أثر أنماط التدريب الإلكتروني ( المباشر - المساند – المزيج ) على تنمية مهارات استخدام نظام (Blackboard) في التدريس لدى أعضاء هيئة التدريس في ضوء احتياجاتهم التدريبية

Faculty Specific Education Year: 2019
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة كلية التربية جامعة الازهر كلية التربية جامعة الازهر Volume:
Keywords : , أنماط التدريب الإلكتروني , المباشر , المساند , المزيج    
Abstract:
The study aimed to reveal the impact of electronic training patterns (direct - support - mix) on developing the skills of using the (Blackboard) system in teaching among faculty members in the light of their training needs. The study sample consisted of (60) members of the teaching staff trained on the Blackboard e-learning management system, and they were distributed according to the experimental design of the study into three experimental groups of (20) members for the first group, which used the direct e-training style, and (20) members For the second group, which uses the e-training pattern, and (20) members for the third group, which uses the e-training mix pattern. The study resulted in a set of results, the most important of which are: Determining a list of training needs for faculty members of the skills of using the Blackboard e-learning management system. The performance of these skills by faculty members, and the results revealed a statistically significant difference between the mean scores of faculty members who train electronically due to the main effect of the difference in the style of direct - supportive - mix e-training in the cognitive achievement test and the skills of using the Blackboard system, in order as follows: The following is the mixed e-training pattern, followed by the support e-training pattern, followed by the direct e-training pattern.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Samah Zaghlol Hassan Bakeer Hassan, "أثر اختلاف أسلوبي تنظيم المحتوى (الهرمي/ الشبكي) ببيئة التعلم المعكوس على تنمية مهارات تصميم ونشر الدروس الإلكترونية وتقدير الذات لدى طلاب تكنولوجيا التعليم", كلية التربية النوعية-جامعة الزقازيق, 2021 More
  • Samah Zaghlol Hassan Bakeer Hassan, "التفاعل بين نمطي تقديم محتوى الإنفوجرافيك الثابت (كلي– جزئي) ببيئة تعلم إلكترونية والأسلوب المعرفي (تحمل الغموض- عدم تحمل الغموض) وأثره في تنمية مهارات تحليل النظم والكفاءة الذاتية الأكاديمية لدى طلاب شعبة إعداد معلم الحاسب الآلي", الجمعية الدولية للتعليم والتعلم الإلكتروني, 2021 More
  • Samah Zaghlol Hassan Bakeer Hassan, "التفاعل بين نمطي التعلم التشاركي (بين المجموعات / داخل المجموعات) وأسلوب التعلم (الكلي/ التحليلي) ببيئة التعلم المعكوس وأثره على تنمية مهارات إنتاج برمجيات الوسائط المتعددة والدافعية للإنجاز لدى طلاب تكنولوجيا التعليم.", الجمعية الدولية للتعليم والتعلم الإلكتروني, 2022 More
  • Samah Zaghlol Hassan Bakeer Hassan, "أثر أختلاف نمطي التعليق بالقصة الرقمية المصورة (مسموع/ مسموع مقروء) في بيئة تعلم مصغر على تنمية بعض المفاهيم العلمية والانخراط في التعلم لدى التلاميذ المعاقين ذهنياً القابلين للتعلم", الجمعية الدولية للتعليم والتعلم الإلكتروني, 2022 More
  • Samah Zaghlol Hassan Bakeer Hassan, "التفاعل بين نمط الدّعم (الثابت - المرن) وطريقة تقديمه (سمعي - بصري) ببيئة التعلم الإلكترونية وأثره على تنمية مهارات إنتاج الاختبارات الإلكترونية والاتجاه نحوها لدى طلاب الدراسات العليا.", الجمعية الدولية للتعليم والتعلم الإلكتروني, 2022 More

Department Related Publications

  • Naglaa Saied Mohamed Ahmed, "فاعلية إستخدام الألعاب الإلكترونية التعليمية علي تنمية مهارات التفكير وحل المشكلات التعليمية عند التلاميذ.", مجلة دراسات بحوث التربية النوعية جامعة الزقازيق, 2020 More
  • Naglaa Saied Mohamed Ahmed, "أثر وعي معلمات رياض الأطفال بتطبيقات الذكاء الرقمي علي النمو المعرفي لدي الأطفال.", مجلة رابطة التربويين العرب, 2021 More
  • Manar Hamed Abdallah Hamed, "أثر اختلاف نمطي التدريب الإلكتروني (المباشر - الهجين) في بيئة التعلم النقال على تنمية المهارات الرقمية التعليمية لدى أخصائيي تكنولوجيا التعليم", الجمعية الدولية للتعليم والتعلم الإلكتروني, 2022 More
  • Eman Gamal Elsayed Ghoniem, "أثر التفاعل بين نمط الفيديو القائم على التعلم المصغر (خطى/ تفاعلي) وأسلوب تقديمه (أسئلة ضمنية/ تلميحات) على تنمية بعض مهارات البرمجة كائنية التوجه لدى طلاب الحاسب الآلي", الجمعية المصرية لتکنولوجيا التعليم, 2022 More
  • Eman Gamal Elsayed Ghoniem, "Integrating Problem-Based Learning Into Blended Learning To Enhance Students’ Programming Skills", Journal of Positive School Psychology, 2022 More
Tweet