فاعلية استخدام استراتيجيات التفكير المتشعب في تنمية مهارات القراءة الناقدة لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية.

Faculty Education Year: 2018
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة القراءة والمعرفة كلية التربية- جامعة عين شمس مجلة القراءة والمعرفة كلية التربية- جامعة عين شمس Volume:
Keywords : فاعلية استخدام استراتيجيات التفكير المتشعب , تنمية    
Abstract:
The Effectiveness of Using Divergent Thinking Strategies in Developing Critical Reading Skills of the Preparatory Stage Students By- Dr.Salwa Hassan Mohamed Basal The presents study investigated the effectiveness of using divergent thinking strategies in developing critical reading skills of the of the first-grade preparatory stage students. The participants of the study were (70) first-grade prep stage students, randomly chosen from tow of Sharkia Governorate schools. They were divided into two groups with (35) students per one; an experimental group and a control one. The researcher prepared a test of critical reading skills to measure the critical reading skills of the first-grade students and teacher's guide with student book to teach critical reading via divergent thinking strategies. The instruments were pre-post- administered to investigate the effectiveness of the divergent thinking strategies in developing critical reading skills of the first-grade preparatory stage students. Then, the obtained results were submitted to the convenient statistical methods to be analyzed and to verify the study hypotheses. Results of the research The current research showed the following results: -There was a statistically significant difference between the mean scores of the control group and the experimental group in the post-administration of the critical reading skills test as a whole favoring experimental group. -There was a statistically significant difference between the mean scores of the experimental group in the pre-and the post-administration of the critical reading skills test as a whole and in each skill favoring the post administration; except for the eighth skill, namely, " Concluding the connotations in the context "; the difference between the two administrations is not statistically significant. - Utilizing divergent thinking strategies has a positive to effect on developing critical reading skills of the experimental group students Recommendations of the research The current research recommended: - The importance of developing critical reading skills holistically for all Arabic language learners in all educational stages, since it is indispensable to read in public life and the need to create a critical vision for learners help them to distinguish between the good and bad in their readings of all branches and forms of knowledge - The necessity for encouraging learners to use divergent thinking strategies in order to face obstacles facing their learning and training them to practice and apply what they learned and experienced in other different learning situations. Keywords: Divergent Thinking, Critical Reading, Preparatory Stage Student.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Salwa Hassan Mohamed Hssan, "فاعلية برنامج قائم على نظرية تجهيز المعلومات في تنمية مهارات كتابة الخطة البحثية والوعي المعلوماتي لدى طلاب الدراسات العليا بكلية التربية", مجلة القراءة والمعرفة كلية التربية- جامعة عين شمس, 2022 More
  • Salwa Hassan Mohamed Hssan, "أثر استخدام القصص الرقمية في تنمية مهارات التعبير الشفهي الوظيفي في المواقف الحياتية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي الإعاقة الفكرية د / سلوى حسن محمد بصل أستاذ المناهج وطرائق تدريس اللغة العربية المساعد د / عصام محمد عبده خطاب أستاذ المناهج وطرائق تدريس اللغة العربية المساعد", مجلة القراءة والمعرفة, 2021 More
  • Salwa Hassan Mohamed Hssan, "برنامج مقترح قائم على نظرية العبء المعرفي لتدريس عروض الشعر العربي وأثره في تنمية مهارات الكتابة العروضية والوزن الشعري لدى طلاب شعبة اللغة العربية بكلية التربية", مجلة القراءة والمعرفة كلية التربية- جامعة عين شمس, 2022 More
  • Salwa Hassan Mohamed Hssan, "فاعلية برنامج مقترح قائم على التعلم المستند إلى الدماغ في تنمية مهارات الكتابة الهجائية وعادات العقل لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية.", مجلة كلية التربية في العلوم التربوية كلية التربية- جامعة عين شمس, 2020 More
  • Salwa Hassan Mohamed Hssan, "برنامج مقترح قائم على هندسة النظم النحوي لتنمية مهارات البناء النحوي للجملة العربي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية.", مجلة البحث العلمي في التربية كلية البنات- جامعة عين شمس, 2021 More

Department Related Publications

  • Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""فعالية التعليم الالكتروني في تنمية مهارات اعداد الدروس الالكترونية والاتجاه نحو استخدام التعليم الالكتروني في التدريس لدى معلمي التعليم الثانوي الصناعي"", مجلة كلية التربية - جامعة بني سويف, 2010 More
  • ebrahim mohamed Saeid ebrahim, "فاعلية تدريس علم النفس باستخدام التعلم التحويلي في تنمية مهارات التفكير المحوري ومتعة التعلم لدى طلبة المرحلة الثانوية", 2024 More
  • Mai Mostafa Mohamed Youns, "فاعلية تدريس علم النفس باستخدام التعلم التحويلي في تنمية مهارات التفكير المحوري ومتعة التعلم لدى طلبة المرحلة الثانوية", 2024 More
  • Rania Mohamed Ibrahim Mohamed, "فاعلية استخدام استراتيجية REACT في تنمية مهارات التفكير المستقبلي ودافعية الإنجاز الأكاديمي لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي", كلية التربية- جامعة بنها, 2019 More
Tweet