أثر برنامج تعليمي لما وراء المعرفة حول الوعي وراء المعرفي ، والكفاءة الذاتية ، و مهارات حل المشكه لدى طلاب التمريض

Faculty Nursing Year: 2020
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: American Journal of Nursing Research American Journal of Nursing Research Volume:
Keywords : , برنامج تعليمي , وراء المعرفة , الوعي وراء    
Abstract:
Background: Cognitive skills play an important role in types of cognitive tasks, including verbal exchange of information, better comprehension of reading, motivation, verbal comprehension, writing, attention, problem solving, and social cognition. Aim of this study: To examine the effectiveness of metacognitive skills educational program on metacognitive awareness, self-efficacy, and problem solving skills among nursing students at the Faculty of Nursing Zagazig University. Subjects: A simple random sample (n= 70) of nursing students enrolled in fourth academic year 2019-2020. Tools of data collection: A questionnaire sheet was used for data collection including four parts: 1) Personal characteristics of the nursing students, 2) Metacognitive Awareness of Reading Strategies Inventory (MARSI), 3) General Self-efficacy Scale, and 4) The problem solving skills inventory. Results: revealed that there were statistically significant strong correlation between students' metacognitive awareness, self-efficacy, and problem solving skills after the educational program. Conclusion: Metacognitive skills educational program had positive influence in improving students' metacognitive awareness, self-efficacy, and problem solving skills. Recommendations: Encourage nurse educators to improve students' self-efficacy and problem solving abilities by putting specific approaches to improve thinking and embedding them in the various courses. Infuse educational courses dealing with metacognitive thinking skills, with paying attention to the growth of metacognitive thinking skills in all academic years.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Hanan Meselhy Mohamed, "ادراك الممرضات ، والكفاءة الذاتية ، والمعوقات ، و الاحتياجات التدريبيه لتنفيذ الممارسة المبنية على الأدلة العلميه : هل حان الوقت للتغيير نحو الرعاية الآمنة.", American Journal of Nursing Research, 2018 More
  • Hanan Meselhy Mohamed, "الذكاء الروحي كمتنبئ للاندماج في العمل وجودة الحياة العملية بين الممرضات", Egyptian Journal of Health Care, EJHC, 2021 More
  • Hanan Meselhy Mohamed, "الذكاء العاطفي للقادة ، تعريف دور وسلوك المواطنة الآمنة: التأثير الوسيط للفعالية الذاتية والمرونة", Egyptian Journal of Health Care, EJHC, 2022 More
  • Hanan Meselhy Mohamed, "كفاءة تكنولوجيا المعلومات التمريضية والسلوك تجاه التعليم عن بعد عبر الإنترنت بين طلاب التمريض", American Journal of Nursing Research, 2018 More
  • Hanan Meselhy Mohamed, "بيئة عمل الممرضة والإرهاق النفسي كمتنبئات لمواقف السلامة بين الممرضات.", faculty of nursing, 2019 More

Department Related Publications

  • Sahar Hamdy Elsayed Abdelmaksoud, "Cost of Nursing Care for Endoscopy Patients in Endoscopy Unit at Specialized Medical Hospital-Mansoura University", المجلة الاسترالية للعلوم الأساسية والتطبيقية, 2009 More
  • Sahar Hamdy Elsayed Abdelmaksoud, "برنامج تداخلي للممرضات عن ادارة مخلفات الرعاية الصحية", المجلة البحثية لعلوم الطب والباطنة, 2012 More
  • Sahar Hamdy Elsayed Abdelmaksoud, "تأثير ورشه عمل على دوافع و سلوك معلمي التمريض المصريين تجاه التدريس القائم على أدله.", مجلة تعليم وممارسة التمريض بكندا, 2013 More
  • Sahar Hamdy Elsayed Abdelmaksoud, "تأثير تدريس الند على أداء طلاب التمريض المسجلين في مادة إدارة التمريض", مجلة تعليم وممارسة التمريض بكندا, 2013 More
  • Sahar Hamdy Elsayed Abdelmaksoud, "برنامج تدريبي عن اتخاذ القرار لطلاب الفرقة الرابعة بكلية التمريض جامعة الزقازيق", مجلة تمريض الزقازيق, 2014 More
Tweet