مستوى الكفاءة الذاتية المدركة وعلاقتها بكل من الدافعية المعرفية والتفكير الإبتكارى لدى طلبة المرحلتين الإعدادية والثانوية

Faculty Education Year: 2019
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: دراسات تربوية ونفسية مجلة كلية التربية جامعة الزقازيق دراسات تربوية ونفسية مجلة كلية التربية جامعة الزقازيق Volume:
Keywords : مستوى الكفاءة الذاتية المدركة وعلاقتها , , الدافعية    
Abstract:
The present research aims to identify the levels of perceived self-efficacy, cognitive motivation and creative thinking among students in the preparatory and secondary stage. In additional, the present research aim to identify the differences between the low and high levels of perceived self-efficacy in cognitive motivation and creative thinking, also, we try to search the relationship between perceived self-efficacy, cognitive motivation and creative thinking, The study sample consisted of (374) students with (194) from the preparatory stage and (180) from the secondary stage. By using the "T" test and correlation coefficient. The results showed that there is a high level of perceived self-efficacy and cognitive motivation, while there is an average level of creative thinking among the students of the two stages. There are differences between the low and high self-efficacy in cognitive motivation in dimensions of the high efficiency of the students of the two stages. There is a difference between the students in self-perceived efficiency according to the gender in the preparatory stage while there is no difference in the stage of secondary school. There is a statistically significant relationship between the dimensions of perceived self-efficacy and total degree of cognitive motivation, There is a statistically significant relationship between cognitive efficiency and total degree of creative thinking of the two-stage students, in addition, there is a relationship between the total degree of creative thinking and some dimensions of Perceived self-efficacy among secondary school students
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Shery Saad Haliem Bektar Saad, "الرفاهية النفسية والذكاء الانفعالي لدى طلبة المرحلة الثانوية العامة (دراسة تنبؤية)", بمجلة كلية التربية – جامعة بنى سويف, 2012 More
  • Shery Saad Haliem Bektar Saad, "الصمود النفسى لدى طلبة الجامعة وعلاقته بكل من الحكمة و فاعلية الذات لديهم", بمجلة كلية التربية – جامعة بور سعيد, 2014 More
  • Shery Saad Haliem Bektar Saad, "العلاقة بين الذكاء الثقافي والتكيف الثقافي دراسة عبر ثقافية بين مصر وماليزيا", منشور ب دراسات عربية فى علم النفس رابطة الاخصائيين النفسيين المصرية, 2014 More
  • Shery Saad Haliem Bektar Saad, "الدافعية الاكاديمية وعلاقتها بالاندماج المدرسى لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية", منشور بمجلة دراسات عربية فى علم النفس ، رابطة الاخصائيين النفسيين المصرية, 2015 More
  • Shery Saad Haliem Bektar Saad, "التمكين النفسي لدي أعضاء هيئة التدريس والهيئة المعاونة لهم بجامعة الزقازيق وعلاقته بالرضا الوظيفي لديهم", مجلة كلية التربية – جامعة الزقازيق،, 2016 More

Department Related Publications

  • Mohamed Elmory Mohamed Ismaiel Khalil , "المواطنة لدى الشباب الجامعي وعلاقتها بكل من تقدير الذات والأمن النفسي لديهم إعداد أ.د/ محمد المري محمد إسماعيل ساره السيد محيى عبد العظيم محمد مستشار ومدير المركز القومي للقياس والتقويم ", كلية التربيه النوعيه - جامعة المنوفيه, 2015 More
  • Mohamed Elmory Mohamed Ismaiel Khalil , "رؤية مستقبلية لتطوير التعليم الفنى والتقنى في سيناء إعداد: أ.د/ محمد المري محمد إسماعيل مدير مركز القياس والتقويم- جامعة الزقازيق", جامعة الزقازيق, 2014 More
  • Mimi Alsayed Ahmed Ismayl, "الفروق في أبعاد تقدير نواتج التعلم لدى أعضاء هيئة التدريس بالجامعة في ضوء التخصص ومستوى كفاءتهم الذاتية في التدريس", جامعة الأزهر, 2016 More
  • Shery Saad Haliem Bektar Saad, "الصمود النفسى لدى طلبة الجامعة وعلاقته بكل من الحكمة و فاعلية الذات لديهم", بمجلة كلية التربية – جامعة بور سعيد, 2014 More
  • Shery Saad Haliem Bektar Saad, "الدافعية الاكاديمية وعلاقتها بالاندماج المدرسى لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية", منشور بمجلة دراسات عربية فى علم النفس ، رابطة الاخصائيين النفسيين المصرية, 2015 More
Tweet