The researcher recommends relying on inverted learning when teaching students at different academic levels and organizing the instructional content of the various academic courses according to the hierarchical method.
Author Related Publications
Samah Zaghlol Hassan Bakeer Hassan, "أثر أنماط التدريب الإلكتروني ( المباشر - المساند – المزيج ) على تنمية مهارات استخدام نظام (Blackboard) في التدريس لدى أعضاء هيئة التدريس في ضوء احتياجاتهم التدريبية", كلية التربية جامعة الازهر, 2019
More
Samah Zaghlol Hassan Bakeer Hassan, "التفاعل بين نمطي تقديم محتوى الإنفوجرافيك الثابت (كلي– جزئي) ببيئة تعلم إلكترونية والأسلوب المعرفي (تحمل الغموض- عدم تحمل الغموض) وأثره في تنمية مهارات تحليل النظم والكفاءة الذاتية الأكاديمية لدى طلاب شعبة إعداد معلم الحاسب الآلي", الجمعية الدولية للتعليم والتعلم الإلكتروني, 2021
More
Samah Zaghlol Hassan Bakeer Hassan, "التفاعل بين نمطي التعلم التشاركي (بين المجموعات / داخل المجموعات) وأسلوب التعلم (الكلي/ التحليلي) ببيئة التعلم المعكوس وأثره على تنمية مهارات إنتاج برمجيات الوسائط المتعددة والدافعية للإنجاز لدى طلاب تكنولوجيا التعليم.", الجمعية الدولية للتعليم والتعلم الإلكتروني, 2022
More
Samah Zaghlol Hassan Bakeer Hassan, "أثر أختلاف نمطي التعليق بالقصة الرقمية المصورة (مسموع/ مسموع مقروء) في بيئة تعلم مصغر على تنمية بعض المفاهيم العلمية والانخراط في التعلم لدى التلاميذ المعاقين ذهنياً القابلين للتعلم", الجمعية الدولية للتعليم والتعلم الإلكتروني, 2022
More
Samah Zaghlol Hassan Bakeer Hassan, "التفاعل بين نمط الدّعم (الثابت - المرن) وطريقة تقديمه (سمعي - بصري) ببيئة التعلم الإلكترونية وأثره على تنمية مهارات إنتاج الاختبارات الإلكترونية والاتجاه نحوها لدى طلاب الدراسات العليا.", الجمعية الدولية للتعليم والتعلم الإلكتروني, 2022
More
Department Related Publications
Amal Elsayed Ahmed Eltahier, "كفايات تكنولوجيا التعليم اللازمة لإعداد معلمي الدمج التربوي في ضوء المستحدثات التكنولوجية", جامعة الزقازيق, 2019
More
Rasha Ali AbdelAzim Wali, "أثر استخدام نمطي الانفوجرافيك (الثابت -المتحرك) في بيئة التعلم المنتشر علي تنمية مهارات تصميم المقررات الالكترونية لدي طلاب تكنولوجيا التعليم", كلية التربية النوعة - جامعة الزقازيق, 2020
More
Naglaa Saied Mohamed Ahmed, "برنامج قائم علي المحاكاة الإلكترونية وفاعليته علي تنمية مهارات تصميم مواقع الويب لدي طلاب تكنولوجيا التعليم .", جلة العلوم التربوية -كلية الدراسات العليا للتربية جامعة القاهرة, 2019
More
Manar Hamed Abdallah Hamed, "أثر اختلاف نمطي التعلم الإلكتروني (المتزامن/ غير المتزامن) في بيئة التعلم الشخصية على تنمية مهارات بعض تطبيقات المستحدثات التكنولوجية والحاجة إلى المعرفة لدى طلاب تكنولوجيا التعليم", الجمعية الدولية للتعليم والتعلم الإلكتروني, 2021
More
جامعة المنصورة
جامعة الاسكندرية
جامعة القاهرة
جامعة سوهاج
جامعة الفيوم
جامعة بنها
جامعة دمياط
جامعة بورسعيد
جامعة حلوان
جامعة السويس
شراقوة
جامعة المنيا
جامعة دمنهور
جامعة المنوفية
جامعة أسوان
جامعة جنوب الوادى
جامعة قناة السويس
جامعة عين شمس
جامعة أسيوط
جامعة كفر الشيخ
جامعة السادات
جامعة طنطا
جامعة بنى سويف