فاعلية برنامج مقترح قائم على التعلم المستند إلى الدماغ في تنمية مهارات الكتابة الهجائية وعادات العقل لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية.

Faculty Education Year: 2020
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة كلية التربية في العلوم التربوية كلية التربية- جامعة عين شمس مجلة كلية التربية في العلوم التربوية كلية التربية- جامعة عين شمس Volume:
Keywords : فاعلية برنامج مقترح قائم , التعلم المستند    
Abstract:
The Effectiveness of a Suggested Program Based on Brain-Based Learning in Developing Elementary School Students’ Writing Spelling Skills and Habits of Mind Dr. Salwa Hassan Mohamed Basal The aim of the present research was to develop elementary school students' writing spelling skills and their habits of mind through a suggested program based on brain-based learning, and to measure the effectiveness of the program in developing their writing spelling skills and their habits of mind. In order to achieve the purpose of the research, the researcher conducted the following procedures: determining the writing spelling skills required for the sixth grade pupils, preparing a test to measure these skills among the pupils, determining habits of mind skills appropriate for the sixth grade pupils, preparing a scale to measure these skills among the pupils, and preparing the suggested program based on brain-based learning.In addition, the researcher prepared a teacher guide for its implementation and a student’s book. Moreover, a group of (35) sixth-grade pupils from Al-Nasiriyah Primary School in Zagazig was chosen to form a treatment group, then the researcher conducted the experiment. Finally, results were treated statistically to verify the validity of the hypotheses. Research Results: 1. There was a statistically significant difference between the mean scores of the experimental group in the pre-and post-administration of the writing spelling skills test as a whole and in each of its sub-skills favoring the post-administration. 2. There was a statistically significant difference between the mean scores of the experimental group in the pre- and post-administration of the habits of mind scale as a whole and in each of its sub-dimensions favoring the post-administration. 3.The suggested program based on brain-based learning was effective in developing both writing spelling skills and habits of mind of the experimental group students. 4.There was a positive correlation between writing spelling skills and habits of mind of the sixth-grade pupils. Research Recommendations: 1. Activating the use of brain-based learning in developing the Arabic language skills of learners at all educational levels, especially the primary stage. 2.Training students greatly on developing their writing spelling skills regularly and continuously. 3.Indulging habits of mind skills in the Arabic language curriculum and working on developing them among students. 4.Focusing on the functional aspect of the topics and words that students are studying when developing their writing spelling skills and employing those skills in their speaking and writing. Keywords: Brain-based Learning, Writing Spelling Skills, Habits of Mind,Elementary School Stage.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Salwa Hassan Mohamed Hssan, "فاعلية برنامج قائم على نظرية تجهيز المعلومات في تنمية مهارات كتابة الخطة البحثية والوعي المعلوماتي لدى طلاب الدراسات العليا بكلية التربية", مجلة القراءة والمعرفة كلية التربية- جامعة عين شمس, 2022 More
  • Salwa Hassan Mohamed Hssan, "أثر استخدام القصص الرقمية في تنمية مهارات التعبير الشفهي الوظيفي في المواقف الحياتية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي الإعاقة الفكرية د / سلوى حسن محمد بصل أستاذ المناهج وطرائق تدريس اللغة العربية المساعد د / عصام محمد عبده خطاب أستاذ المناهج وطرائق تدريس اللغة العربية المساعد", مجلة القراءة والمعرفة, 2021 More
  • Salwa Hassan Mohamed Hssan, "برنامج مقترح قائم على نظرية العبء المعرفي لتدريس عروض الشعر العربي وأثره في تنمية مهارات الكتابة العروضية والوزن الشعري لدى طلاب شعبة اللغة العربية بكلية التربية", مجلة القراءة والمعرفة كلية التربية- جامعة عين شمس, 2022 More
  • Salwa Hassan Mohamed Hssan, "فاعلية استخدام استراتيجيات التفكير المتشعب في تنمية مهارات القراءة الناقدة لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية.", مجلة القراءة والمعرفة كلية التربية- جامعة عين شمس, 2018 More
  • Salwa Hassan Mohamed Hssan, "برنامج مقترح قائم على هندسة النظم النحوي لتنمية مهارات البناء النحوي للجملة العربي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية.", مجلة البحث العلمي في التربية كلية البنات- جامعة عين شمس, 2021 More

Department Related Publications

  • Enas AbdelMaksoud Tohamy Diab, "The Effectiveness of Some Brain-Based Learning Strategies for the Development of Some Systems Thinking Skills for the Prospective Teachers at the Geography and History Sections at the Faculty of Education", مجلة العلوم الاجتماعية تربية عين شمس, 2015 More
  • Salwa Hassan Mohamed Hssan, "أثر استخدام القصص الرقمية في تنمية مهارات التعبير الشفهي الوظيفي في المواقف الحياتية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي الإعاقة الفكرية د / سلوى حسن محمد بصل أستاذ المناهج وطرائق تدريس اللغة العربية المساعد د / عصام محمد عبده خطاب أستاذ المناهج وطرائق تدريس اللغة العربية المساعد", مجلة القراءة والمعرفة, 2021 More
  • Fawkia Ragab Abdelaziz Soliman, "تدريس وحدة في العلوم معدة وفق نموذج الانخراط الحقيقي في الحل النشط للمشكلات (REAPS) لتنمية مستويات عمق المعرفة العلمية والدافعية العقلية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية", الجمعية المصرية للتربية العلمية, 2025 More
  • Fatma Ahmed Mohamed Elmaghreby, "Activating EFL Online Learning Strategeis Via Web Quest", Fac of Education ,Zagazig university, 2009 More
  • Lobna Nabil Abdehafez Ibrahiem, "" فاعلية برنامج مقترح في مهارات التدريس قائم على التعلم الخبراتى لتنمية مهارات التفكير البيني وبعض المعتقدات الإبستمولوجية حول التعلم لدى الطلبة المعلمين بشعبتى الفيزياء والجغرافيا"", كلية التربية-جامعة الفيوم, 2022 More
Tweet