برنامج مقترح قائم على نظرية العبء المعرفي لتدريس عروض الشعر العربي وأثره في تنمية مهارات الكتابة العروضية والوزن الشعري لدى طلاب شعبة اللغة العربية بكلية التربية

Faculty Education Year: 2022
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة القراءة والمعرفة كلية التربية- جامعة عين شمس مجلة القراءة والمعرفة كلية التربية- جامعة عين شمس Volume:
Keywords : برنامج مقترح قائم , نظرية العبء المعرفي    
Abstract:
A Suggested Program based on the Cognitive Load Theory in Teaching Prosody of the Arabic Poetry and its Effect on Developing Prosodic Writing Skills and Rhyme Scheme of the Faculty of Education Students Dr. Salwa Hassan Mohamed Basal The current research aimed at investigating the effect of a suggested program based on the cognitive load theory on teaching prosody of the Arabic poetry to develop prosodic writing skills and rhyme scheme of the Faculty of Education Students. To achieve the previously mentioned aim, the following procedures were followed; the prosodic writing and rhyme scheme skills required for the Faculty of Education students were determined. A prosodic writing skills test and rhyme scheme skills test were designed. The suggested program, teacher's guide and student's worksheets were prepared. The quasi-experimental design was adopted in the research. Participants were assigned into one group. The experiment was carried out during the second semester of the academic year 2020/2021. Data collected were statistically analyzed using the appropriate statistical analysis, comparing the results of both pre-post administrations results. Finally, results were discussed and interpreted in light of the research hypotheses. Recommendations and suggestions for further research were also introduced. Results revealed that: There was a statistically significant difference between the mean scores of the research group students in the pre and post administration of the prosodic writing skills test and rhyme scheme skills test as a whole and their sub-skills in favor of the post administration. There was also a positive correlation between the scores of the research group students in the post administration of the prosodic writing and rhyme scheme skills tests. In light of the previously mentioned results, the researcher recommended using the cognitive load theory in teaching prosody of Arabic poetry and rhyme scheme to develop prosodic writing and rhyme scheme of faculty of Education students. It is also recommended to make the best use of the research instruments to develop Arabic poetry skills through practical applications. Key Words: The Suggested Program, the Cognitive Load Theory, the Prosody of Arabic Poetry, Prosodic writing skills, Rhyme Scheme, Faculty of Education Students.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Salwa Hassan Mohamed Hssan, "فاعلية برنامج قائم على نظرية تجهيز المعلومات في تنمية مهارات كتابة الخطة البحثية والوعي المعلوماتي لدى طلاب الدراسات العليا بكلية التربية", مجلة القراءة والمعرفة كلية التربية- جامعة عين شمس, 2022 More
  • Salwa Hassan Mohamed Hssan, "أثر استخدام القصص الرقمية في تنمية مهارات التعبير الشفهي الوظيفي في المواقف الحياتية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي الإعاقة الفكرية د / سلوى حسن محمد بصل أستاذ المناهج وطرائق تدريس اللغة العربية المساعد د / عصام محمد عبده خطاب أستاذ المناهج وطرائق تدريس اللغة العربية المساعد", مجلة القراءة والمعرفة, 2021 More
  • Salwa Hassan Mohamed Hssan, "فاعلية استخدام استراتيجيات التفكير المتشعب في تنمية مهارات القراءة الناقدة لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية.", مجلة القراءة والمعرفة كلية التربية- جامعة عين شمس, 2018 More
  • Salwa Hassan Mohamed Hssan, "فاعلية برنامج مقترح قائم على التعلم المستند إلى الدماغ في تنمية مهارات الكتابة الهجائية وعادات العقل لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية.", مجلة كلية التربية في العلوم التربوية كلية التربية- جامعة عين شمس, 2020 More
  • Salwa Hassan Mohamed Hssan, "برنامج مقترح قائم على هندسة النظم النحوي لتنمية مهارات البناء النحوي للجملة العربي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية.", مجلة البحث العلمي في التربية كلية البنات- جامعة عين شمس, 2021 More

Department Related Publications

  • Tahani Mohammad Suleiman Mohammed, "استخدام النموذج البنائى فى تدريس مقرر العلوم المتكاملة لتنمية التفكير المنظومى وتصويب المعتقدات المعرفية لدى طلبة شعب التعليم الاساسى بكلية التربية", مجلة دراسات تربوية ونفسية كلية التربية الزقازيق, 2014 More
  • Magdy Ibrahim Ismayil, "فعالية استخدام نموذج الفورمات (4mat) في تدريس الهيدروليك والنيوماتيك لدى طلاب المرحلة الثانوية الصناعية", الزقازيق, 2015 More
  • Susan Mohammed Hassan El Sayed Ali, "فعالية برنامج مقترح لإعداد معلمي العلوم قائم على مدخل التدريس المتمايز في تنمية تحصيلهم واكسابهم بعض مهارات ادارة التمايز بين الطلاب أثناء تدريس المادة", الجمعية المصرية للتربية العلمية, 2017 More
  • Essam Mohamed Abdou Mohamed Khattab, "برنامج تدريبي مستند إلى عمليات التفكير المعرفية وفوق المعرفية وتحليل الأخطاء لتنمية مهارات الكتابة الأكاديمية وأثره في كتابة الخطة البحثية لدى طلبة الدراسات العليا بكلية التربية", كلية التربية جامعة بني سويف, 2020 More
  • Mai Mostafa Mohamed Youns, ""تدريس مادة علم الاجتماع باستخدام استراتيجية (REACT) القائمة على مدخل التعلم السياقي لتنمية تجهيز المعلومات الاجتماعية ومهارات فعالية الحياة لدى طلبة المرحلة الثانوية"", مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية, 2023 More
Tweet